noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

5 rzeczy, których nie wiedzieliście o marce Bottega Veneta

REKLAMA
noSlotData

Bottega Veneta z rodzinnej firmy stała się modowym imperium wartym 1,5 miliarda dolarów. Za każdym jej sukcesem kryje się jednak pasmo niepowodzeń, które naznaczało kolejne etapy jej początków na rynku. Dlaczego Bottega Veneta wielokrotnie zmagała się z kłopotami finansowymi i co uratowało ją przed bankructwem? Oto 5 rzeczy, których nie wiedzieliście o domu mody Bottega Veneta.

1. Bottega Veneta to po włosku “sklep wenecki”

Nazwa marki Bottega Veneta nie jest imieniem i nazwiskiem projektanta. W tłumaczeniu oznacza “sklep wenecki”, co ma odzwierciedlać etos oparty na klasycznej włoskiej modzie i rzemiośle. Założyciele marki, Michele Taddei i Renzo Zengari, wyrabiali skórzane torby metodą intercciato, która polega na przeplataniu ze sobą cienkich pasków materiału. Koncepcja plecionki wyniknęła z prozaicznego powodu: maszyny, które posiadali projektanci, nie były w stanie obrabiać zwykłej skóry. Była zbyt gruba, by zmieścić się pod igłę. Zamiast kupić nowy sprzęt, zdecydowali się na szycie toreb właśnie metodą intrecciato. Wybierali cienką skórę, która umożliwiała zszywanie pasków i przeplatanie je ze sobą w estetyczny sposób. Charakterystyczny splot stał się znakiem rozpoznawczym marki i zastąpił klasyczne logo. 

2. Bottega Veneta w czasach logomanii nie chciała klasycznej identyfikacji wizualnej 

W pierwszych projektach domu mody sygnatura BV czy Bottega Veneta była zawsze ukryta. Właściciele marki pragnęli by była ona rozpoznawali przez technikę, nie przez logo. Swoją markę promowali hasłem: “When your own initials are enough”. W przypadku domu mody Martina Margieli anonimowość służyła imperium, natomiast koncepcja Bottegi Venety nie wpasowała się w ówczesne trendy. W latach 70. klienci pożądali modnego logo, a nie na jakości. Właściciele postanowili m.in. rozszerzyć działalność i otworzyli pierwszy butik w Nowym Jorku z zamiarem przejścia z lokalnego rynku na globalny, ale stronienie od stereotypowej identyfikacji wizualnej spowodowało jedynie kłopoty finansowe. Obciążeni presją, zdecydowali się zamknąć biznes.

Kampania Bottegi Venety z okazji Chinese New Year (2022)

3. Fanem Bottegi Venety był Andy Warhol

Zbliżające się bankructwo sprawiło, że pod koniec lat 70. Renzo Zengario zrzekł się Bottegi Venety. Krótko po tym Michale Taddei przekazał firmę swojej byłej żonie Laurze Moltedo, która zdecydowała się zawalczyć o sławę Bottegi wraz z drugim mężem, Vittoriem Moltedo. Dzięki ich staraniom, w latach 80. marka zyskała na popularności. Ceniono ją głównie w kręgach artystycznych. Jednym z fanów Bottegi był Andy Warhol, który w 1985 roku stworzył nawet film dokumentalny “Bottega Veneta Industrial Videotape”. Jackie Kennedy, amerykańska ikona mody, również należała do grona oddanych fanów marki. Chociaż osoby noszące produkty Bottegi miały ogromny wpływ na mainstream, w latach 90. Bottega Veneta ponownie zmagała się z problemami finansowymi, bo nie potrafiła dotrzeć do szerszej publiczności. By poszerzyć działalność i wpasować się w kanon, Laurą Moltedo wprowadziła kolekcję ready-to-wear, a następnie zatrudniła nowego dyrektora kreatywnego, który miał podołać zaprojektowaniu Bottegi Venety od nowa. 

4. Giles Deacon został dyrektorem kreatywnym Bottegi Venety dzięki rysunkowi… papugi

Pierwszym dyrektorem kreatywnym, który objął stanowisko po Moltedo, był Giles Deacon. Projektant uczył się w Saint Martins razem z Alexandrem McQueenem i poznał branżę modową podczas pracy w JC/DC. Podczas rekrutacji Deacon pokazał Laurze szkicownik z projektami odzieży. Między ilustracjami narysował papugę jadącą Rolls Royce’m, która urzekła właścicielkę Bottegi i skłoniła ją do przyjęcia Gilesa na stanowisko dyrektora kreatywnego. Projektant zadebiutował w 2001 roku wraz z kolekcją ready-to-wear, pełną żywych kolorów i printów. Kolekcje Deacona miały wielu zwolenników, ale kierunek, który zaprezentowano na pokazie, nie szły w parze ze stylem Bottegi. Wkrótce Moltedo zdecydowała się sprzedać większość udziałów Bottegii konglomeratowi Gucci. 

5. Flagowe produkty Bottegi Venety są zasługą Thomasa Maiera

Thomas Maier to niemiecki projektant, którego Gucci zatrudniło na stanowisko dyrektora Bottegi zamiast Deacona. Niemiec stał na czele marki w latach 2001-2018 (aż 17 lat!). Wcześniej był znany z projektów dla Hermesa i Soni Rykiel. Maier umocnił pozycję Bottegi na rynku dóbr luksusowych, bo jako pierwszy z dyrektorów kreatywnych postawił na najmocniejsze strony firmy – skórzane plecionki. Jego koncepcja częściowo opierała się na myśli kultywowanej przez właścicieli, ponieważ za priorytet uznał akcesoria. Projektant wprowadził na rynek trzy torebki: Knot, Veneta i Cabat, które dziś możemy określić mianem It-bag. Torby są wytwarzane ręczną metodą rzemieślniczą z Vincenzy, a Bottega wzbogaciła je o możliwość personalizacji (małe produkty można oznakować własnymi inicjałami).

Kampania Bottegi Venety na SS2017

Przeczytaj też: Gianni Versace zginął 25 lat temu. Jak udało mu się stworzyć markę, która do dziś jest prestiżowa?

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData