Choć w życiu publicznym i cyfrowym nadal oswajamy się z terminem: sztuczna inteligencja (AI), w branży mody całkowicie zmienia ona zasady gry. Od rearanżacji konkretnych obszarów, np. marketingu, przez projektowanie, po zarządzanie zasobami ludzkimi. AI ma firmom wiele do zaoferowania: przede wszystkim proponuje liczne usprawnienia, oszczędności, w czasie i finansach, a także zapewnia realne widoki na osiągnięcie zamierzonych celów w przyszłości. Ale sztuczna inteligencja niesie za sobą szereg wyzwań. Jaki ma wpływ na modę i co oznacza dla całej modowej branży? Sprawdzamy.
Autor: Wojciech Szczot
W tym artykule:
- Sztuczna inteligencja w marketingu
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji w sprzedaży
- Projektowanie w dobie sztucznej inteligencji
- Łańcuch dostaw a sztuczna inteligencja
- Zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją
Sztuczna inteligencja w marketingu
W obszarze marketingu sztuczna inteligencja wykorzystywana jest od dłuższego czasu. Dzięki narzędziom marketingowym opartym na AI firmy mogą lepiej i skuteczniej analizować dane, by określając najlepsze strategie marketingowe, kierować reklamy do właściwych odbiorców, a w konsekwencji sprzedawać więcej produktów. Sztuczna inteligencja jest w tym kontekście bezcennym partnerem, który pozwala oszczędzać czas i pieniądze, a także pomaga firmom wyprzedzić konkurencję, identyfikując nowe trendy i rynki z największym potencjałem.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w sprzedaży
Sztuczna inteligencja bez wątpienia wejdzie z butami do tego, co dotychczas nazywaliśmy: doświadczenia zakupowe, i spróbuje i ten obszar maksymalnie zdigitalizować. Wykorzysta do tego bazującą na AI rzeczywistość rozszerzoną i jej wszelkie możliwości. Aplikacja Wanna, która oferuje zakupy z użyciem rozszerzonej rzeczywistości, wykorzystuje VR, aby umożliwić przymierzenie kilku par tenisówek – wystarczy wybrać interesującą parę butów z kolekcji modeli 3D, następnie skierować aparat na swoje stopy, a dostaniemy efekt, zbliżony jak najbardziej się da do rzeczywistego.
Projektowanie w dobie sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja naturalnie znaczącym wpływem obejmie obszar projektowania. Dzięki dostępnym algorytmom, szczególnie tym przewidującym trendy i analizującym preferencje klientów, firmy modowe mogą tworzyć projekty o większym potencjale sprzedażowym. To oznacza dla firm znaczne oszczędności, szczególnie na tych wzorach, które nie cieszyłyby się wielkim uznaniem wśród konsumentów. Jest to również szansa na zupełnie nowe możliwości w kontekście projektowania ubrań. Firmy mogą skuteczniej niż kiedykolwiek wcześniej wypuszczać do sprzedaży te produkty, które są stricte zorientowane na konkretną grupę odbiorców i ich oczekiwania względem kolekcji marki.
Łańcuch dostaw a sztuczna inteligencja
Łańcuch dostaw to obszar, na który branża mody stawia aktualnie największy nacisk. Jest to szczególnie ważne dla firm odzieżowych, które po doświadczeniach związanych z pandemią, czy po wybuchu wojny w Ukrainie, zwróciły uwagę na wagę tej kwestii w kontekście płynnego prowadzenia sprzedaży. Dzięki modelom sztucznej inteligencji, które można rozpatrywać na podstawie przeszłych poziomów zapasów i wyników sprzedaży, aby przewidywać nadchodzące zakupy, firmy mogą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące tego, co i kiedy zamawiać. Może to pomóc zmniejszyć ilość odpadów, poprawić zadowolenie klientów i zwiększyć zyski.
Zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją
Inteligencja komputerowa, niemal tak perfekcyjna i idealna jak ludzka niesie za sobą naturalnie wiele niebezpieczeństw i zagrożeń. Jednym z nich jest to, jak bardzo zastąpić ona może człowieka w życiu zawodowym. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, które są w stanie całkiem nieźle wykonywać pracę projektantów, specjalistów od marketingu i innych profesjonalistów z branży modowej, istnieje ryzyko utraty niektórych miejsc pracy. Może to mieć znaczący wpływ na branżę modową , a także na szerzej pojętą gospodarkę. Jest to uzasadniona obawa i ważne jest, aby firmy podchodziły do sztucznej inteligencji w odpowiedzialny i etyczny sposób.
Istotną obawą jest również to, że sztuczna inteligencja upraszczając wiele procesów, między innymi ten związany z projektowaniem, doprowadzi do sytuacji, gdy moda stanie się mniej kreatywna i indywidualna. W konsekwencji doprowadzić to może do spadku jakości produktów, a także spadku popularności całej branży jako całości.
Sztuczna inteligencja w modzie to związek oparty na miłości i nienawiści zarazem. Może ona zrewolucjonizować branżę modową, ale stwarza również wiele wyzwań, którym firmy będą musiały sprostać, by zatrzymać odbiorców. Jednak, podobnie jak w przypadku każdej technologii, zalety i wady sztucznej inteligencji w modzie są kwestią perspektywy.
Przeczytaj też: Czy Chatbot GPT zagraża branży mody? Zapytaliśmy o to ekspertkę i… samego Chatbota
Zdjęcie główne: Kampania NewFacet wygenerowana dzięki technologii AI