Czy filozofia marki może przekładać się nad cenę produktu? Okazuje się, że tak, czego dowodzi najnowszy raport American Express.
Kiedy w czasach galopującej inflacji klienci zaczęli zwracać szczególną uwagę na koszty produktów, młode pokolenie wydaje się podążać zupełnie inną drogą. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez American Express, kupujący z pokolenia Z i Millenialsi przedkładają ideę nad cenę, a marki które wybierają nie mogą być sprzeczne z ich osobistymi wartościami.
American Express ujawnia, jak kupuje generacja Z
W badaniu przeprowadzonym przez Opium Research na zlecenie American Express wzięło udział 2000 Brytyjczyków. Choć większość konsumentów powyżej 55 lat (86 proc.) wskazało atrakcyjną cenę jako czynnik decydujący o ich lojalności, przedstawiciele młodszych pokoleń okazali się coraz silniej skłaniać ku reprezentowanym przez firmę wartościom.
Badania ujawniły, że jedna trzecia (33 proc.) osób w wieku 18-34 lat stwierdziła, że jest bardziej lojalna wobec marek o pozytywnej reputacji korporacyjnej i wartościach, które są zbieżne z ich własnymi, w porównaniu z zaledwie jednym na siedmiu kupujących w wieku powyżej 55 lat. Młodsi kupujący okazali się najbardziej skłonni do przekazywania swoich punktów lub zwrotu pieniędzy uzyskanych w programach lojalnościowych na cele charytatywne.
– Budowanie bazy lojalnych klientów to święty Graal dla każdej marki, ale obecne otoczenie gospodarcze oznacza, że jest to trudniejsze niż kiedykolwiek, bowiem kupujący zwracają większą uwagę na wydatki niż kiedykolwiek – przyznaje Dan Edelman, wiceprezes i dyrektor generalny ds. usług handlowych w American Express w Wielkiej Brytanii. “Nasze badania ujawniają wyraźny podział między różnymi pokoleniami, co oznacza, że sprzedawcy detaliczni potrzebują szeregu strategii obejmujących takie obszary, jak cena, cel i obsługa, aby zachęcić klientów do powrotu”, dodaje.
Przeczytaj również: Na zakupach online spędzamy miesięcznie siedem i pół godziny. Allegro ujawnia zwyczaje zakupowe Polaków
Programy lojalnościowe sposobem na oszczędności
Twórcy badania zauważają jednak, że różnice między starszym a młodszym pokoleniem nie są drastyczne. Podobny odsetek osób w wieku 18-34 i powyżej 55 lat (odpowiednio 64 proc. i 54 proc.) przyznał, że aktualny wzrost kosztów życia po raz pierwszy skłonił ich do skorzystania z programów lojalnościowych, by zaoszczędzić pieniądze. Dane ujawniły, że kupujący w obu tych grupach są zarejestrowani średnio w czterech programach lojalnościowych.
– Konsumenci szukają wsparcia ze strony sprzedawców detalicznych i chcą usług, które ułatwią im życie. Oczywiste jest, że oprócz ceny, zarówno cel, jak i autentyczność są ważnymi czynnikami budującymi zaufanie i wspierającymi długoterminową lojalność – podkreśliła Kate Nightingale, psycholog i analityk zachowań, z agencji Humanising Brands.
Przeczytaj również: Różowy szał. „Barbie” przyciąga konsumentów, detaliści wykorzystują okazję