noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Niemal każdy z nas w swoim życiu otrzymał towar, który nie spełnił jego oczekiwań. Odpowiadamy na pytania, kiedy przysługuje nam prawo do jego zwrotu.

Zwroty w sklepach internetowych z modą. Jakie prawa przysługują konsumentowi?

REKLAMA
noSlotData

Zakupy przez Internet wielu konsumentom kojarzą się z ryzykiem niedopasowania produktu. I choć marki powoli wprowadzają innowacje technologiczne częściowo rozwiązujące ten problem, wciąż zdarza się, że klienci otrzymują od kurierów towary, z których nie są zadowoleni. Co zrobić w takiej sytuacji? Postanowiliśmy podpowiedzieć.

Zakupione ubranie nie spełniło naszych oczekiwań. Materiał wygląda inaczej niż na zdjęciu. Koszula nie jest dopasowana. Buty mają delikatny uszczerbek. A może zamówiliśmy kilka swetrów i nie każdy przypadł nam do gustu. Większość z nas zetknęła się chociaż z jedną z powyżej wymienionych sytuacji. Na szczęście ustawodawcy zadbali o prawa konsumenckie.  

Prawo odstąpienia od umowy

Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku, która implementuje Dyrektywę UE (2011/83), pozwala na zwrot otrzymanego produktu zakupionego przez Internet bez podawania przyczyny.

Otrzymany towar możemy odpakować oraz sprawdzić jego użyteczność. Nie powinniśmy jednak zacząć go eksploatować dłużej. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zwrot, sprzedawca nie ma prawa wymagać od nas byśmy dokonali go w oryginalnym pudełku. Nie jest ono bowiem przedmiotem transakcji, a jedynie sposobem na zabezpieczenie transportowanego produktu.

Wyjątkowe przypadki

I choć w większości przypadków prawo zezwala nam oddać zakupiony towar, który mógł zwyczajnie nam się nie spodobać, to istnieją wyjątki. Dotyczą one towarów, które szybko ulegają zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia. Przepisy nie są po stronie konsumenta, także w przypadku, w którym chce on zwrócić odpakowane przedmioty służące do ochrony zdrowia lub dbania o higieną – właściwym przykładem są soczewki.

To niejedyne odstępstwa. Innymi przypadkami są zakupy dzienników, periodyków lub czasopism. Świadczenia nagrań dźwiękowych lub wizualnych dostarczanych w zabezpieczonym opakowaniu. Umowy zawarte w drodze aukcji publicznych, czy dostarczenia treści niedostępnych na nośnikach materialnych,. Przyjęcia naszego zwrotu nie możemy ubiegać się również od osoby prywatnej. Ustawa reguluje jedynie transakcje przeprowadzane między konsumentem, a przedsiębiorcą. Oczywiście indywidualny sprzedający może przyjąć produkt lub zaproponować inną formę rekompensaty, aczkolwiek nie musi tego robić. Jest to zależne wyłącznie od jego woli.

Ile czasu mamy na zwrot towaru

Na zwrot towaru zakupionego od przedsiębiorstwa za pomocą Internetu mamy 14 dni. W przypadku pojedynczego towaru okres ten należy liczyć od momentu otrzymania paczki przez konsumenta lub wskazana przez niego osobę. Jeżeli zakup obejmuje wiele towarów dostarczanych partiami termin czternastu dni, który mamy na zwrot rozpoczyna się od otrzymania ostatniej z nich.

Jeszcze inaczej jest w przypadku, w którym umowa sprzedaży dotyczy regularnego dostarczania produktów przez określony w niej czas. W takiej sytuacji rozpoczęcie jego biegu wyznacza moment otrzymania przez klienta pierwszego towaru. Warto również wiedzieć o obowiązku, który nałożony jest na sprzedawcę. Jeżeli ten nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, to automatycznie wydłuża się ono z dwóch tygodni do 12 miesięcy.

Przeczytaj również: Valentino na wojnie z Valentino. Kto wygra spór o prawo do zachowania nazwy?

Jak dokonać zwrotu

Bardzo często marki do wysyłanych paczek dodają formularz zwrotu. Należy go uzupełnić. Nie jest to jednak wymóg niezbędny. Odstąpić od umowy możemy również wysyłając informację mailowo lub przekazując ją ustnie. Oczywiście dla samego konsumenta najkorzystniejszą formą jest ta udokumentowana, czyli pisemna.

Częstym pytaniem są koszty… W momencie wysyłki leżą one po stronie konsumenta. Sprzedawca dolicza je jednak do zwracanych pieniędzy. Warto pamiętać o tym, że rekompensata będzie dotyczyła najtańszej opcji z cennika oferowanego przez usługodawcę. Ważne jest, by całą operację przeprowadzić w okresie ustalonym w umowie. Ustawa regulująca prawa konsumenckie mówi o dwóch tygodniach. W tym czasie powinniśmy odesłać sprzedawcy produkt w stanie nienaruszonym lub poinformować go o takim zamiarze (w tym przypadku mamy kolejne 14 dni na to, by znalazł się on u producenta).

Sklep odmawia – jak się zachować

Jeżeli zwrócona paczka z towarem wróci do Ciebie, ponieważ sprzedawca jej nie odebrał lub odmówił Ci ponownego przyjęcia produktu w pierwszej kolejności skontaktować się z nim i zażądaj zwrotu należności. Możesz zrobić to za pośrednictwem listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Jeżeli usługodawca wciąż nie reaguje, możesz wezwać go do zapłaty. Jako klient masz prawo dochodzenia wszystkich swoich praw przed sądem, dlatego w skrajnych przypadkach warto skonsultować się z prawnikiem lub skorzystać z infolinii takich podmiotów, jak Europejskie Centrum Konsumenckie.

Zdjęcia główne: Pexels

Przeczytaj również: Nowe zjawisko: greenhushing efektem greenwashingu?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES