W 2022 roku rynek produktów przeciwsłonecznych wyceniono na prawie 14 bln dolarów. Prognozy przewidują, że w kolejnych latach wartość sun-care będzie sukcesywnie wzrastać. Przyglądamy się, w jaki sposób segment kosmetyków, chroniących przed promieniowaniem słonecznym, stał się jedną z najbardziej wartościowych gałęzi beauty.
Od kilku lat świadomość konsumentów na temat dbania o siebie na wielu płaszczyznach wzrasta. Jako klienci podchodzimy do tematu wielowymiarowo: zdobywamy wiedzę na temat rozwoju osobistego, regularnie uprawiamy sport, dbamy o zdrowie psychiczne i zgłębiamy tajniki well-being’u. Niedawno pisaliśmy o tym, jak segment wellness stał się dochodową gałęzią rynku beauty. Obecnie troska o dobre samopoczucie przekłada się na jakość życia, a świadomi i wymagający konsumenci są w stanie wydać sporo pieniędzy, żeby czuć się dobrze. Zarówno mentalnie, jak i fizycznie. Marki beauty podchwyciły tę tendencję, która powróciła ze zdwojoną siłą podczas pandemii koronawirusa. Prognozy przewidują, że zarówno wellness, jak i branża beauty osiągną do 2027 roku kilkuprocentowe wzrosty rdr.
To zjawisko dotyczy również pielęgnacji przeciwsłonecznej i produktów z kategorii sun-care. Ze względu na większą wiedzę na temat szkodliwego działania promieniowania UVA i UVB coraz chętniej sięgamy po kosmetyki SPF. Liczne badania dowodzą, że słońce nie tylko przyśpiesza proces starzenia się, ale jest także przyczyną nowotworów skóry. Dlatego kategoria produktów, która w 2019 roku ze względu na pandemię przechodziła kryzys, obecnie odnotowuje duże wzrosty. 3 lata temu marki beauty, mające w ofercie kosmetyki sun-care, musiały radzić sobie z dużymi spadkami zysków. Przyczyniły się do tego restrykcyjne ograniczenia możliwości podróżowania, a w pewnym momencie nawet wychodzenia z domu. Wszystko wskazuje na to, że po rocznym kryzysie, na rynku kategorii sun-care nigdy nie było lepiej.
Kategoria produktów sun-care: rynek warty biliony dolarów
Raport firmy Fortune Business Insights ujawnił, że kategoria produktów przeciwsłonecznych, w tym kosmetyków SPF, a także tych do opalania i po opalaniu, jest obecnie warta prawie 14 bln dolarów. Co więcej, według przeprowadzonych analiz szacuje się, że do 2030 roku ten segment beauty osiągnie wzrosty ok. 4,5% rdr. To oznacza, że w 2023 roku wartość kategorii sun-care osiągnie 14,4 bln dolarów. W związku z rozwojem tego segmentu, tym coraz więcej marek beauty wprowadza do swojej oferty produkty z tej kategorii. A te, które mają już kosmetyki z SPF i inne, pracują nad unowocześnieniem swoich linii sun-care. Wykorzystanie zaawansowanych surowców i technologii, edukowanie konsumentów z zakresu niebezpieczeństwa ekspozycji na słońce, dostępne narzędzia marketingowe, wprowadzanie rozwiązań sustainable to aspekty, które umożliwiają wypozycjonowanie się przedsiębiorstwom beauty.
Skąd wziął się boom na punkcie produktów z kategorii sun-care?
Świadomość na temat tego, jak ważna jest ochrona przeciwsłoneczna to główny powód popytu na produkty chroniące przed promieniowaniem słonecznym. Dużą popularnością cieszą się również samoopalacze, które są bezpieczną alternatywą dla opalania bez ryzyka chorób skóry, a także kosmetyki po opalaniu. Te ostatnie mają na celu zadbanie o ciało i zapobieganie możliwym powikłaniom po spędzeniu kilku godzin na słońcu, takich jak m.in. przesuszona skóra czy przebarwienia.
Segment produktów z ochroną przeciwsłoneczną jest dla nas bardzo ważny. Zabezpieczenie skóry przed skutkami promieniowania ma kluczowe znaczenie w kontekście całościowych efektów uzyskiwanych dzięki pielęgnacji, szczególnie jeśli chodzi o pielęgnację przeciwstarzeniową. Rośnie świadomość w tej kwestii, co nas bardzo cieszy i co tym bardziej motywuje nas do szukania najlepszych rozwiązań. Uważamy, że 3 produkty, które wchodzą w skład naszej linii Sun Protection do takich rozwiązań należą. Dlaczego? Ponieważ zastosowaliśmy w nich innowacyjny surowiec Nectaria Lithops. Dzięki niemu kosmetyki te, poza tym, że chronią przed promieniowaniem, również stymulują syntezę witaminy D3 w skórze, której brakuje w naszej strefie klimatycznej. O jakości naszych propozycji najlepiej świadczy jednak odbiór naszych produktów – multiaktywne serum z SPF Sun Drops już niecały rok od premiery stał się jednym z bestsellerów Alkmie, którego ultralekką formułę doceniły zarówno konsumentki, jak i dziennikarki oraz influencerki. Takie rezultaty uskrzydlają i dodają wiary, że niebawem spełni się mój osobisty cel – aby wszyscy stosowali filtry SPF całorocznie!, wyjaśnia Paulina Kulikowska, Managing Director Alkemie Group.
Przeczytaj również: Ile i jak wydają na kosmetyki najbogatsi ludzie na świecie? >>>
Podobne spostrzeżenia ma marka Caudalie. Dla francuskiej marki Caudalie segment produktów z ochroną przeciwsłoneczną jest bardzo ważny ze względu na fakt, że gwarantują one przede wszystkim działanie prewencyjne. Warto pamiętać, że nadmierna ekspozycja na słońce powoduje przedwczesne starzenie się skóry, co jest skutkiem szkodliwego działania promieni UVA/UVB. To właśnie dzięki regularnemu stosowaniu kosmetyków z wysokim filtrem SPF możliwe jest zapewnienie swojej skórze młodego wyglądu na dłużej nie rezygnując z wakacyjnego opalania się. Produkty z serii Vinosun od Caudalie wzbogacone o naturalne składniki jak witamina E i wyciągi m.in. ze świerku czy polifenole pozyskiwane z pestek francuskich winogron działają także antyoksydacyjnie. W połączeniu z produktami przeciw przebarwieniom z linii Vinoperfect zapewniają równomierną, zdrowo wyglądającą opaleniznę, mówi Sylwia Serafin, PR Manager Caudalie.
Ważną podkategorią kosmetyków sun-care są produkty wielowymiarowe. Według raportu Fortune Business Insights konsumenci (szczególne kobiety) szukają wygodnych rozwiązań i kosmetyków, które spełniają kilka funkcji. Tradycyjne kremy z ochroną przeciwsłoneczną nie są już najbardziej pożądaną opcją. Zdecydowany prym wiodą kremy koloryzujące, balsamy pielęgnujące, filtry miejskie, olejki do opalania. Wszystkie zawierają dodatkową ochronę. Kategoria sun-care ma ogromny potencjał, a zmiany zakupowe konsumentów, którzy mają dużą wiedzę na temat ochrony przeciwsłonecznej i korzystają z produktów SPF cały rok, wyznaczają nowy kierunek dla tej gałęzi beauty.
Przeczytaj także: Generacja Z zmienia branżę beauty nie do poznania >>>
Zdjęcie główne: Unsplash.com