noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Calvin Klein podczas jednego ze swoich pokazów, oklaskiwany przez publiczność. Ubrany jest w biały T-shirt.

Życiorys Calvina Kleina – odwaga, determinacja, czy szczęście? Bujne życie projektanta i rewolucjonisty

REKLAMA
noSlotData

Nawet najwięksi modowi ignoranci potrafią rozpoznać charakterystyczne logo CK, czyli Calvina Kleina. Marka jest rozpoznawalna na całym świecie. Za jej sukcesem stoi człowiek o niezwykłej pasji, determinacji, wizji i odwadze. Wprowadził do mody świeżość, upragnioną prostotę oraz minimalizm, a także zrewolucjonizował rynek reklamy. Calvin Klein dzięki ciężkiej pracy, determinacji, odwadze, ale i odrobinie szczęścia stał się jednym z najważniejszych projektantów drugiej połowy XX wieku. Jak wyglądała jego droga?

Dzieciństwo i młodość Calvina Kleina – wpływ matki i babci

Calvin Klein urodził się 19 listopada 1942 roku w Bronksie, jednej z dzielnic Nowego Jorku. Jego rodzina miała europejskie korzenie – rodzice Calvina, matka Flore i ojciec Leo Klein byli węgierskimi imigrantami. Choć nie należeli do klasy wyższej, daleko było im do biedy. Ojciec Calvina prowadził niewielki sklep spożywczy, natomiast matka była gospodynią domową. Zawsze nosiła buty na obcasie, futro, eleganckie sukienki i mnóstwo biżuterii, co miało bezpośredni wpływ na kształtowanie się estetyki młodego Calvina. 

Szyciem zainteresował się dzięki babci szwaczce. Szybko wykazał zdolności manualne, ogromną wyobraźnię, a także przywiązanie do detali. Rodzice zrozumieli, że ich syn ma artystyczne powołanie i wspierali go w samorealizacji. Podczas gdy inni chłopcy grali w piłkę, Calvin szył. Po ukończeniu liceum udało mu się dostać do prestiżowej szkoły Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku. Ukończył ją w 1963 roku jako wykształcony projektant.

Jak ukształtowała się marka Chanel? Życiorys jej założycielki wiele ci wyjaśni.

Początki Kleina jako projektanta – jak mu szło?

Pierwsze kroki w modzie postawił… jako szkicownik, kopiując sylwetki z pokazów innych projektantów. Pracował w ten sposób dla przedsiębiorstwa modowego Dana Millsteina. Ta przygoda szybko jednak dobiegła końca, ponieważ kiedy Klein poprosił o podwyżkę i usłyszał odmowę, po prostu wyszedł. 

Tuż po tym zdarzeniu Calvin Klein założył markę. Był rok 1968. Dzięki finansowej pomocy przyjaciela z dzieciństwa, Barry’ego Schwartza, Klein zgromadził kapitał w wysokości 2 tysięcy dolarów i stworzył Calvin Klein Ltd. Nie porywał się na wielkie kolekcje, tylko rozpoczął prace nad pojedynczymi produktami, wśród których pojawiły się proste sukienki oraz prosty płaszcz typu trencz. Niebawem miał zadziałać dla marki jak talizman.

Pomylone piętra a rozwój kariery – gdy decyduje przypadek

Płaszcz projektu Calvina Kleina zwrócił uwagę kupca domu mody Bonwit Teller. Tak go zaintrygował, że natychmiast złożył zamówienie o wartości 50 tysięcy dolarów, czyli cztery razy więcej niż wynosił kapitał marki Calvina

Jednak kupiec nigdy nie zwróciłby uwagi na ten płaszcz, gdyby nie pomylił pięter i przypadkiem nie dotarł do pracowni Kleina.

