Dziś świat mody żegna Paco Rabanne – ikonicznego projektanta, który w latach 60. XX wieku zasłynął futurystyczną estetyką i rewolucyjnym podejściem do tworzyw w odzieży. Informację o śmierci potwierdziła hiszpańska grupa Puig, do której należy dom mody Paco Rabanne.
— The House of Paco Rabanne pragnie uhonorować naszego wizjonerskiego projektanta i założyciela, który zmarł dzisiaj w wieku 88 lat. Wśród najbardziej przełomowych postaci mody XX wieku, jego spuścizna pozostanie stałym źródłem inspiracji.
— czytamy w poście marki Paco Rabanne na Instagramie.
Jesteśmy wdzięczni Monsieur Rabanne za ustanowienie naszego awangardowego dziedzictwa i zdefiniowanie przyszłości o nieograniczonych możliwościach
Historia Rabanne’a
Paco Rabanne, a właściwie Francisco Rabaneda Cuervo, urodził się w 1934 roku. Z wykształcenia był architektem – studiował na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts w Paryżu. Stałe obcowanie ze sztuką oraz doświadczenie jego matki (która szyła dla Balenciagi) zainspirowało go do przejścia na ścieżkę projektowania mody. Zaczął od tworzenia biżuterii, a jego talent szybko doceniły wiodące marki. Rabanne już na początku swojej kariery współpracował m.in. z domem Givenchy, Pierre Cardin czy Courrèges. Jednak to 1966 rok okazał się przełomowym momentem dla twórczości projektanta. Wówczas Rabanne założył własną markę i, oprócz biżuterii oraz akcesoriów, pokazywał swoje projekty odzieży .
Debiutancka kolekcja sukienek, zatytułowana „12 Unwearable Dresses in Contemporary Materials”, określiła dalszy bieg kariery Rabanne’a. Projektant wykorzystał materiały, które wcześniej nie były kojarzone z modą, lecz biżuterią, maszynami i… przyszłością. Sukienki wykończone aluminiowymi blaszkami, rodoidem i cekinami pozwoliły mu uzyskać awangardowe stroje rodem z przestrzeni kosmicznej. Tym samym projektant podniósł poprzeczkę o szczebel wyżej i pokazał, że wysoka moda nigdy nie będzie mieć ograniczeń. W późniejszej twórczości nadal stosował różnorodne tworzywa, takie jak strusie pióra czy papier. „Robię proste ubrania z dziwnych materiałów, podczas gdy inni wyobrażają sobie ekstrawaganckie formy z klasycznych tekstyliów” – powiedział w wywiadzie dla tygodnika „Paris Match” w 1995 roku. Jego futurystyczne kostiumy z tamtego okresu możemy zobaczyć w filmie Barbarella, reżyserii Rogera Vadima.
Zobacz też: 5 rzeczy, których nie wiedzieliście o Martinie Margieli
Dziś marką Paco Rabanne kieruje Julien Dossen
Lata 90. poddały markę Paco Rabanne pod wątpliwość. Sam projektant przeszedł na emeryturę i przekazał swoje dziedzictwo grupie PUIG. Konglomerat posiada większościowe udziały w firmach takich jak Jean Paul Gaultier, Dries Van Noten czy Nina Ricci. Po latach wzlotów i upadków, brand Paco Rabanne odzyskał swoją sławę, głównie dzięki zasłudze Juliena Dossena, obecnego dyrektora kreatywnego firmy. Projektant niezmiennie powraca do początków twórczości mistrza Rabanne, kultywując jego talent.
Zdjęcie główne: portret Paco Rabanne z 1999, Instagram