W 2023 r. wartość importu odzieży do USA spadła o 22 proc., do 77,8 mld USD. Okazuje się, że nie musi to być zła wiadomość dla europejskich producentów odzieży, którzy od miesięcy borykają się z lokalnym spowolnieniem konsumpcji i spadkiem wartości zamówień w swoich krajach. Wbrew pozorom to ich szansa…
Import odzieży do USA z Europy
W ubiegłym roku Europa została dotknięta wysokim poziomem inflacji. Pomimo trudnych warunków gospodarczych amerykański import z Włoch i Francji, napędzany przez sektor luksusowy, wzrósł odpowiednio o 3,5 proc. (do 2 mld USD) i 10,8 proc. (do 203 mln USD). Import z Wielkiej Brytanii utrzymał się na stabilnym poziomie 126 mln USD. Warto zauważyć, że w 2021 r. Stany Zjednoczone zaimportowały europejską odzież o wartości 2,4 mld USD, a w 2022 r. przekroczyły granicę 3 mld USD.
Jednak pomimo wzrostów wartość towarów sprowadzonych do USA była niższa niż w przedpandemicznym 2019 roku. Co może przynieść 2024? Z pewnością jest szansą do wypracowania przez europejskich przedstawicieli pięcioletniego maksimum eksportu produktów do Stanów Zjednoczonych.
Przeczytaj również: Miliardowe transfery pieniężne do kraju. NBP ujawnia, skąd Polacy wysyłali największe sumy
Import odzieży do USA z pozostałych stron świata
W 2023 roku dostawcy z Europy uniknęli spowolnienia, które dotknęły pozostałe rynki. Podczas gdy eksport odzieży z Unii Europejskiej do USA wzrósł o 2,4 proc., osiągając poziom 3 mld USD, amerykański import odzieży z Chin spadł o 25 proc., do 16,3 mld USD. W tym samym okresie, import z Wietnamu, drugiego co do wielkości dostawcy odzieży do USA, zmalał o 22,2 proc., do 14,1 mld USD. Bangladesz również zaliczył dołek. Kraj ten odnotował o 25-proc. mniejszy import do Stanów Zjednoczonych.
W 2023 roku import do USA z Indii spadł o 21,4 proc., z Indonezji o 25,1 proc., z Kambodży o 22,5 proc., z Hondurasu o 23,6 proc., a nawet import z sąsiedniego Meksyku o 10,9 proc. Co warte podkreślenia, tylko europejskim producentom odzieży udało się uniknąć spadku zamówień składanych przez amerykańskich nabywców w 2023 roku.
Przeczytaj również: PUMA otworzyła Tydzień Mody w Nowym Jorku. Na wybieg powrócił kultowy model obuwia z 1999 roku
Zdjęcie główne: Unsplash