REKLAMA

Projektant, DJ, samouk, a teraz Dyrektor Kreatywny GIVENCHY. Kim jest Matthew Williams?

REKLAMA

Dom mody Givenchy ujawnił, kto zastąpi Clare Waight Keller na miejscu dyrektora artystycznego. Na czele najnowszych kolekcji stanie Matthew M. Williams, twórca autorskiej marki 1017 ALYX 9SM. Jego nazwisko mogliśmy poznać m.in. przy okazji konkursu dla młodych talentów organizowanego przez LVMH. Teraz projektant będzie odpowiedzialny za damską i męską linię Givenchy – marki należącej do portfolio francuskiego koncernu.

Idąc z duchem czasu, wybór dyrektora kreatywnego ogłoszono na Instagramie. Na koncie domu mody pojawiło się nagranie głosowe będące wiadomością od nowego następcy Clare Waight Keller, która po 3 latach opuściła szeregi marki. Szybko okazało się, że tajemniczy głos należy do Matthew M. Williamsa. Moim życiowym marzeniem było znaleźć się na tym stanowisku i naprawdę surrealistyczne jest to, że w końcu się to udało – powiedział 34-letni projektant pochodzący z Kalifornii. 

https://www.instagram.com/p/CBdO-fdI5qp/

Bardzo się cieszę, że Matthew M. Williams dołączył do grupy LVMH. Odkąd wziął udział w konkursie LVMH, mieliśmy przyjemność obserwować, jak rozwija się w tak wielki talent, jakim jest dzisiaj. Wierzę, że jego wyjątkowa wizja nowoczesności będzie świetną okazją dla Givenchy do napisania nowego rozdziału z siłą i sukcesem  – oświadczył Sidney Toledano, prezes i dyrektor generalny LVMH Fashion Group.

https://www.instagram.com/p/CBdYrUQIh0b/

Co łączy Matthew Williamsa z Lady Gagą?

Być może zaciekawi Was kilka faktów z życia prywatnego projektanta. Matthew Williams urodzony 17 października 1985 roku w Kalifornii, również znany jako “Dada”, był wcześniej dyrektorek kreatywnym i twórcą “House of Gaga” – firmy Lady Gagi. Ta dwójka nie jest sobie obca, bo oprócz stosunków biznesowych łączy ich również znajomość prywatna. Matthew i Lady Gaga spotykali się przez jakiś czas. Projektant ma również syna ze związku z Erin Hirsh. Cairo Alexander Williams otrzymał imię na część znanego skatebordzisty Cairo Fostera. Nazwa autorskiej marki Williamsa – Alyx – również nie jest przypadkowa – projektant stworzył ją na cześć swojej najstarszej córki.

O Matthew Williamsie zrobiło się głośno w 2016 za sprawą konkursu dla młodych talentów organizowanego przez koncern LVMH. Jednakże o jego nazwisku mówiono w branży mody już 8 lat wcześniej, gdy Kanye West pojawił się na koncercie w kurtce jego autorstwa w trakcie rozdania nagród Grammy. Wtedy jednak, nikt nie spodziewał się, że młody talent z Kalifornii ścieżka życia powiedzie w tym kierunku. 

Co interesujące, Williams jest projektantem – samoukiem. Po pierwszym semestrze rzucił studia na Wydziale Sztuki Uniwersytetu w Kalifornii, ponieważ zrozumiał, że moda odgrywa w jego życiu najważniejszą role. Mimo prób dostania się na Parsons School of Design, jego aplikacja została odrzucona. Nie przeszkodziło mu to jednak w przeprowadzce z Kalifornii do Nowego Jorku, gdzie – dzięki bliskiej znajomości z Lady Gagą – nawiązał znajomość ze swoim późniejszym mentorem i współpracownikiem, fotografem Nickiem Knightem.

Ugruntowaniem wieloletnich działań Williamsa było stworzenie w 2015 roku autorskiej marki 1017 ALYX 9SM, w projektach której, umiejętnie przeplata streetwear z elementami luksusu. Projektant może również poszczycić się licznymi współpracami, m.in. z Nike, Vansem czy Diorem. W 2019 roku został zaproszony do współpracy przy projekcie Moncler Genius obejmującym osiem kapsułowych kolekcji zaprojektowanych na cześć ikonicznej kurtki puchowej. Współprace modowe to jednak nie jedyne w życiorysie tego wszechstronnego twórcy.

https://www.instagram.com/p/B7rTNiPgPey/

Romans mody z muzyką

Williams należy do przedstawicieli nowej fali projektantów tworzących wspólną przestrzeń dla muzyki i mody. Podobnie jak jego kolega po fachu, a prywatnie przyjaciel, Virgil Abloh, Williams spełniał się jako DJ. Z przyszłym twórcą Off-White, Matthew Williams miał okazję poznać się przy okazji pracy z Kanye Westem. To spotkanie otworzyło kolejny rozdział w jego życiu – w 2012 roku projektant stał się częścią kolektywu artystycznego Been Trill, do którego przynależeli również: wspomniany wcześniej Abloh, Heron Preston czy Justin Saunders z JJJJound. Już wtedy szeroka sieć kontaktów pozwoliła Williamsowi promować swoje produkty w undergroundowej społeczności. Spoglądając na życiorys projektanta, nie dziwi, że jego streetwearowo – luksusowe pomysły od początku wspierały największe nazwiska świata mody i muzyki, jak A$AP Rocky czy Luca Benini ze Slam Jam, który zresztą zainwestował w markę ALYX.

Z blasku fleszy do malowniczej Italii 

W 2017 roku Williams wraz z żoną Jennifer oraz dwójką dzieci przeniósł się do Ferrary w północnych Włoszech. Powód? Projektant pragnął być bliżej włoskich fabryk, odpowiedzialnych za produkcję ubrań do jego autorskiej marki. Jak wielokrotnie podkreślał w wywiadach, oprócz zmiany otoczenia i poznania nowej kultury, zależało mu również, by na bieżąco koordynować proces produkcji. Przy prowadzeniu własnego biznesu, Włochy okazały się być idealnym krajem nie tylko do zatrudnienia najlepszych fachowców, ale i pozyskania świetnych jakościowo tkanin. 

Ekologia i transparentność

Skoro o materiałach mowa, warto podkreślić, że przy pracy nad ALYX, Williams od dawna stawia na ekologię. Do produkcji wykorzystuje materiały z recyclingu oraz bezwodne techniki farbowania. Transparentność produkcji to kolejny filar jego autorskiej marki – przy każdym z ubrań znajdziecie unikatowy kod QR, po zeskanowaniu którego, dowiecie się więcej na temat miejsca produkcji oraz pochodzenia surowców. Co istotne, by przystąpić do współpracy z marką, firma musi spełniać ściśle określone – etyczne restrykcje. Przejmując stery Givenchy, niemal oczywiste wydaje się, że Williams – jako podstawę działań domu mody – wprowadzi ekologię i zrównoważony rozwój. 

Givenchy: z elegancji do streetwearu?

Ta nominacja szczególnie ucieszy fanów samego projektanta i marku Givenchy z Pokolenia generacji Z i Millenialsów. Ostatnie sezony pokazały, że to właśnie streetwearowe modele cieszą się największą popularnością – stąd zmiana kierunku rozwoju brandu. Ma to również swoje uzasadnienie w liczbach a te mówią, że do 2025 roku połowa klientów luksusu to będą osoby do mniej więcej 30 roku życia (Bain & Company).

Matthew Williams jest już drugim streetwearowym projektantem obejmującym stery we francuskim domu mody. W 2018 roku zarząd Louis Vuitton nominował na to stanowisko Virgila Abloha, który do dziś projektuje męską linię LV i prowadzi swoją markę Off White. O nominacji Matthew na stanowisko dyrektora kreatywnego Givenchy mówiło się od dawna, nie jest więc ona niespodzianką. Co zaskakujące, to odwrót domów mody od klasycznej mody. Bo czy streetwear będzie żył wiecznie? Tym będziemy martwić się później. Tym czasem na efekty pracy nowego projektanta i nową wizję Givenchy musimy poczekać do jesieni – pierwsza kolekcja Williamsa zostanie zaprezentowana w październiku.

>>> CZYTAJ RÓWNIEŻ: Radykalne zmiany w Gucci. Alesandro Michelle rezygnuje z sezonowości- co to oznacza w praktyce?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES