noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
influencerka tworząca kontent do sieci

Eksperci wygrywają z gwiazdami. Badanie EY pokazuje nowy trend w influencer marketingu

REKLAMA
noSlotData

61% osób kupuje produkty za poleceniem influencerów, a 74% uważa ich za wiarygodne źródło informacji. Coraz silniej zaczynamy jednak ufać ekspertom we własnych dziedzinach, niż celebrytom. Najnowsze badanie EY Future Consumer Index potwierdza rosnący wpływ influencerów na decyzje zakupowe konsumentów.

Z najnowszego badania EY wynika, że influencer marketing odgrywa kluczową rolę w procesie decyzyjnym konsumentów. Ponad połowa badanych (57%) szuka porad w społecznościach online, a ponad 60% kupuje produkty na podstawie rekomendacji influencerów. To pokazuje, jak duże zaufanie konsumenci mają do twórców internetowych, w przeciwieństwie do tradycyjnych reklam. Zaledwie co piąta osoba (21%) kliknęła w reklamę w mediach społecznościowych, która została przygotowana przez daną markę.

Jakość i autentyczność treści to klucz do zdobycia zaufania konsumentów. Badanie EY potwierdza, że odbiorcy chętniej śledzą mikroinfluencerów i niszowych ekspertów, którzy dostarczają wartościowych i zabawnych treści. Sława odchodzi na drugi plan.

Również firmy w Polsce coraz częściej zdają sobie sprawę, że znane nazwiska nie gwarantują już sukcesu kampanii, a konsumenci coraz bardziej ufają rekomendacjom zwykłych ludzi, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Jak mówi Rafał Reif, Partner EY, kluczem do skutecznej współpracy z influencerami jest staranny dobór partnerów, którzy będą reprezentować wartości marki w autentyczny sposób. Choć firmy w Polsce od wielu lat nawiązują współprace z influencerami, do tej pory najczęściej wybierały znane nazwiska z dużą liczbą fanów. Tymczasem dla osób, które faktycznie kierują się rekomendacjami znajdowanymi w sieci i na ich podstawie dokonują decyzji zakupowych, znana twarz nie jest miernikiem zaufania – tłumaczy Rafał Reif, podkreślając jednocześnie, iż aktualnie najcenniejsze są wartości marki, autentyczność przekazu oraz staranny dobór osób do współpracy. 

Siła społeczności internetowych

Konsumenci coraz mniejszą uwagę skupiają na nowościach. 63% z nich mniej obchodzą najnowsze trendy, a bardziej autentyczne opinie innych. Przenoszą swoje zakupy do świata cyfrowego, gdzie mogą aktywnie uczestniczyć w tworzeniu społeczności wokół marek. W ich tworzenie najchętniej angażują się przedstawiciele pokolenia Z (40%) i milenialsi (39%). 

Aby skutecznie nawiązać kontakt z najmłodszymi generacjami konsumentów, marki i sprzedawcy detaliczni muszą tworzyć angażujące doświadczenia dla swoich klientów, które są tożsame z ich wartościami i preferencjami – podkreśla Rafał Reif. Jednolite i uniwersalne podejście, traktujące wszystkich na równi, już się nie sprawdza. Budowanie społeczności to już nie kwestia wyboru, tylko niezbędny krok w kierunku przyciągania i utrzymania lojalnych klientów – tłumaczy ekspert. 

Przeczytaj również: Polityka zaważyła. W tym europejskim kraju nie zamówisz już produktów Nike

Rosnąca niepewność a decyzje zakupowe

Chociaż konsumenci martwią się rosnącymi kosztami życia, zmianami klimatycznymi i sytuacją geopolityczną, czują, że mają kontrolę nad swoim życiem. Dla 61% respondentów niepewność staje się nową rzeczywistością, do której się przystosowują.

Konsumenci są ostrożnymi optymistami. Choć widzą przyszłość w pozytywnym świetle, ich priorytety się zmieniają.Zdrowie psychiczne i stosunek jakości do ceny stają się coraz ważniejsze – wskazało na to 75% badanych. Z kolei 72% zamierza brać pod uwagę stosunek jakości do ceny podczas dokonywania zakupów. Coraz więcej osób aktywnie poszukuje informacji i podejmuje decyzje zgodnie ze swoimi wartościami. To oznacza, że tradycyjne metody marketingu przestają działać, a firmy muszą budować autentyczne relacje z klientami.

O badaniu

Badanie EY Future Consumer Index śledzi zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów w różnych horyzontach czasowych i na różnych rynkach globalnych, identyfikując pojawiające się nowe segmenty konsumenckie. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona od 29 marca do 10 kwietnia 2024 r., wzięło udział 23 016 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii.

Przeczytaj również: Najnowsze dane makroekonomiczne. Poznaliśmy tempo wzrostu cen w Polsce

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES