Francuski dom mody Christian Lacroix, kultowy symbol lat 80. i 90., otwiera kolejny rozdział w swojej historii. Właśnie ogłoszono, że Falic Group podpisał umowę sprzedaży 100% udziałów w marce hiszpańskiej firmie Sociedad Textil Lonia (STL). To ważny krok dla świata mody, który w ostatnich latach coraz częściej przywołuje nazwisko Lacroix w kontekście m.in. ponownego zainteresowania projektami vintage.
Dom mody Christian Lacroix. Legenda lat 80. i 90.
Założony w 1987 roku przez francuskiego projektanta Christiana Lacroix dom mody szybko zyskał rozgłos za sprawą eklektycznych, kolorowych i bogato zdobionych projektów. Lacroix, pochodzący z Arles, czerpał inspiracje z rodzimych prowansalskich krajobrazów, a także ze sztuki teatralnej i operowej, które zawsze były mu wyjątkowo bliskie.
Z czasem marce Christian Lacroix udało się zgromadzić wierną rzeszę fanów, a jej projekty stały się symbolem wszechobecnego przepychu lat 80. i 90. Mimo dużej rozpoznawalności i projektów, które na dobre wpisały się w kanon mody (jak chociażby spódnica „pouf”), marka od lat boryka się z problemami finansowymi. W 2005 roku trafiła w ręce grupy Falic, a w 2009 roku ogłosiła upadłość, co spowodowało znaczą restrukturyzację i zawężenie działalności.
Dowiedz się więcej: Poznaj ikony mody lat 80. [ranking]
Nowi właściciele: kim jest Sociedad Textil Lonia (STL)?
Hiszpańska firma Sociedad Textil Lonia (STL) została założona w 1997 roku z myślą o projektowaniu, produkcji i sprzedaży wysokiej jakości akcesoriów oraz kolekcji ready-to-wear. Obecnie w portfolio STL znajdują się m.in. marki Purificación García oraz CH Carolina Herrera, co stanowi mocny fundament w segmencie premium. Spółka posiada około 600 sklepów w 43 krajach i zatrudnia ponad 2,5 tys. pracowników.
W oficjalnym komunikacie STL podkreśla, że w marce Christian Lacroix dostrzega „unikalny talent twórcy i jego nieoceniony wkład w świat mody”. Firma deklaruje zachowanie wyjątkowego dziedzictwa Lacroix oraz pragnie nadać mu nowe życie, uwzględniając bogactwo archiwalnych projektów i wieloletnich tradycji haute couture.
Co przyniesie przyszłość marki Christian Lacroix?
Szczegóły planów STL wobec Lacroix nie zostały jeszcze ujawnione. Fani marki zastanawiają się, czy hiszpańska firma postawi na przywrócenie pokazów couture, a może pójdzie w kierunku nowoczesnej reinterpretacji kultowych krojów z archiwum.
Przedstawiciele STL nie ujawniają również, czy w planach jest powołanie nowego dyrektora kreatywnego. Podkreślają jednak, że naczelną ideą pozostaje zachowanie spuścizny Lacroix i rozwijanie jej w oparciu o hiszpańskie rzemiosło i wyczucie estetyki. Zgodnie z oświadczeniem firmy, „liczy się jakość i dbałość o każdy detal”.
Sam Christian Lacroix, obecnie 73-letni projektant, z aprobatą odniósł się do o sprzedaży, przyznając, że nowi właściciele mieli „elegancję, by skontaktować się z nim przed oficjalnym ogłoszeniem”. Choć Lacroix dziś koncentruje się głównie na projektowaniu kostiumów dla opery, nie wyklucza symbolicznego wsparcia twórczych inicjatyw STL.
Biografia Iris Apfel w nowej pozycji od wydawnictwa Arkady. Poznaj szczegóły