Wiele osób odczuwa teraz gorszy czas ze względu na inflację, wojnę czy komplikacje po pandemii. Co ciekawe, jednak marki luksusowe nie tracą, a zyskują coraz bardziej na wartości. Firmy z wyższej półki wzrosły razem o 45 proc. rok do roku. Z kolei pierwsza dziesiątka z tej kategorii (Global Top 10) jest warta łącznie 344,4 mld USD. A jaki brand jest uznawany za najbardziej prestiżowy?
Najcenniejsze marki luksusowe
Co roku Kantar BrandZ Power Index i WPP konstruują ranking najcenniejszych marek świata. Ich zestawienie pokazuje nadzwyczajny łączny wzrost wartości firm w całej kategorii dóbr luksusowych – szybszy niż w innych sektorach. Finalnie pierwszą marką luksusową, która znalazła się w tym roku w globalnej pierwszej dziesiątce (awansując o 11 pozycji) stał się Louis Vuitton. Dom mody jest obecnie warty aż 124,3 mld dol., (wzrost o 64 proc.). Drugą najcenniejszą marką został Hermès, a jego wartość wzrosła o 73 proc., sięgając 80,3 mld dol. Podium uzupełniło Chanel, wycenione na 53 mld dolarów.
– Louis Vuitton i Hermès nadal wykorzystują swoje rozpoznawalne przewagi, aby wzmocnić wyrazistą tożsamość swoich marek. Ci wytrawni gracze z rynku dóbr luksusowych przez całe dziesięciolecia wyraźnie i konsekwentnie stosowali logotypy, wzornictwo i produkty, budując w tej sposób rozpoznawalność swoich marek. W trudnych gospodarczo czasach zamożniejsi konsumenci kierują się ku znanym markom z długą historią i tradycją, co daje im poczucie spokoju, komfortu i ciągłości – powiedział Martin Guerrieria, który kieruje badaniem Kantar BrandZ.
Zobacz także: Ile jest wart rynek dóbr luksusowych w Polsce?
Prestiżowe firmy modowe
A z jakimi wynikami plasują się pozostałe domy mody? Otóż następne w Global Top 10 są: Gucci (37,9 mld dol.), Dior (10,5 mld dol.), Cartier (10,1 mld dol.), Rolex (9 mld dol.), Saint-Laurent/YSL (6,8 mld dol.), Tiffany & Co (6,7 mld dol.), a także Prada (5,6 mld dol.).
W badaniu okazało się również, że najszybciej rozwijającą się marką jest Cartier. Rok do roku wzrost jej wartości wyniósł aż 88 proc. Jak to możliwe? Otóż stało się to dzięki przemyślanej strategii. Firma skoncentrowałą się na odejściu od detalicznej sprzedaży hurtowej i przejściu w kierunku sprzedaży bez pośredników – zarówno w sklepach firmowych, jak i kanale online.
Przeczytaj również: Rośnie popyt na towary luksusowe mimo wojny i inflacji. “Ludzie chcą znów żyć normalnie”