Czy rok 2024 rzeczywiście można uznać za przełomowy dla polskiego handlu detalicznego? Dynamiczny wzrost sprzedaży, pojawienie się 26 nowych marek i boom w sektorach motoryzacyjnym oraz kosmetycznym zdają się to potwierdzać. Jednak nie wszystkie branże odczuły ten optymizm – sektor odzieżowy zanotował spadki, co rodzi pytania o zmieniające się nawyki konsumenckie. Co napędzało rynek, jakie trendy ukształtowały sprzedaż i które marki skorzystały na tej fali wzrostu?
Marki, które pojawiły się w Polsce w 2026 roku
Rok 2024 przyniósł polskiemu rynkowi detalicznemu znaczącą liczbę nowych graczy – aż 26 marek postanowiło rozszerzyć swoją działalność właśnie o Polskę. To wynik zbliżony do 2023 roku, kiedy na rodzimym rynku pojawiło się 30 nowych brandów. Szczególnie dynamiczny był czwarty kwartał, w którym swoje pierwsze sklepy otworzyły m.in. MR.DIY – sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego, luksusowa marka obuwnicza Santoni, drogeria Isei, a także ukraiński projektant Andre Tan. Na mapie gastronomicznej Polski pojawiła się także nowa marka PHOme!, a sieć hipermarketów Atac Hiper Discount by Auchan zaoferowała konsumentom nową koncepcję zakupów. Co więcej, po latach nieobecności powróciła włoska marka odzieżowa Calliope.
Warszawa, tradycyjnie pozostająca kluczowym punktem ekspansji zagranicznych brandów, przyciągnęła cztery nowe marki, natomiast Poznań zyskał dwie, a MR.DIY postawił na debiut w Zabrzu. Dynamiczne otwarcia pokazują, że Polska wciąż pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych detalistów.
Nowa era luksusu i motoryzacji. Louis Vuitton oficjalnym sponsorem Formuły 1
Powrót znanej sieciówki do sprzedaży stacjonarnej
Po kilkuletniej nieobecności marka odzieżowa Calliope ponownie pojawia się w Polsce. Pierwszy salon został otwarty w grudniu 2024 roku w poznańskiej galerii Posnania, a za jego działalność odpowiada firma Tiberius Polska Sp. z o.o., należąca do włoskiej Teddy Group – rodzinnej firmy z ponad 50-letnim doświadczeniem w branży odzieżowej, zarządzającej także markami Terranova, Rinascimento i QB24.
Powrót Calliope to nie tylko reaktywacja obecności marki na polskim rynku, ale także prezentacja nowego konceptu salonów, którego jednym z pierwszych wdrożeń na świecie będzie właśnie poznański sklep. W ofercie znajdą się zarówno kolekcje damskie, jak i męskie. Marka ma ambitne plany na 2025 rok – zapowiada otwarcia kolejnych salonów stacjonarnych oraz uruchomienie sklepu internetowego, który umożliwi klientom w Polsce zakupy online.
CCC chce być liderem rynku sneakersów. Spółka przejmuje znanego sportowego gracza
Trendy konsumenckie – co wybierali klienci w 2024 roku?
W 2024 roku polscy konsumenci najchętniej wydawali pieniądze na pojazdy, kosmetyki oraz produkty farmaceutyczne, co przełożyło się na wyraźne wzrosty sprzedaży w tych kategoriach. Największy skok odnotowano w segmencie samochodów, motocykli i ich części – aż o 19,6 proc. w porównaniu do 2023 roku. Wysoka dynamika wzrostu widoczna była także w kategorii farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego (+7,1 proc.), co potwierdza rosnące zainteresowanie konsumentów zdrowiem i urodą. Z drugiej strony spadki dotknęły branżę odzieżową (-12,9 proc.) oraz sektor mebli, RTV i AGD (-5,2 proc.), co może świadczyć o oszczędniejszym podejściu do wydatków na dobra trwałe.
Choć sprzedaż stacjonarna w wielu kategoriach nabierała tempa, to moda i restauracje odnotowały jedynie umiarkowane wzrosty (odpowiednio +3 proc. i +4 proc.). Sektor elektroniki, artykułów wyposażenia wnętrz oraz supermarketów ledwo utrzymał się na plusie, z symbolicznymi wzrostami na poziomie 1 proc. Dane te pokazują, że konsumenci w 2024 roku koncentrowali swoje wydatki na praktycznych i niezbędnych produktach, pozostając ostrożniejsi w kategoriach związanych z dobrami luksusowymi i większymi zakupami.
Zdjęcie główne: Spotlight