Ponad trzy czwarte dyrektorów generalnych dużych firm z 21 krajów uważa, że technologia AI przyniesie korzyści w zakresie wydajności, ale będzie miała niewielki wpływ na wzrost przychodów – wynika z badania firmy konsultingowej EY. Tylko 27 proc. CEO z Polski uznaje sztuczną inteligencję za swój priorytet w ciągu najbliższego roku. Globalnie jest to 41 proc.
Przeczytaj również: Jak sztuczna inteligencja może pomóc Twojej marce? FashionBiznes.pl i Google podpowiadają
Wyniki badanie EY. Dyrektorzy generalni o wprowadzeniu AI
EY napisał we wstępie do raportu z badania, że transformacja technologiczna spowodowana pandemią Covid-19 pobudziła w firmach innowacyjność i pozwoliła im uchronić się przed stratami finansowymi, a kolejnym etapem cyfrowych przeobrażeń jest upowszechnienie się sztucznej inteligencji. – Najnowsza odsłona badania EY – CEO Outlook Pulse Survey – wskazuje, że trzy czwarte dyrektorów generalnych (76 proc.) uważa, że ta technologia przyniesie korzyści w zakresie wydajności, ale będzie miała niewielki wpływ na wzrost przychodów. Tylko 11 proc. z nich jest odmiennego zdania. Respondenci z firm private equity są nieco bardziej optymistyczni co do potencjału sztucznej inteligencji. Niemal co piąty z nich (19 proc.) wierzy, że będzie pomocna także w zwiększaniu przychodów – napisano.
Z badania EY wynika, że globalnie dla 41 proc. CEO priorytetem w ciągu najbliższych 12 miesięcy jest implementacja AI w celu pobudzenia wydajności i polepszenia wyników biznesowych. – Respondenci z Polski są bardziej zachowawczy – tylko co czwarty (27 proc.) stawia na pierwszym miejscu sztuczną inteligencję. Dużo wyżej na liście zadań znajdują się rekonfiguracja łańcucha dostaw (47 proc. wskazań) oraz inwestowanie w nowe produkty i usługi (40 proc.) – zaznaczyli analitycy.
Zdaniem Arkadiusza Gęsickiego, partnera EY-Parthenon, na strategie przedsiębiorców z Polski nadal duży wpływ mają uwarunkowania geopolityczne. Ich priorytetem jest zabezpieczenie i ustabilizowanie bieżącego biznesu oraz wprowadzanie produktów i rozwiązań, których oczekują konsumenci.
Wykorzystanie AI. Co w sztucznej inteligencji cenią sobie przedsiębiorcy?
EY zaznacza, że obecnie większość organizacji wykorzystuje AI przede wszystkim do optymalizacji operacji. Ponadto do automatyzacji procesów i opracowywania narzędzi samoobsługowych, takich jak chatboty. – Jednak jej potencjał jest dużo większy. Wyzwaniem pozostają kwestie ochrony danych i prawa własności intelektualnej, co w Unii Europejskiej będzie regulowane przez przyjęty niedawno AI Act. Ramy regulacyjne są potrzebne, aby prezesi zarządów wiedzieli, jak minimalizować ryzyko operacyjne i mogli odważniej inwestować w sztuczną inteligencję – zaznaczono.
Przeczytaj również: Ta polska modelka nie istnieje! Właśnie zapozowała dla Vogue’a
O badaniu “CEO Outlook Pulse”
Badanie CEO Outlook Pulse zostało przeprowadzone na zlecenie EY w okresie grudzień 2023 – styczeń 2024 r. przez FT Longitude, specjalistyczny dział badań i marketingu treści Financial Times Group. Wśród respondentów znalazło się 1200 prezesów dużych firm z 21 krajów, którzy wzięli udział w anonimowej ankiecie online. Reprezentowali następujące kraje: Brazylię, Meksyk, Kanadę, Stany Zjednoczone, Belgię, Luksemburg, Holandię, Francję, Niemcy, Włochy, Danię, Finlandię, Norwegię, Szwecję, Wielką Brytanię, Australię, Chiny, Indie, Japonię, Singapur i Koreę Południową.
PAP, zdjęcie główne: Pexels