Początek miesiąca to najgorętszy okres dla spółek odzieżowych i ich inwestorów. Na polskim podwórku nie brakuje zmian. Firmy ogłaszają wyniki sprzedaży za miesiąc maj, które w większości wskazują na pozytywne efekty zmiany pogody. Rząd i podległe mu organy również nie śpią. Wraca temat zakazu handlu w niedzielę oraz zwiększenia płacy minimalnej w przyszłym roku. A więc zaczynamy.
Vistula szykuje się do przejęcia kolejnych spółek?
Jak donosi “Rzeczpospolita”, Bytom nie będzie jedyną spółką, która dołączy do grupy, w skład której już wchodzą m.in. W.Kruk, Wólczanka czy Deni Cler. Wśród inwestorów krążą plotki o przejęciu Simple Creative Products, marki znanej nam wszystkim z asortymentu damskiego, który dziś jest w rękach Gino Rossi. Prezes Vistuli nie potwierdza tych pogłosek, ale wyraźnie podkreśla, że w tym roku nie należy spodziewać się już jakichkolwiek zmian. Póki co Simple Creative Products przechodzi zmiany, przede wszystkim kadrowe.
Wojas odnotowuje spadki sprzedaży w miesiącu maju
Przychody producenta i dystrybutora obuwia spadły w ujęciu rocznym o 2.6% do 19,4 mln zł. W okresie od stycznia do maja skonsolidowane obroty ze sprzedaży wyniosły 85 mln zł i były niższe o o 2.4%. W czwartek walory Wojasa zdrożały o 6.5% do 5,22 zł. Choć przychody Wojasa w miesiącach styczeń-maj wzrosły o 5%, to alarmujące spadki sprzedaży tylko potwierdzają konieczność zmiany strategii w spółce. Podstawowym krokiem jest zmniejszenie liczby sklepów do 184 salonów i poprawienie rentowności pozostałych. Trudno jednak o poprawę w sytuacji, gdy marketing kuleje.
CCC na prowadzeniu
Przychody firmy w maju tego roku były ogromnym zaskoczeniem dla inwestorów, bo były wyższe o 39% i wyniosły 406 milionów zł. Rok wcześniej wynik za miesiąc maj również był fenomenalny, bo wzrost sięgnął wówczas aż 40%.
LPP nadrabia zaległości
Dobrych wiadomości dostarcza nam również LPP, lider modowego rynku w Polsce, który osiągnął w maju tego roku przychody rzędu 556 mln zł, co stanowi wzrost 18% do analogicznego okresu w 2016 roku. Imponująca jest również marża, która w miesiącu maju poprawiła się o 6 p.p. do łącznie 59%. Powierzchnia handlowa wzrosła w tym czasie o 7%.
Sprzedaż internetowa w obu spółkach bije wszelkie rekordy. LPP w maju zwiększył sprzedaż online o 120%. Spółka CCC również może być zadowolona z e-commerce. Podległy jej serwis eObuwie.pl wygenerował sprzedaż wartą 48 mln zł. W porównaniu z majem ubiegłego roku buty sprzedały się online w liczbie ponad dwukrotnie większej (130 proc. wzrostu rok do roku).
Obu spółkom pomaga osłabiony kurs dolara, w walucie, w której robią zakupy w Azji.
Hubstyle nie jest zadowolony z wyników
Przychody HubStyle, właściciela popularnych marek odzieżowych Cardio Bunny czy Sugarfree i Nokaut- multi-kanałowego dostawcy ruchu zakupowego dla e-commerce w pięciu miesiącach 2017 r. wzrosły o 11% i wyniosły 8,4 mln zł. W okresie styczeń-maj 2017 r. w kluczowym segmencie odzieżowym sprzedaż wzrosła o 18 proc. HubStyle wprowadziło nowe kolekcje dla swoich marek oraz ułatwienia w social mediach dla klientów dokonujących zakupów.
DOŁĄCZ DO GRUPY „BIZNES MODY” na LinkedIn
Kilkuset profesjonalistów z sektora odzieżowego i artykuły tylko o charakterze biznesowym.
Co z handlem w niedzielę?
Jest kolejny pomysł na uregulowanie pracy sklepów w niedzielę, jak donosi “Rzeczpospolita”. Pomysł opracował parlamentarny zespół na rzecz wspierania przedsiębiorczości i patriotyzmu ekonomicznego. Pomysł zakłada, że zakupy będzie można robić tylko do godz. 13 w niedzielę. Idea ponoć spotyka się z aprobatą wszystkich posłów.
Będziemy zarabiać więcej?
Pojawił się również projekt zwiększenia płacy minimalnej. W tym momencie płaca minimalna wynosi 2,000zł. W tym tygodniu Rada Ministrów ma przedstawić propozycje kwoty na 2018 rok. Póki co bierze się pod uwagę dwie propozycje: Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów (KERM) wniósł propozycję kwoty 2,080 zł, a Elżbieta Rafalska – Minister Rodziny i Pracy proponuję kwotę 2,100 zł. Propozycje są spójne ze wzrostem wynagrodzeń rynkowych czyli 4-5% w skali roku.
Autor: Ula Wiszowata