Czterodniowy tydzień pracy lub mniej godzin bez obniżki pensji? Wkrótce będzie to możliwe, ale dla wybranych przedsiębiorców. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły naboru do programu testującego skrócony czas pracy. Udział mogą wziąć zarówno firmy prywatne, jak i jednostki sektora publicznego. Na zakwalifikowanych czeka nawet milion złotych wsparcia.
W tym artykule przeczytasz:
- na czym dokładnie polega pilotaż skróconego czasu pracy w Polsce;
- kto może wziąć udział w programie – lista warunków dla firm i instytucji;
- jakie modele skróconej pracy są dopuszczalne;
- ile mogą zyskać pracodawcy – szczegóły o milionowym wsparciu;
- jakie zasady obowiązują przy utrzymaniu zatrudnienia i wynagrodzeń;
- kiedy startuje nabór i ile czasu mają firmy na złożenie wniosku;
- jakie dokumenty trzeba przygotować i gdzie je złożyć;
- jak będzie przebiegał program pilotażowy – 3 etapy i najważniejsze daty.
Skrócony czas pracy – na czym polega?
Skrócony czas pracy – w przypadku pilotażu MRPiPS – przybiera różne modele. Może być to zarówno zmniejszenie liczby dni (np. czterodniowy tydzień pracy), jak i liczby godzin. Oprócz tego resort przewiduje też opcję udzielenia dni wolnych w formie urlopu wypoczynkowego oraz „inne modele dopasowane do specyfiki danego pracodawcy”.
Rozpoczęcie przygotowań do pilotażu ogłoszono 28 kwietnia 2025 r. Teraz stanie się on rzeczywistością. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ujawnia szczegóły naboru, w którym mogą wziąć udział polskie firmy.
„To będzie pierwszy pilotaż skróconego czasu pracy w tej części Europy, pierwszy w naszym regionie, pierwszy na tak szeroką skalę pilotaż w Polsce. Chcemy zachęcać do skróconego czasu pracy, zachęcać do testowania rozwiązań w różnego typu organizacjach”
– powiedziała w kwietniu Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.
Przeczytaj też: Nowe zasady wypłacania ekwiwalentu za urlop
Kto może wziąć udział w pilotażu? Lista warunków, które trzeba spełnić
Z opcji testowania skróconego czasu pracy mogą skorzystać pracodawcy z całego kraju – zarówno ci z sektora prywatnego, jak i publicznego. Oznacza to, że projekt jest skierowany również do jednostek samorządu terytorialnego czy powiatowych urzędów pracy. Aby jednak wziąć udział w pilotażu, firma musi spełnić kilka ważnych warunków wymienionych na stronie rządowej. Oto ich lista:
- prowadzenie działalności przez przynajmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- zatrudnianie co najmniej 75% pracowników na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę;
- objęcie projektem minimum 50% pracowników;
- utrzymanie zatrudnienia na poziomie minimum 90% stanu początkowego (określonego we wniosku);
- utrzymanie wynagrodzeń pracowników biorących udział w pilotażu na poziomie nie niższym niż obowiązujący w dniu rozpoczęcia realizacji projektu pilotażowego, przez cały okres jego trwania;
- brak pogorszenia warunków pracy i płacy pracowników objętych projektem.
Z listy warunków, które muszą spełnić firmy biorące udział w naborze do pilotażu skróconego czasu pracy, wynika, że projekt nie musi uwzględniać wszystkich pracowników w firmie. To pracodawca decyduje, który z nich zostanie objęty programem.
Jak ministerstwo wspiera firmy biorące udział w pilotażu?
Firmy, które zakwalifikują się do pilotażu i będą testować skrócony czas pracy, mogą liczyć na wsparcie rzędu 1 mln złotych. Ministerstwo jednak zastrzega, że koszt projektu w przeliczeniu na jednego pracownika biorącego udział w programie nie może przekroczyć 20 tys. złotych. Wsparcie finansowe może zostać przeznaczone na koszty obsługi (maksymalnie 10%) i merytoryczne, a także na szkolenia pracowników.
Sprawdź też: Odpowiedź ministerstwa na petycję w sprawie urlopu na godziny
Skrócony czas pracy – kiedy rusza nabór?
Nabór do pilotażu skróconego czas pracy rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025. Przedsiębiorcy mają miesiąc, aby złożyć wniosek elektronicznie. Następnie ministerstwo rozstrzygnie nabór do 15 października 2025 r. i opublikuje listę firm, które zakwalifikowały się do programu.
Program pilotażowy jest podzielony na 3 etapy:
- I etap (do 31 grudnia 2025 r.) – zawarcie umowy i przygotowanie do wprowadzenia skróconego czasu pracy w przedsiębiorstwie,
- II etap (od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 r.) – testowanie skróconego czasu pracy,
- III etap (najpóźniej do 15 maja 2027 r.) – podsumowanie pilotażu.
Jak złożyć wniosek?
MRPiPS udostępni specjalny generator wniosków, z którego powinni skorzystać pracodawcy zainteresowani udziałem w programie pilotażowym. Lista niezbędnych dokumentów, które muszą dostarczyć firmy zainteresowane testowaniem skróconego czasu pracy, obejmuje:
- wniosek o przyznanie środków rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie projektu pilotażowego,
- projekt pilotażowy zawierający opis, cel, uzasadnienie i założenia, w tym rezultaty i mierniki,
- oświadczenia między innymi o systematycznym i terminowym wypełnianiu ankiet oraz braku zaległości podatkowych i w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne (pełną listę znajdziesz na stronie projektu pilotażowego).
Złożone wnioski zostaną ocenione przez specjalną Komisję.
Może Cię zainteresować: Mikroemerytura zyskuje na popularności. Na czym polega?
Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics