Wirtualna przestrzeń stała się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji dla marek, a jej rozwój wciąż nabiera tempa. Firmy, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku i skutecznie trafiać do klientów, muszą nadążać za trendami, a także aktywnie je wykorzystywać. Trendy w social media 2025 balansują między budowaniem emocji i zaangażowania a nowoczesnymi technologiami. Jak się w tym odnaleźć? Oto 7 elementów, które w nadchodzącym roku będą ważne w kontekście promowania marek. Zapytaliśmy też o zdanie mentorkę biznesu, Kasię Zasiadły, by pomogła w lepszym zrozumieniu roli social mediów.
SEO w social mediach – platformy w 2025 roku działają jak wyszukiwarki
Algorytmy social mediów stają się coraz bardziej zaawansowane i zbliżone do klasycznych wyszukiwarek internetowych. W 2025 roku optymalizacja treści pod kątem SEO będzie istotnym elementem strategii marketingowej. TikTok, YouTube i Instagram coraz mocniej bazują na zapytaniach użytkowników, dopasowując treści do tego, czego wyszukują. Nawet poza mediami społecznościowymi.
Google zaczyna traktować social media jako wartościowe źródło informacji. Zwróć uwagę, że rolki z Instagrama czy filmiki TikToka zaczynają pojawiać się w wynikach wyszukiwania pomiędzy artykułami, gdy wpiszesz w pasek wyszukiwania daną frazę.
Jeśli pracujesz jako content creator, marketer lub chcesz promować swoją markę, musisz pamiętać o korzystaniu z SEO w swoich komunikatach. Pozycjonowanie pomoże ci dotrzeć do nowych użytkowników.
Co ważne: w 2025 roku Meta planuje odejście od hashtagów. Całkowicie je usunie. Tym samym wzrośnie rola SEO na Instagramie.
Dowiedz się więcej o filmach w social media: Jak tworzyć reels, który sprzedaje?
Autentyczny przekaz – niech marka mówi ludzkim głosem
Estetyka contentu jest ważna, ale era sztucznie wykreowanych obrazków dobiega końca. W 2025 roku w social media walutą staje się autentyczność. Zatem marki będą musiały nauczyć się mówić ludzkim głosem, pokazywać emocje i dzielić się zarówno sukcesami, jak i porażkami.
Kasia Zasiadły, mentorka biznesu i właścicielka marki akcesoriów do włosów UL&KA, podkreśla:
„Autentyczność w social mediach stanie się kluczowym trendem w 2025 roku, ponieważ użytkownicy coraz bardziej oczekują prawdziwych i wiarygodnych treści. Jesteśmy przesyceni wyidealizowanymi obrazami i perfekcyjnymi feedami.”
Promując markę, zrezygnuj z mocno wyreżyserowanych kampanii na rzecz bardziej naturalnych treści. Historie z zakulisowego życia brandu czy szczere wyznania właścicieli marek będą cieszyć się większym zaufaniem i zaczną angażować odbiorców na głębszym poziomie.
Kasia Zasiadły, której działania skupiają się m.in. na Instagramie, dodaje:
„Trend ten przełoży się na większą popularność spontanicznych treści, takich jak materiały „behind the scenes”. W rezultacie autentyczność stanie się jednym z najważniejszych czynników wpływających na zaangażowanie i zaufanie w świecie social mediów.”
Coraz większa rola AI – inteligentniejsze tworzenie contentu
Sztuczna inteligencja na stałe wpisała się w krajobraz social mediów, ale w 2025 roku jej rola będzie jeszcze bardziej widoczna. AI będzie realnym wsparciem na każdym etapie działań marketingowych.
Narzędzia, takie jak chat gpt pomogą w rozpoznaniu potrzeb użytkowników, ich oczekiwań, co ułatwi budowanie przekazu i zwiększy przydatność marki użytkownikom. Do tego zoptymalizują pracę, poprzez przyspieszenie jej tempa, ale inteligentne algorytmy przeanalizują dane i zasugerują działania, jak choćby tworzenie harmonogramu publikacji (z uwzględnieniem godzin), typy treści oraz formaty. Marka zyska dzięki temu więcej danych, ale i większą kontrolę nad efektywnością kampanii, a zarazem będą mogły skupić się na kreatywnych aspektach swojej pracy.
Maksymalna personalizacja treści – trafi w potrzeby użytkowników
Kolejnym wyzwaniem dla marek będzie dostarczanie treści, które dokładnie odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom ich odbiorców. Konieczne będzie zatem dokładne targetowanie. Na jakiej podstawie? Historii zakupów, wyszukiwania, wcześniejszych interakcji z marką. Oznacza to też odejście od masowych, jednolitych kampanii, a tworzenie spersonalizowanych komunikatów. Gdy zainwestujesz w narzędzia do analizy danych oraz automatyzacji personalizacji treści, twoja marka będzie skuteczniej trafiać do swoich odbiorców i budować trwałe relacje.
Formaty video zyskają jeszcze większe znaczenie w 2025 roku
Krótkie i dynamiczne materiały wideo zdominowały social media już teraz, a w 2025 roku ten trend tylko się umocni. Platformy takie jak TikTok, Instagram czy YouTube (szczególnie w opcji shorts) będą głównymi narzędziami do przyciągania uwagi odbiorców. Marki muszą nauczyć się opowiadać historie w formie kilkudziesięciosekundowych filmów, które jednocześnie bawią, edukują lub inspirują. Ważne jest umiejętne przyciągnięcie uwagi od pierwszej sekundy filmu. Jednocześnie umiejętności storytellingu oraz montażu filmów będą dyktować kompetencje nadchodzącego roku.
E-commerce zakupowy – użytkownicy kupują dzięki social mediom
Social commerce, czyli zakupy bezpośrednio przez platformy społecznościowe, w 2025 roku staną się normą. Odbiorcy, po zobaczeniu ciekawego produktu w mediach społecznościowych, niekoniecznie będą chcieli wchodzić na stronę marki, tylko zaczną scrollować dalej i zapomną o tym, co zobaczyli. Marki będą więc musiały wykorzystać narzędzia, np. Instagram Checkout i stworzyć łatwe w obsłudze, płynne ścieżki zakupowe. Użytkownicy docenią takie opcje ze względu na wygodę, szybkość i możliwość nabycia produktu, który dopiero zobaczyli na zdjęciu i to wszystko w obrębie jednej aplikacji.
Optymalizacja contentu – rozszerzenie analizy danych
Analityka danych w mediach społecznościowych w 2025 roku stanie się jeszcze bardziej precyzyjna i wszechstronna. Teraz platformy będą dostarczać nie tylko informacji o zasięgach, polubieniach, ale rozszerzą dane także o czas spędzony na profilu, przy danym poście, filmie. Dzięki temu marki zdobędą informacje, który format treści wzbudza największe zainteresowanie. Pozwoli to lepiej dobrać zakres tematyczny treści oraz planować bardziej przydatne komunikaty.
Budowanie więzi – zwiększaj interakcje z odbiorcami
Przy tych wszystkich technikaliach, analizowania treści i potrzeb użytkowników, jedno pozostanie niezmienne w trendach w social media 2025 roku: budowanie więzi z odbiorcami. Marka musi umieć mówić o sobie, swojej ofercie, ale mieć na uwadze emocje użytkowników. Przy dużej konkurencji, ogromie przekazu, tylko budowanie lojalności pomoże stworzyć długofalowe relacje. Z czasem użytkownicy zamieniają się w klientów. Wierzą w markę, pomagając jej trwać i się rozwijać.
Kasia Zasiadły – CEO marki UL&KA, którą prowadzi od prawie 10 lat. Zajmuje się również mentoringiem biznesowym, pomagając małym markom w rozwoju. W 2024 roku znalazła się na liście 30 wpływowych influencerek biznesowych w magazynie Forbes. Jej działania można śledzić na Instagramie @kasiazasiadly oraz na stronie: kasiazasiadly.pl.
Przeczytaj także: Jak znaleźć agencję PR?
Zdjęcie główne: Launchmetrics, street fashion