W poniedziałkowe przedpołudnie otrzymaliśmy informację potwierdzającą transakcję, o której w kuluarach spekulowano od wielu miesięcy. Spółka Mytheresa zawarła ze szwajcarskim konglomeratem Richemont wiążące porozumienie w sprawie nabycia 100 proc. udziałów Yoox Net-a-Porter. Przyjrzeliśmy się szczegółom umowy oraz sprawdziliśmy, jak na ten komunikat zareagował rynek.
Mytheresa przejmuje Yoox Net-a-Porter. Szczegóły transakcji
Richemont sprzedaje Yoox Net-a-Porter (YNAP). Na potwierdzenie tej informacji obserwatorzy rynku czekali od wielu miesięcy i wreszcie się doczekali. W poniedziałkowe przedpołudnie dowiedzieliśmy się, że nabywcą włoskiej platformy sprzedażowej zostaje spółka Mytheresa.
– Cieszymy się, że znaleźliśmy tak dobry dom dla platformy Yoox Net-a-Porter. Spółka Mytheresa jest doskonale przygotowana do wykorzystania jej potencjału. Na pewno zrobi wszystko, by dzięki mocnym stronom włoskiego sprzedawcy nieprzerwanie zachwycać rozsianych po całym świecie klientów marki – komentował transakcję Johann Rupert, prezes spółki Richemont.
Richemont sprzedaje YNAP z pozycją gotówkową w wysokości 555 mln EUR i bez zadłużenia finansowego w zamian za 33 proc. udziałów w Mytheresa. Ponadto umowa przewiduje odnawialną linię kredytową dla YNAP w wysokości 100 mln EUR na pokrycie kosztów korporacyjnych. Zamknięcie transakcji zaplanowano na I kwartał 2025 roku. Po jej finalizacji szwajcarski gigant działający w branży dóbr luksusowych będzie mógł nominować członka oraz obserwatora do rady nadzorczej niemieckiej spółki.
– Dzięki tej transakcji przybliżamy się do celu, którym jest stworzenie wiodącej, wielomarkowej grupy luksusowych sprzedawców internetowych. Chce, aby w przeciągu najbliższych czterech do pięciu lat spółka Yoox Net-a-Porter odnotowała wysoką jednocyfrową marżę EBITDA. Naszą aspiracją jest przekształcenie tej platformy w biznes o wartości 4 mld EUR – powiedział Michael Kliger, dyrektor generalny Mytheresa.
Przeczytaj również: Najbogatszy Francuz sprzedał kultową markę streetwearową! Nie miał na nią pomysłu?
Reakcja rynku na zakup Yoox Net-a-Porter przez Mytheresa. Akcje spółek
Notowane na nowojorskiej giełdzie akcje Mytheresa drożeją przed rozpoczęciem sesji o ponad 7 proc. do 4,31 USD (około 3,90 EUR). Kurs pozytywnie zareagował na informację o zakupie przez niemiecką spółkę platformy Yoox Net-a-Porter. Sytuacja ma się podobnie z walorami spółki Richemont. Te przed godziną 14:00 zyskują o niespełna 2 proc. do ponad 132 franków szwajcarskich (około 141 EUR). To pozytywna reakcja po delikatnym spadku wartości akcji założonego w 1988 roku przez Johann Rupert, Anton Rupert giganta działającego w branży dóbr luksusowych.
Przeczytaj również: LVMH na 10 lat dołącza do rodziny F1. „To bezprecedensowe porozumienie”
Aspiracje spółki Mytheresa. Jaki jest cel jej działań?
Mytheresa to jedna z wiodących luksusowych platform cyfrowych, która z proponowanymi produktami dociera do 130 krajów. Jej działalność rozpoczęła się w 1987 roku od założenia butiku. W 2006 roku spółka zdecydowała się wystartować ze sprzedażą w Internecie. Obecnie w jej ofercie znajdują się produkty 250 brandów, między innymi takich jak Bottega Veneta, Brunello Cucinelli, Dolce&Gabbana, Gucci, Loewe, Loro Piana, Moncler, Prada, Saint Laurent, The Row czy Valentino.
Notowana na NYSE spółka w roku fiskalnym 2024 (+7 proc. w porównaniu z FY23) odnotowała 913,6 mln euro GMV (całkowita wartość wszystkich towarów sprzedanych w e-sklepie w określonym czasie). Teraz ma nadzieję wypracować jeszcze lepsze wyniki. – Dotychczas tworzyliśmy platformę luksusową o wartości 3 mld EUR. Nasze zeszłoroczne przychody znacie. Po przejęciu YNAP liczymy na rozbudowę i wzrost. W omawianym okresie GMV wygenerowane łącznie przez Net-a-Porter i Mr Porter to 1,2 mld EUR, a Yoox The Outnet to 900 mln EUR – podsumował CEO spółki Mytheresa.
Zdjęcie główne: mat. prasowy