Ten przypadek stał się punktem zwrotnym w karierze Kleina. Tuż po Bonwit Teller zamówienia zaczęły składać inne domy handlowe, takie jak Saks i Bergdor Goodman. Wszystkie zamówione kolekcje sprzedawały się w szybkim tempie, a prace Kleina zaczęły dostrzegać media. W 1969 roku trafił na okładkę magazynu amerykańskiego Vogue, a rok później odbył się pierwszy pokaz marki Calvin Klein

W tamtym momencie o Kleinie mówił już cały Nowy Jork, a marka zarobiła swój pierwszy milion dolarów. Calvin postawił na rozwój marki i znalazł dla niej siedzibę w budynku, gdzie stacjonował również Millstein, którego Klein opuścił po odmowie podwyżki.

Klein tworzył już gotowe kolekcje ready-to-wear, bazując na prostych formach oraz praktyczności, dzięki której można było nosić kilka ubrań w różnych konfiguracjach. To przekonało zmęczone przepychem lat 50. i 60. klientki i dosłownie pokochały jego trendy.

Kampania z Brooke Shields, która napędziła sprzedaż i hejt 

Marka Calvin Klein funkcjonowała na najwyższym poziomie, a projektant cieszył się uznaniem. Rozszerzał swoje kolekcje o nowe elementy, wprowadzał sportowe fasony, jeansy i wtedy też już zainteresował się projektowaniem bielizny. Na początku lat 70. był już u szczytu.

W latach 80. Klein miał mieć kompleks na punkcie „signature” projektu i szukał czegoś, co wyróżni jego markę. Wybór padł na mocno dopasowane jeansy, które miały do definiować, jak sukienka kopertowa Diane von Furstenberg. Po zaprojektowaniu jeansów zdecydował się na ryzykowny ruch – kontrowersyjną reklamę z Brooke Shields. Modelka wystąpiła w spocie reklamowym, w którym powiedziała: „Chcesz wiedzieć, co znajduje się między mną a moimi calvinami? Nic”.

Brooke Shields miała wtedy 15 lat. Reklama z jej udziałem wywołała medialną burzę, a marka została oskarżona o seksualizację młodzieży. Jednak mimo skandalu, kontrowersja napędziła sprzedaż marki i kampania okazała się sukcesem.

Rozwój marki w latach 90., ugruntowanie stylu i sukcesu

Po burzliwych, nieco kiczowatych latach 80., w których dominowały przerysowane formy i mocne kolory, propozycje od Kleina dały uczucie wytchnienia i przekierowały gusta w stronę dobrze nam dziś znanej prostej elegancji. Udało mu się stworzyć kilka flagowych produktów, takich jak jedwabne sukienki w stylu bieliźnianym, garnitury oversize oraz przyjemne dzianiny. Doskonale wpisał się w ówczesne potrzeby i podbił zapoczątkowaną przez Armaniego estetykę power dressing. 

Z czasem Calvin Klein do swojej oferty dodał perfumy Calvin Klein, które używane są na całym świecie do dziś.

Bielizna Calvin Klein – jak majtki stały się fenomenem?

Choć Klein mógł pochwalić się sporym dorobkiem, ale nie sądził zapewne, że do dziś najbardziej pożądanym projektem będą jego… majtki. Bieliznę wprowadził już w latach 80. i były to sportowe modele o prostym, wręcz minimalistycznym charakterze z nazwą marki na szerokich gumkach przy pasie.

Bielizna zaskakiwała swoim wzornictwem, ale nie bardziej niż odważne kampanie reklamowe. To wtedy pojawiły się wielkoformatowe plakaty promujące modelki w bieliźnie. Pierwszą z nich była 18-letnia Kate Moss, która zachwyciła Kleina swoją drobną, chłopięcą sylwetką. Towarzyszył jej raper Mark Wahlberg o pseudonimie Marky Marks.

Na zdjęciach zostali przedstawieni w naturalnych, choć odważnych pozach i w nieskrępowany sposób. To zmieniło postrzeganie bielizny. Klienci zaczęli postrzegać bieliznę jako symbol nowoczesności, a noszenie tej od Kleina świadczyło o przynależności do elitarnej grupy.

