noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Kadr z pokazu mody marki Balenciaga. Mężczyzna kroczy przez catwalk w oversize'owych jeansach oraz białej kurtce. Czy z tego obrazu można wyciągnąć wskazówki dla polskich marek na 2025 rok?

Jak konkurować z zagranicznymi gigantami? Praktyczne wskazówki dla polskich marek na 2025 rok

REKLAMA
noSlotData

Raport przygotowany przez firmę Kondo & Partners ujawnił najświeższe dane dotyczące wyborów konsumentów znad Wisły. Okazuje się, że w pierwszej dziesiątce marek odzieżowych najchętniej wybieranych przez Polaków znalazły się trzy rodzime brandy. Oznacza to, że nie tylko z coraz większą uwagą wspieramy krajową gospodarkę, ale przede wszystkim coraz częściej oferty polskich marek trafiają w nasz gust. Na podstawie analizy zleconej przez Sho Kondo, eksperta rynku oraz byłego dyrektora kreatywnego LPP, podpowiadamy na co zwrócić uwagę, by skuteczniej konkurować z zagranicznymi gigantami.

W okresie ostatnich trzech miesięcy Sinsay, H&M, 4F, Reserved, Nike, Zara, C&A, Decathlon, Adidas i Shein były brandami najczęściej wybieranymi przez Polaków. Z grona dziesięciu najpopularniejszych marek trzy okazały się przedsiębiorstwami powstałymi nad Wisłą (4F, Reserved i Sinsay). Opublikowana lista wskazuje na zainteresowanie konsumentów zarówno ogromnymi platformami ultra fast-fashion, jak i ofertami znacznie mniejszych podmiotów. Jak na tak zróżnicowanym rynku przekonać do siebie szerokie grono klientów?

Postaw na jakość i przygotuj się na zmiany

Obserwatorzy nadwiślańskiego rynku zauważają proces transformacji, który ma wpływ na wyniki poszczególnych przedsiębiorstw. Firmy z wieloletnim doświadczeniem niejednokrotnie opierają działalność na jednej strategii. Ich konkurencyjność związana jest przede wszystkim z uzyskiwaniem większych zysków poprzez zmniejszenie kosztów pracy. Jest to wzorzec, który pozwalał odnosić skokowe sukcesy w latach 90. ubiegłego stulecia. Sho Kondo, ekspert rynku odzieżowego, uważa że bieżąca sytuacja gospodarcza w Polsce wyeliminowała przewagi kosztowe. Teraz prym zaczynają wieść marki z lepszym pomysłem, posiadające w swojej ofercie jakościowe artykuły. Konsumenci zaczynają zwracać również uwagę na pochodzenie produktów, co premiuje polskie brandy na tle zagranicznych gigantów.

Czy związki zawodowe wciąż są sprawczymi instytucjami? Sprawdź, czy warto do nich należeć

Inwestuj w specjalistów oraz obserwuj podobne rynki

Polska jest krajem usługowym, która na wielu płaszczyznach dogoniła poziom gospodarczy Europy Zachodniej. Oznacza to, że ważnym stało się obserwowanie trendów pojawiających się w krajach wciąż uważanych za ośrodki kreujące modę. Ponadto w naszym kraju nie inwestujemy w kadry specjalistów, co niezmiennie wstrzymuje rozwój przedsiębiorstw mających międzynarodowe aspiracje. To jednak niejedyne problemy.

– Przedstawiciele bardziej kreatywnych sektorów firmy bywają niedoceniani. Brak strategicznego uznania znaczenia kreatywności, a także niedobór talentów, systemów edukacji i przywództwa w tej dziedzinie jest sporym problemem w kontekście kreowania wartości oraz tworzenia produktów wysokiej jakości. Kreatywne innowacje mają kluczowe znaczenie dla tworzenia wartości dodanej i budowania unikalnej pozycji rynkowej – tłumaczy Sho Kondo.

Jak konkurować z zagranicznymi markami? Obserwuj je. Kadr z pokazu mody Isabel Marant. Modelka o krótkich, blond włosach maszeruje mając na sobie czarny top, oversize'ową czarną skórę oraz skórzane spodnie. Przez jej prawe ramie zwisa zamszowa torebka.
Kadr z pokazu kolekcji SS25 francuskiej marki Isabel Marant

Wskazówki dla marek odzieżowych? Analizuj zachowania klientów

Dzisiaj coraz mniejsze znaczenie ma dotarcie do większego grona odbiorców z mniej wartościowym produktem. Analizując zachowania konsumentów można stwierdzić, że uznanie zyskują limitowane kolekcje, ponieważ Polacy chcą czuć się wyjątkowi. To znaczący przełom na rynku odzieżowym. Jak twierdzi Kondo & Partners, konsument znad Wisły zaczyna zwracać mniejszą uwagę na cenę artykułu, jednak większe znacznie zaczyna mieć dla niego jago wartość, na którą składa się jakość materiału, pochodzenie, ale również ogólna polityka firmy (zyskują projekty proekologiczne).

Ile zarabiają influencerzy? Czy subskrypcje i following przekładają się na zarobki?

Zdjęcie główne: Spotlight

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES