noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Porady zakupowe przed świętami - UOKiK radzi jak kupować

Gorączka przedświątecznych zakupów trwa. UOKiK radzi, jak kupować z głową

REKLAMA
noSlotData

Ostatnie dni przed świętami to dla wielu moment rozpoczęcia poszukiwań prezentów dla bliskich. Pośpiech, tłumy w galeriach handlowych oraz brak czasu i uwagi często nie są sprzymierzeńcami udanych wyborów. UOKiK apeluje o rozwagę i świadomość, radząc, jak kupować prezenty, by sprawiły jak najwięcej radości, a jak najmniej kłopotów.

Przeczytaj również: Święta 2023: piękne upominki od polskich marek

Świąteczne promocje – zwróć uwagę na najniższą cenę z 30 dni przed obniżką

Wraz z początkiem 2023 roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus, która nakazuje sprzedawcom informowanie o najniższej cenie w ciągu ostatnich 30 dni. Oznacza to, że przed nami pierwsze Święta, kiedy sprzedawcy mają obowiązek raportowania swoich cen. UOKiK zaleca z tego przywileju skorzystać.

Dyrektywa Omnibus chroni konsumentów przed oszustwami ze strony detalistów, zapobiegając również szczutcznemu pompowaniu cen przed Świętami. Co istotne, sprzedawca jest w obowiązku, by jasno i widocznie komunikować te dane. Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się pojawić zawsze i wszędzie, kiedy ogłaszane są rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, a więc np. w reklamie, przy produkcie w sklepie stacjonarnym i on-line, czy w gazetce sieci handlowej  – zaznacza Europejskie Centrum Konsumenckie. Przestrzeganie obowiązujących zasad przez sprzedawców nic jednak nie da, jeśli nie będziemy skupiać na uwagi na tych informacjach. UOKiK radzi świadomie patrzeć na obowiązujące ceny i poddawać je analizie. 

Dowiedz się więcej: Koniec z fikcyjnymi promocjami. W życie weszło rozporządzenie chroniące konsumentów

Święte prawo do reklamacji – również na produkty kupione w promocji

Każdemu może zdarzyć się zakup wadliwego przedmiotu. Nie oznacza to jednak straty pieniędzy. Przeciwnie, jako kupujący posiadamy prawo do reklamacji produktów. Podlegają jej zarówno towary zakupione w cenie regularnej, jak i promocyjnej. Zgodnie z europejskimi rozporządzeniami, klient ma możliwość reklamacji również produktów zakupionych na wyprzedaży. Oznacza to, że jeśli prezent znaleziony pod choinką okaże się niesprawny, klient ma prawo do naprawy, wymiany lub w kolejnym etapie – zwrotu pieniędzy przez okres do dwóch lat od daty zakupu. Wyjątkiem może być konkretna wada, z której wynikał rabat i o której kupujący został poinformowany. 

Średnio udany prezent kupiony online – masz 14 dni na zwrot

Chcesz zwrócić prezent zakupiony online? Żaden problem, masz na to dwa tygodnie. Na mocy norm wyznaczonych przez Unię Europejską , klient ma prawo zwrotu towarów zakupionych online w ściśle określonym przez przepisy terminie. W przypadku zakupów w sieci to 14 dni od daty doręczenia produktu bądź zawarcia umowy na wykonanie danej osoby. Z takiego prawa możemy skorzystać zatem, jeśli podarowany przez nas prezent okaże się nietrafiony. Pamiętajmy jednak, że możliwość zwrotu obowiązuje jedynie w przypadku nieodpakowanych towarów. E-sprzedawca zaakceptuje zwrot towaru wyłącznie wtedy, gdy oddawane produkty będą nowe, nie będą posiadać śladów użytkowania oraz będą mieć oryginalnie przypięte metki.

Dowiedz się więcej: Ranking polityki zwrotów w sklepach internetowych z modą. Kto ma najlepsze warunki?

Średnio udany prezent kupiony w sklepie stacjonarnym – sprawdź możliwości i warunki zwrotu

W przypadku zakupów dokonywanych stacjonarnie, warto pamietać, że to sprzedawca ustala zasady zawrotu towaru. Może on zatem odmawiać możliwości oddania zakupionego przez nas przedmiotu, oferując wyłącznie np. wymianę lub zwrot środków na voucher lub kartę podarunkową. UOKiK zaleca sprawdzanie zasad i możliwości zwrotu przed zakupem i świadome podjęcie decyzji, czy te warunki są przez nas akceptowalne w przypadku ewentualnej zmiany decyzji.

Światowe zakupy – uważaj na dropshopping – produkty mogą nie dotrzeć na czas

Dropshipping to popularny w ostatnich latach model sprzedaży internetowej, polegający na dystrybucji produktów bez fizycznego ich posiadania i magazynowania. Proces wysyłki towaru jest w tym przypadku przeniesiony na dostawcę, który stacjonuje np. W Chinach. Czas oczekiwania na dostarczenie produktu może zatem wynosić np. 14, 30 lub nawet więcej dni. Sprzedawców korzystających z tej formy sprzedaży coraz częściej możemy spotkać na platformach typu Allegro czy OLX, ale i coraz większej części sklepów internetowych, co zwiększa prawdopodobieństwo, że właśnie od takiej osoby będziemy chcieli kupić nasze prezenty świąteczne. UOKiK apeluje zatem o dokładne sprawdzenie warunków sprzedaży, które zwykle znajdziemy w zakładce dotyczącej warunków dostawy na stronie sprzedającego. Pamiętajmy również, że w okresie przedświątecznym przy zwiększonej ilości zamówień, szacunkowy czas oczekiwania podany przez sprzedane może się wydłużyć. Świadome decyzje zakupowe i sprawdzanie warunków umowy, jaką zawieramy ze sprzedawcą, mogą uchronić przed nieporozumieniem oraz ryzykiem, że nasze zamówienie nie dojdzie na czas.

Świadomość przekazów – „zostały tylko 3 sztuki”, „jedyna taka okazja” – nie dawaj się

Przedświąteczna gorączka zakupów to idealny moment dla sprzedawców, by wykorzystać swoje techniki manipulacji i gry na emocjach klientów. “Jedyna taka okazja”, “Ostatnie sztuki” – krzyczaą hasła sprzedażowe, a w klientach … rodzi się instynkt łowczy. Marketingowcy dobrze wiedzą, że jeśli coś wydaje się niedostępne, wzbudza większe zainteresowanie. Takie przekazy to jeden z najczęstszych i najskuteczniejszych trików sprzedażowych, na których większość z nas daje się złapać. Podsyca on obawę, że nie zdążymy z zakupem. A co, jeśli będziemy później żałować? UOKiK apeluje o rozwagę i świadome podejście do takich zagrań marketingowych. A jeśli już damy się na nie złapać, warto pamietać o prawie do zwrotu towaru!

Ścisk w portfelu – nie kupuj nadmiernie, rozsądnie zarządzaj swoimi finansami 

Święta Bożego Narodzenia są czasem rodzinnych spotkań, wspólnych posiłków i oczywiście prezentów. UOKiK radzi, by powstrzymać się od zakupu nadmiernej ilości produktów, które mogą się potem zmarnować. Zachęca do sporządzenia przed zakupami listy potrzebnych rzeczy i trzymania się tego planu. W tym gorącym okresie warto również pamiętać o środowisku – decydując się na produkty przyjazne środowisku.

Zdjęcie główne: Unsplash

Przeczytaj również: Savoir vivre przy wigilijnym stole. O czym warto pamiętać?


REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES