360 stopni- subiektywnie o biznesie mody to cotygodniowy newsletter opisujący, jak zmienia się branża fashion, pokazujący najciekawsze pomysły i kolekcje, a także publikujący oferty pracy!
Drodzy Czytelnicy,
Przedstawiamy Wam newsletter w nowej odświeżonej formie. Wiemy jak trudno jest każdego dnia śledzić z uporem maniaka branże i jej poczynania. Zrobimy to za Was. Mamy nadzieję, że stanie się on ciekawą lekturą na zakończenie tygodnia.
Już niedługo kolejne nowości na Fashion Biznes. Intensywnie pracujemy nad tym, by nie tylko serwować dawkę najświeższych informacji w przystępnej formie, ale również pomóc Wam rozwinąć skrzydła w branży mody. Szczegóły już wkrótce. Stay tuned!
Redakcja Fashion Biznes
——
O czym pisaliśmy w minionym tygodniu…
KUBOTA CHCE WIĘCEJ I POSZERZA OFERTĘ O UBRANIA
Jeśli myślicie, że szczyt popularności marki Kubota przypada na sam środek kultowych lat 90., możecie się mylić. Wygląda na to, że producent kultowych klapek nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w kwestii streetstyle’u. Po ponownym rozkwicie popularności osławionych butów na rzepy, Kubota poszerza swoją ofertę o linię ubrań. My też nie wyobrażamy sobie polskich ulic bez klapek, skarpet i dresów ;)
A tak na serio… Kubota, podobnie jak reaktywowana niedawno przez CCC marka Sprandi, postanowiła wejść na rynek odzieżowy, proponując wygodne casualowe zestawy: dresy, t-shirty, szorty czy akcesoria. Linia odzieżowa, utrzymana w klimacie vintage, to intensywne i żywe połączenia barw, które doskonale przywołują wakacyjny klimat i wpiszą się w uliczną modę.
Przełom 2020/2021 roku to zdecydowanie dla Kuboty bardzo owocny czas. Oprócz sukcesów finansowych, marka angażowała się w akcje charytatywne, wspierając m.in. KPH, WOŚP czy Monar.
W związku z szybkim rozwojem, już niebawem będzie miała miejsce zbiórka crowfundingowa, na której będzie można kupić akcje spółki. Kolejnym krokiem będzie debiut marki na giełdzie New Connect. Czy nowa linia odzieżowa będzie trampoliną do kolejnego sukcesu? Będziemy się temu bacznie przyglądać. Tymczasem, nową linię odzieżową w obiektywie Łukasza Ziętka, możecie zobaczyć na Fashion Biznes <klik>.
—-
ZMIANY W HANDLU OD 1 LIPCA. TO KONIEC TANICH ZAKUPÓW Z ALIEXPRESS
Czy wiecie, że Polska jest liderem w zakupach na AliExpress w Europie Środkowo-Wschodniej? Dlaczego nie miałaby być jeśli w tym chińskim sklepie możemy kupić dosłownie wszystko, za wysyłkę zapłacimy grosze lub całe nic a sprzedawca nawet nie musi doliczać VATu. Prawdziwe handlowe eldorado jednak dobiega końca. Urząd celny i Poczta Polska mówią dość dziesiątkom milionów paczek, które zalewają nasz rynek.
Na chińskich platformach sprzedażowych odwzorowujemy 1:1 nasze kompulsywne zachowania zakupowe spowodowane wyłącznie CENĄ. Fake’owe AirPodsy dla zabłyśnięcia w towarzystwie? Poproszę. Zmysłowa bielizna na miarę tej, którą widzimy na wystawach sex shopów? 3 razy tak i 3 razy taniej. Tak zwane umiłowane przez nas gadżety, bibeloty, których nigdzie nie możemy znaleźć? Bez chwili zawahania. Do tego szybkie i łatwe płatności, wygodna forma dostawy, dodatkowy rabat w koszyku, brak opłat celnych za import towarów spoza UE. Wszystko, czego nam potrzeba do udanych zakupów. (Nie)stety od 1 lipca ma się to zmienić.
Żyła złota w luce podatkowej
Niech rękę podniesie ten, kto zastanawiał się nad:
- Dlaczego cena produktu jest podejrzanie niska?
- Czy płacę jakiś VAT, kupując na AliExpress?
- Co z opłatą celną za import dóbr z krajów poza UE?
Odpowiedzi znajdziemy w lukach podatkowych. Zajrzyjcie do artykułu Natalii Toakrz, która opisuje proceder i omawia zmiany, które nas czekają.
Odpowiedzi znajdziemy w lukach podatkowych. Zajrzyjcie do artykułu Natalii Toakrz, która opisuje proceder i omawia zmiany, które nas czekają. LINK
—-
BURBERRY ZNÓW BEZ PREZESA
Marco Gobbetti to włoski biznesmen i do niedawna prezes Burberry zmienia barwy na włoski dom mody Ferragamo. Gobbetti zastąpił Christophera Baileya w lipcu 2017 r. po tym jak Bailey z trudnem łączył obowiązki dyrektora kreatywnego i prezesa. Wówczas zarząd postanowił rozdzielić te stanowiska i powierzyć zarządzanie firmy Włochowi. Ten jednak w samym środku zmian mówi pas. Gobbetti budował swoją karierę menedżerską w luksusowych firmach, takich jak Bottega Veneta, Valextra i Moschino, a następnie został dyrektorem generalnym Givenchy w 2004 r. I był prezesem i dyrektorem generalnym Céline. Według “New York Times” to ostatnie miesiące Włocha w brytyjskiej firmie. Gobetti pozostanie w Burberry do końca roku. Akcje spółki spadły o 8% w poniedziałek. Poszukiwania nowego prezesa rozpoczęte.
MARCIN PIECHOCKI VICE PREZESEM LPP
A teraz coś z lokalnego podwórka…
Syn Marka Piechockiego niebawem dołączy do zarządu LPP. Marek Piechocki nie żartował mówiąc o tym, że LPP jest firmą rodzinną :)
Marcin Piechocki od 5 lat sukcesywnie uczył się biznesu zaczynając od najniższych stanowisk. Mieliśmy okazję poznać Marcina przy okazji różnych wydarzeń dla prasy w Gdańsku, w Warszawie czy nawet w Londynie. Więcej w tym temacie przeczytacie TUTAJ.
Czy syn pójdzie w ślady ojca? Zobaczymy. Póki co marka nad którą syn ostatnio pracował czyli Sinsay zdetronizowała już dziecko tatusia- Reserved. Z najnowszego raportu finansowego wynika za okres od 1 lutego do 30 kwietnia, spółka wypracowała blisko 2,4 mld zł przychodów i to Sinsay ma na dzień dzisiejszy więcej sklepów. Markę wyróżnia m.in. to, że jest tańsza. Ach te nasze polskie ciągotki do okazji.
PEPCO I ROSNĄCE KOSZTA SPRZEDAŻY
Miało być tanio, tak też przewidzieli analitycy firmy, ale firma nie przewidziała aż takiej inflacji i wzrostu kosztów prowadzenia biznesu w Polsce. Dlatego miłośnicy najpopularniejszej sieci w Polsce będą musieli liczyć się z przyszłymi podwyżkami cen produktów. Jak podkreślają przedstawiciele marki, firma stara się neutralizować wpływ wzrostu kosztów dzięki dobrym relacjom z dostawcami i inicjatywom optymalizacyjnym. “Obawiamy się jednak w średnim terminie znaczącego wzrostu kosztów niektórych elementów w łańcuchu dostaw. Chodzi o ceny surowców, w tym bawełny i tworzyw sztucznych, które rosną dwucyfrowo oraz ceny frachtu, które rosną o kilkaset procent” – powiedział dyrektor generalny Pepco Group.
Jeśli jednak wydaje Wam się, że marka zniknie z rynku to niestety musimy Was rozczarować – jak ujawnia portal Bankier.pl, Pepco Group tylko umacnia swoją pozycję na naszym rynku. “Po doświadczeniach z pandemii czujemy się jeszcze bardziej pewni naszego biznesu. Sytuacja działa na naszą korzyść, bo obawa przed kryzysem spowoduje, że będzie z pewnością więcej klientów szukających taniej oferty i segment dyskontowy będzie rósł. Spodziewamy się, że w przyszłości nasz biznes będzie rósł mocniej” – dodał Andy Bond.
PODSUMOWANIE PRIDE MONTH 2021
Zbliżając się do końca naszego podsumowania, nie sposób zapomnieć o zakończonym właśnie Miesiącu Dumy. W Polsce mówi się o tym co prawda coraz częściej, jednak w mainstreamowych mediach to wciąż temat traktowany trochę po macoszemu. Na szczęście social media potrafią zdziałać w tej kwestii cuda i coraz więcej influencerów i osób publicznych, w tym również tych związanych z modą, uświadamia obserwatorów, ucząc ich tolerancji. Jedną z najciekawszych akcji w trakcie Pride Month 2021 była zdecydowanie inicjatywa Jackoba Buczyńskiego, znanego z wykorzystywania w upcyclingu w swoich projektach. Przez okres miesiąca projektant za darmo doszywał tęczowe elementy do ubrań przyniesionych do jego pracowni. Naszej redakcji udało się porozmawiać z Jackobem Buczyńskim oraz Mariuszem Kozakiem (znanym z popularnego programu “Googlebox) o tym jak wspierają Pride Month i społeczność LGBTQ+. Link do wywiadu znajdziecie poniżej.
A w jaki sposób Miesiąc Dumy oraz warszawską Paradę Równości celebrowały popularne marki? Takie zestawienie przygotował portal Wirtualne Media.
Rafał Trzaskowski, otwierając Paradę Równości w Warszawie, powiedział „Tu bije serce uśmiechniętej, otwartej Polski”. Miejmy nadzieję, że miłość z tego serca wkrótce rozleje się wreszcie na cały kraj, bo niestety codzienność pokazuje, że mamy jeszcze na tym polu wiele do zrobienia.
CANADA GOOSE REZYGNUJE Z FUTER NATURALNYCH
Ten news to prawdziwy szok dla milionów fanów kanadyjskich kurtek, które aż bouncowały od lśniących futerek zwierzaków. A jednak. Według doniesień BBC, Canada Goose zaprzestanie kupowania skór i futer, a nie później niż pod koniec przyszłego roku zakończy używanie futer w swoich wyrobach. Istniejąca od 1957 r. kanadyjska firma wykorzystuje w kurtkach futro kojotów i gęsi puch.Organizacja broniąca praw zwierząt – PETA – od lat prowadziła kampanię na rzecz rezygnacji Canada Goose z używania futer. W ramach walki z producentem kurtek, w Toronto można było spotkać naklejki uświadamiające problem, które porozklejane były nawet na znakach drogowych (głównie znakach stop) i słupach oświetlenia. Organizacja zaciekle walczyła również o zerwanie współpracy największych festiwali filmowych z kanadyjskim producentem. W czwartek na swojej stronie internetowej PETA ogłosiła sukces: „po latach kampanii PETA, naszych międzynarodowych sojuszników i bezustannych działań aktywistów na całym świecie, Canada Goose kończy z używaniem futer”. |
O znaczeniu futrzanych dodatków do torebek, kurtek czy rękawiczek i szalików można dowiedzieć się więcej w podcascie MIchała Zaczyńskiego pod tytułem “Gra w zielone”. |