Podobnie jak w każdej innej, w branży modowej większość osób od czasu do czasu staje przed koniecznością przygotowania prezentacji. Jest ona praktycznym narzędziem wykorzystywanym chociażby w przypadku rozmów z klientami czy przedstawienia nowych strategii zespołowi. Dobrze przygotowana podnosi reputację firmy, kształtując relację pomiędzy prezenterem a odbiorcą. Proponujemy kilka praktycznych rad, które pomogą odnieść w tej kwestii sukces.
>>>Przeczytaj również: Jak napisać idealne CV?
Skup się na głównym wątku
Przedstawiając poszczególne zagadnienia, nie możesz zapominać o ustalonym z góry celu prezentacji. W innym razie istnieje ryzyko, że liczne dygresje oraz potencjalne pytania odbiorców skierują sytuację na nieplanowane tory. Oprzyj się pokusie zagłębiania w niepotrzebne szczegóły, które prawdopodobnie wywołają jedynie zniecierpliwienie i zdezorientowanie.
Zastanów się nad kilkoma ważnymi punktami:
1. Co twoi odbiorcy wiedzą o temacie?
2. Co przedstawisz im nowego i co z tego może wydać im się niezrozumiałe?
3. Co możesz zrobić, aby pomóc im to zrozumieć już na początku?
4. Jakie mogą mieć uprzedzenia i wątpliwości?
5. Jaki styl prezentacji mógłby okazać się dla odbiorców najbardziej skuteczny?
Zacznij od końca
Wielu spotkaniom i prezentacjom brakuje ustalenia z góry wzajemnych oczekiwań, przez co przebiegają one bez określonego kierunku. Unikniesz tego problemu, jeśli jeszcze przed rozpoczęciem zastanowisz się, co dokładnie chcesz osiągnąć i jakiego rodzaju informacji powinieneś użyć, aby to się udało. Podstawą jest przemyślany, merytoryczny, konsekwentny dialog.
>>> Przeczytaj również: #CareerMonday: 4 razy, kiedy powinniśmy powiedzieć „nie”. Rady Steve’a Jobsa
Stwórz ramy
Rozpocznij prezentację od – jak w punkcie wyżej – określenia jej celu. Możesz przygotować przegląd wyników dotychczasowych działań w obrębie tematu, jeśli jakieś zostały już podjęte. Zaproponuj sposób, w jaki pod koniec wskażesz postępy uczynione dzięki spotkaniu. Poinformuj również o zasadach i oczekiwaniach dotyczących uczestnictwa w twojej prezentacji.
Co zyskasz?
Opisany proces może wydawać się zbędny, jeśli wszyscy uczestnicy są zaangażowani w temat i znają najnowsze wyniki projektu. Jednak stosowany często, staje się naturalnym rozwiązaniem, który zwyczajnie porządkuje przebieg prezentacji. Podane informacje mogą wydać się oczywiste, lecz przekazywane w sposób chaotyczny zakłócają tok spotkań. Zastosowanie się do tych kilku prostych rad zwiększy efektywność twojego wysiłku.