Reklamy marki Calvin Klein – przetarł szlaki kontrowersji 

Znamienne w działalności Calvina Kleina były kampanie promocyjne. Reklama z Brooke Shields dobitnie pokazała, że projektant nie boi się odważnych formatów. Jedną z najbardziej ikonicznych kampanii była ta z udziałem Kate Moss i Marka Wahlberga. Ich odważne, czarno-białe zdjęcia stały się symbolem lat 90. Doceniano je za artystyczną wizję, ale i krytykowano za zbyt dużą seksualizację. Podobnie było, gdy do kampanii zaangażowano wówczas nieznanego modela Travisa Fimmela, który w odważnych pozach reklamował bokserki w latach 1999-2000.

Ostatecznie jednak odważne podejście do reklam przynosiło marce zyski, a zarazem tworzyły nowe standardy w świecie reklamy, otwierając inne marki na nowe pomysły. 

Życie prywatne Calvina Kleina – czy miłość szła w parze z sukcesem? 

Kariera Calvina Kleina brzmi jak sen, który każdy artysta chciałby przeżyć. Za to życie prywatne dalekie było od ideału. Calvin Klein na początku swojej kariery żył w szczęśliwy małżeństwie z Jayne Centre, która dała mu córkę Marcię. Pierwsze sukcesy sprawiły, że Klein rzucił się w wir imprezowania, alkoholu i używek do tego stopnia, że Jane miała dość i go opuściła. To wydarzenie sprawiło, że popadł w uzależnienie. Borykał się z nim z przerwami aż do lat 90.

Wcześniej jednak musiał mierzyć się z oskarżeniami o zachorowanie na AIDS. Na przełomie lat 80. i 90. Stany Zjednoczone opanowała epidemia zarażeń na wirus, co wywołało masową panikę. Klein, by ukrócić plotki o swoim stanie, w 1986 roku poślubił swoją kolejną miłość, Kelly Rectar. Niestety, demony uzależnień powróciły, wpływając na drugie małżeństwo projektanta, które rozpadło się w 2006 roku.

Co moda zawdzięcza Calvinowi Kleinowi? 

Zdecydowanie więcej owoców przyniosło Kleinowi życie zawodowe. Projektant trwale zapisał się w historii mody, wprowadzając minimalizm do głównego nurtu. Jego projekty, choć proste, miały niezwykłą siłę oddziaływania. Klein nauczył świat, że mniej znaczy więcej, a luksus nie musi być przesadny. Dzięki niemu moda stała się bardziej dostępna, ale jednocześnie nie straciła swojej ekskluzywności.

Kampanie reklamowe realizowane przez Kleina zmieniły podejście do estetyki i budowania przekazu. Dodał odwagi przyszłym pokoleniom projektantów, którzy czerpali z Kleina inspirację.

Calvin Klein dzisiaj – jak funkcjonuje marka i sam Klein?

Aktualnie Calvin Klein, założyciel marki, wycofał się z aktywnej działalności po sprzedaży firmy w 2002 roku koncernowi Phillips-Van Heusen. Obecnie mieszka w Nowym Jorku i prowadzi bardziej prywatne życie. Ostatnio w 2016 roku marka pod kierownictwem Rafa Simonsa próbowała odświeżyć swoje projekty i dostosować się do współczesnych trendów. Współcześnie Calvin Klein działa w oparciu o globalną strategię, skupiając się na kampaniach cyfrowych i młodszej grupie docelowej.

Wciąż jednak marka Calvin Klein pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych brandów modowych na świecie. Od momentu założenia w 1968 roku firma przeszła ogromną ewolucję, oferując początkowo płaszcze damskie, a później rozszerzając się na jeansy, bieliznę, perfumy oraz zegarki i biżuterię. 

Charakterystyczne logo CK stało się ikoną popkultury, szczególnie dzięki kontrowersyjnym reklamom, np. z Kate Moss czy Brooke Shields w latach 90. i obecnym kampaniom z udziałem Justina Biebera, czy Kendall Jenner.

Czytaj także: Rodzeństwo Versace na drodze do sukcesu

Zdjęcie główne: Instagram @bazaaritalia

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES