Jak donosi Reuters, Adidas został pozwany przez inną markę modową – amerykańską firmę Steve Madden. Powodem podjęcia kroków prawnych przez konkurenta ma być „rzekoma próba uniemożliwienia sprzedaży butów z dwoma nierównoległymi paskami”. Dla przypomnienia: Adidas zasłynął w branży z trzech pasków, które na przestrzeni lat stały się symbolem marki.
Steve Madden vs. Adidas
We wtorek marka Steve Madden rozpoczęła sądową batalię przeciw Adidasowi, składając pozew w nowojorskim sądzie federalnym. Powodem miało być „zmęczenie” licznymi i wieloletnimi skargami ze strony niemieckiego giganta. Miał on stwierdzić, że projektowane przez Steve Madden obuwie przypomina modele z kultowymi trzema paskami. Kierownictwo amerykańskiej marki się z tymi nie zgadza.
Adidas miał pozwać markę Steve Madden już w 2002 r., kwestionując oryginalność obuwia z dwoma i czterema równoległymi pasmami. Jednak wtedy udało im się dojść do porozumienia, a sprawa zakończyła się rok później poufną ugodą.
Spór o dwa paski
Marka Steve Madden uważa, że Adidas nie ma wyłącznego prawa do umieszczania pasków na butach. Mimo to niemiecka firma miała mieć zastrzeżenia do dwóch modeli obuwia sportowego, które amerykańska marka wprowadziła w tym roku do sprzedaży. Mowa o Janos z dwoma paskami przypominającymi literę K oraz Viento z dwoma paskami.
Zgodnie z doniesieniami prawnicy Adidasa mieli zażądać wstrzymania sprzedaży modeli Viento ze względu na to, że „projekt może wprowadzać konsumentów w błąd”. Jednocześnie poinformowali amerykański urząd patentowy (USPTO) w sprawie designu butów Janos.
„Wykorzystywanie pasków w projektach obuwia jest powszechne w branży modowej. Mówiąc wprost, Adidas nie jest właścicielem wszystkich pasków i nie powinien mieć prawa do monopolizowania całego obuwia, które zawiera paski, pręty, pasy lub jakiekolwiek kształty o czterech bokach – równoległych, prostych lub nie”
– tłumaczy Steve Madden.
Chcąc kontynuować sprzedaż tegorocznych modeli, Steve Madden złożył pozew, aby uzyskać potwierdzenie, że wzory Viento i Janos nie naruszają znaków towarowych.

Krótka historia trzech pasków
Trzy paski, które stały się znakiem rozpoznawczym Adidasa, pojawiły się już w 1949 r. To właśnie wtedy założyciel marki, Adolf Dassler, zarejestrował kultowy symbol brandu, czyniąc go jego znakiem firmowym. Co ciekawe, początkowo nie były one wyłącznie kwestią estetyki – paski służyły przede wszystkim do wzmocnienia butów. Dopiero potem niemiecki przedsiębiorca zauważył, że mogą również służyć do wyróżnienia butów Adidas na tle konkurencyjnych odpowiedników.
W trakcie Igrzysk Olimpijskich w Helsinkach w 1952 r. Dassler odkrył, że nie tylko Adidas używa trzech pasków. Robiła to również inna firma obuwnicza – fińska marka Karhu. Niemiecki przedsiębiorca postanowił poprosić właścicieli konkurencji o wyłącznie prawo do używania trzech pasków. Rozmowy zakończyły się sukcesem – Dassler musiał jedynie zapłacić Karhu niewielką sumę pieniędzy.
Przeczytaj również: Adidas kończy ze sprzedażą kultowej serii
Zdjęcie główne: Unsplash