Biznes modowy i branża beauty zmagają się z tym samym problemem – nadmiarem opakowań generowanych przez zakupy online. W kolejnej odsłonię cyklu „Moda na start-up” przyglądamy się polskiej grupie ZNIKA, która wprowadziła na rynek biodegradowalne opakowania na wysyłki dla m.in. marek kosmetycznych.
Etykiety wielu produktów wprowadzają konsumenta w błąd. Hasła z pudełek informują o ekologicznym składzie kosmetyków oraz samych opakowań, jednak w rzeczywistości wiele z nich uwzględnia w swoim składzie plastik, który wyklucza ideę zrównoważonego rozwoju. Ekologiczne opakowanie musi być przede wszystkim biodegradowalne, by nadawać się zarówno do recyklingu, jak i bezpiecznej dla środowiska utylizacji. Istotny jest również niski ślad węglowy generowany przy produkcji.
ZNIKA – start-up, który wspiera polskie biznesy
Ta myśl zainspirowała zespół inżynierów materiałowych oraz biotechnologów do założenia start-upu, który będzie wspierać lokalne firmy w zrównoważonych działaniach e-commerce. Historia ZNIKA rozpoczęła się w ramach Szkoły Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Allegro, na którym grupa ekspertów – pod przewodnictwem CEO, Michała Kruszyńskiego – zaprezentowała swój koncept i otrzymała środki na dystrybucje produktu. Nazwa start-upu potwierdza nasze pierwsze domysły: tak, opakowania ZNIKA znikają zdecydowanie szybciej, niż plastik.
Zobacz też: Nowe materiały ecofriendly, które musisz znać
Ekologiczne opakowania wysyłkowe – jakie wybrać?
Założenie ZNIKA opiera się na wspieraniu marek, również tych z segmentu beauty, do ograniczenia wykorzystania plastiku w produkcji. Opakowania oraz etykiety start-upu są w 100% ekologiczne – składają się z materiałów roślinnych (jak skrobia z trzciny sukrowej, celuloza, papier z recyklingu czy biodegradowalny kwas polimlekowy, czyli alternatywa dla plastiku) i są w pełni kompostowalne. W finalnym stadium konsumpcji opakowanie rozkłada się w biohummus – bez mikroplastiku i szkodliwych substancji.
Rezygnacja ze standardowych opakowań zawierających plastik na te wykonywane z biotworzyw nie zmienia absolutnie nic. Wytrzymałość i stopień ochrony produktu są takie same, a pudełka i imitacje foliowych kopert nadają się do ponownego wykorzystania.
Czy stała współpraca z dystrybutorem ekologicznych opakowań się opłaca?
Według badań przeprowadzonych przez specjalistów ZNIKA, aż 25% polskich klientów pragnie dostawać przesyłki w ekologicznej formie opakowań. Z kolei 24% polskich konsumentów w sklepach stacjonarnych zwraca uwagę na rodzaj opakowań poszczególnych produktów.
Z tego względu stała współpraca ze start-upem jest korzystna z trzech powodów. Sytuuje daną markę na liście ekologicznych brandów (oczywiście, jeśli idzie w parze z zrównoważoną produkcją sprzedawanych wyrobów), a także wpływa pozytywnie na wizerunek firmy w oczach konsumenta, który przestaje kojarzyć produkt z plastikową wysyłką. Oprócz tego, inwestycja w ekologiczne opakowania przyczynia się do edukacji społeczeństwa – wysyłanie zamówień z komunikatem o wyborze zrównoważonego opakowania wpływa na świadomość ekologiczną klienteli.
W sklepie ZNIKA znajdziemy m.in. kompostowalne foliopaki, etykiety i zawieszki do paczek, ekologiczne taśmy, ochronne koperty oraz zestawy próbek. Oprócz tego, każda firma przez formularz może przesłać własną zamówienia opakowań i akcesoriów, dostosowaną do profilu swojej marki.
Przeczytaj też: Moda na start-up. Australijska marka, która stworzyła platformę dla ukrytych odpadów