Każdy tydzień w świecie mody obfituje w niespodziewane wydarzenia. W minionych dniach zaskoczeniem było chociażby zamknięcie brandu Rafa Simonsa czy odwołanie Alessandro Michele ze stanowiska dyrektora kreatywnego Gucci. Do nurtu głównych newsów dołączył także spór marek Patagonia i Gap. Okazuje się, że przez skopiowanie pewnego elementu polaru spotkają się w sądzie.
Kłopoty marki GAP
Spokój Gapa nie potrwał długo, gdyż okazało się, że wpadł w kolejne kłopoty. Po konflikcie z Kanye Westem, brand musi zmierzyć się z problemami prawnymi ze sprzedawcą odzieży outdoorowej Patagonia. Przyjazne środowisku naturalnemu przedsiębiorstwo złożyło pozew we wtorek 22 listopada w sądzie federalnym w San Francisco. Stwierdziło, że Gap skopiowało jej kultową kieszeń z klapką, która zdobi bluzy polarowe Snap-T.
Projekt ten Patagonia wprowadziła na rynek w 1985 roku. Cztery lata później projektanci firmy dołączyli do niej prostokątne logo “P-6″oraz kultową kieszeń z klapką, która jest obecnie jednym ze znaków charakterystycznych dla ubrań produkowanych przez firmę. Mimo upływu już ponad 30 lat, bluza ta wciąż pozostaje jednym z najbardziej znanych i lubianych produktów marki. Z tego powodu Patagonia stwierdziła, że działania Gap podważyły jej dobrą wolę i miały na celu zmylenie kupujących.
– Logo “P-6” i kieszeń z klapką są natychmiast rozpoznawane przez konsumentów, jako symbol innowacyjnych projektów odzieży, produktów wysokiej jakości oraz odpowiedzialności środowiskowej i korporacyjnej
– podkreślają przedstawiciele marki Patagonia.
Zobacz także: Raf Simons po 27 latach zamyka swoją markę. Z jakiego powodu?
Patagonia pozwała amerykański brand
Kultowy model polaru Patagonia był wcześniej prezentowany na wystawach w nowojorskim Museum of Modern Art oraz londyńskim Victoria & Albert Museum. Wiadomo, że stał się na tyle popularny, iż niektórzy zbytnio się nim zainspirowali. W październiku tego roku amerykańska marka złożyła np. pozew przeciwko Walmartowi za rzekome kopiowanie logo i grafiki P-6 Trout m.in. na t-shirtach.
Co więcej, teraz Patagonia podkreśliła, że to nie pierwszy raz, kiedy to właśnie Gap kopiuje jej projekty. W poprzednich latach brand ostrzegał już bowiem Gapa, by zaprzestał kopiowania jej produktów oraz elementów ubrań. Jak podkreślono w pozwie: “Oznacza to, że wykorzystanie naszych projektów i logo nie mogło nastąpić przez przypadek”. W dokumencie można także znaleźć odniesienie do 1-gwiazkowej recenzji opublikowanej w sieci przez jednego z klientów. Projekt, o którym mowa, internauta nazwał “oczywistym oszustwem”. Napisał: “Musiałem powiększyć zdjęcie, aby upewnić się, że to na pewno logo Gap”. Wiadomo, że głośny pozew ma na celu odzyskanie utraconych zysków i nieokreślonych szkód oraz powstrzymanie dalszych naruszeń.
Poniżej możecie zobczyć porównanie klasycznego projektu Patagonii z propozycją marki Gap:
Patagonia is suing the Gap for trademark infringement over these maybe-the-logo-was-a-step-too-far fleeces. Patagonia v. The Gap, No. 22 cv 7437 (NDCA Nov. 22, 2022) pic.twitter.com/egXu6lFKbR
— Casey Hewitt (@cahwit) November 23, 2022
Przeczytaj również: Alessandro Michele odchodzi z domu mody Gucci. Skąd taka decyzja?