Wczoraj cały świat obiegła wiadomość o nominacjach dotyczących najważniejszych nagród filmowych. Zjawa w reżyserii Alejandra González Iñárritu powalczy o Oscara aż w dwunastu kategoriach, Mad Max w dziesięciu, Marsjanin w siedmiu, Most szpiegów, Carol i Spotligt – w sześciu.
Amerykańska Akademia Filmowa przyznaje nagrody nie tylko za najlepszy scenariusz i nie docenia jedynie pierwszoplanowych postaci. Na obraz filmowy składa się wiele czynników, a kostiumy często odgrywają w nich niemałe role. W tym roku jury doceniło między innymi bajeczną garderobę księżniczki, szafę ekscentrycznego małżeństwa artystów czy czarującą modę Nowego Jorku lat 50. Co za tym idzie, w gronie najlepszych kostiumografów znalazły się takie osobistości jak: Paco Delgado, który przy pomocy szeleszczących tkanin przenosi widzów do dwudziestowiecznej Danii (Dziewczyna z portretu), a który w przeszłości przygotowywał kostiumy do takich obrazów jak chociażby Nędznicy Toma Hoopera; Jacqueline West, która w tym roku ubrała bezlitosnych traperów (Zjawa), a w 2009 roku była już nominowana do Oscara za kostiumy do filmu Ciekawy przypadek Benjamina Buttona. Poza tym o statuetkę powalczy także Jenny Beavan, która ekipę Mad Maxa wsparła swoją wizją postapokaliptycznej przyszłości, a dawniej ubierała Sherlocka Holmesa czy uzupełniała garderobę Aleksandra Wielkiego (Alexander). Ostatnią nominowaną, ze statystycznie największą szansą na wygraną, bo wyróżnioną za kostiumy przygotowane do dwóch filmów jest Sandy Powell, która otrzymała nominację za Carol oraz Cinderella. Kostiumografka pracowała wcześniej nad wieloma obrazami, a gala rozdania Oscarów jest jej dobrze znana, także ze strony zwycięzcy. Powell została już bowiem niejednokrotnie doceniona przez Amerykańską Akademię Filmową za stworzenie kreacji do takich filmów jak: Zakochany Szekspir (1998), Aviator (2004) oraz Młoda Wiktoria (2009).
Czy to ona ponownie odbierze statuetkę? Trudno powiedzieć, ponieważ konkurencja jest duża, a tematyczna (i co za tym idzie – kostiumowa) różnorodność nominowanych filmów utrudnia jednoznaczny wybór zwycięzcy. Nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na wyniki, które poznamy pod koniec lutego.
Autor: Tatiana Zawrzykraj