Zalando, poprzez inicjatywę „Cultural Ties”, zaprasza czytelników w niezwykłą podróż po sześciu europejskich stolicach streetwearu: Warszawie, Amsterdamie, Antwerpii, Berlinie, Paryżu i Sztokholmie. To nie tylko obszerne kompendium wiedzy o lokalnych scenach, ale także hołd złożony różnorodności i kreatywności społeczności streetwearowych. Premierę wspiera ekskluzywna kolekcja produktów adidas Originals, która zadebiutuje na wszystkich rynkach Zalando w grudniu.
Materiał sponsorowany
Zalando zaprasza nas w niezwykłą podróż po światowej stolicy mody ulicznej, prezentując projekt „Cultural Ties”. To unikalne badanie przybliża nam różnorodne społeczności, style i kultury, które kształtują streetwear w takich miastach jak Warszawa, Amsterdam, Antwerpia, Berlin, Paryż i Sztokholm. Głosy lokalnych mieszkańców oraz obiektyw znanych fotografów, Timothy’ego Schaumberga i Shahrama Saadata, pozwalają nam odkryć autentyczną historię każdej z tych scen.
Poznaj ludzi stojących za europejską sceną streetwear
Wśród rozmówców znaleźli się reprezentanci różnorodnych inicjatyw. Polskim reprezentantem został Mih, założyciel newonce – warszawskiej platformy i baru o charakterze multidyscyplinarnym. Swój głos zabrali również: Charissa, założycielka isla – berlińskiego concept store’u i salonu manicure; Mariana, współzałożycielka paryskiego kolektywu LGBTQ+ Pulse, promującego muzykę i taniec; Tamalie i Gloria, założycielki sztokholmskiej platformy i podcastu Let’s Create; Eben i Rizky, współzałożyciele amsterdamskiej marki odzieżowej The New Originals oraz Otto z Donnie – antwerpskiego magazynu poświęconego sztuce i kulturze.
Każdy z rozmówców wnosi unikalne spojrzenie na streetwear w swoim mieście, dzieląc się osobistymi doświadczeniami i refleksjami na temat jego genezy, najważniejszych inspiracji oraz przyszłych perspektyw. Oprócz wywiadów, profile miast zawierają zestawienie popularnych marek i trendów, zidentyfikowanych przez Trend Spotter Zalando, oraz rekomendacje miejsc związanych ze streetwearową kulturą, takich jak bary, sklepy i restauracje. Dzięki temu publikacja tworzy bogatą panoramę różnorodności europejskiego streetwearu, dostarczając czytelnikom inspiracji i wiedzy o panujących trendach.
Badanie Zalando. Lokalna społeczność największą inspiracją w streetwearze
Aby dogłębnie zbadać ewoluujące trendy w świecie streetwearu oraz rolę, jaką odgrywają w nim społeczności, Zalando zleciło firmie YouGov przeprowadzenie kompleksowych badań. Wyniki tych badań potwierdziły, że to właśnie lokalne społeczności wywierają największy wpływ na styl uliczny konsumentów. Aż 19% respondentów wskazało, że to właśnie otoczenie, w którym żyją, kształtuje ich modowe wybory, wyprzedzając pod tym względem influencerów i muzyków. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Warszawie i Paryżu, gdzie aż 27% badanych podkreśliło znaczenie lokalnych trendów w streetwearze.
Badania wykazały, że Londyn jest niekwestionowanym liderem wśród miast wyznaczających trendy w streetwearze, zdobywając 19% głosów respondentów. Tuż za nim uplasowały się Berlin (11%) i Paryż (9%), co potwierdza ich status ikon mody ulicznej. Jednocześnie wyniki badań wskazują na silne przywiązanie do lokalnych scen streetwearowych, szczególnie w Amsterdamie (17%) i Antwerpii (9%), gdzie mieszkańcy z dumą podkreślają unikalny charakter swoich miast.
Streetwear to więcej niż tylko styl, to kod kulturowy. To kwestia tego, kim jesteśmy, co reprezentujemy i skąd pochodzimy – dlatego ciągle się rozwija, co jest ekscytujące. Naszym zadaniem w Zalando nie jest narzucanie tego, czym powinien być streetwear, lecz wspieranie i wzmacnianie głosów tych, którzy kształtują jego ewolucję – jak społeczności w Antwerpii i Warszawie, gdzie rozwija się niezwykle ekscytująca kreatywność w streetwearze – mówi Klaeser – Naszą misją jest bycie doskonałym łącznikiem dla rozmaitych społeczności na różnych kontynentach, w różnych kulturach i stylach. To właśnie kryje się za “Cultural Ties”.
– komentuje Daniela Klaeser, Team Lead for Streetwear Buying w Zalando.
Zalando wskazuje najciekawsze miejsca na mapie streetwearu
Inicjatywa Zalando „Cultural Ties”, ma na celu stworzenie platformy łączącej społeczności poprzez modę, historię i przestrzeń, podkreślając ich kluczową rolę w kształtowaniu kultury streetwearu. Każdy profil miasta zawiera starannie wyselekcjonowane „Hotspoty” – miejsca spotkań lokalnych społeczności streetwearowych, takie jak bary, restauracje i sklepy. Te miejsca, rekomendowane przez mieszkańców, są uważane za inkubatory przyszłych subkultur i stanowią obowiązkowy punkt na mapie każdego miłośnika streetwearu oraz podróżnika zainteresowanego lokalną kulturą.
Nowa kolekcja adidas Originals dla Zalando
Spośród licznych „Hotspotów” zaprezentowanych w publikacji „Cultural Ties” wybrano sześć najbardziej charakterystycznych miejsc, takich jak warszawska restauracja Lupo Pasta Fresca czy paryski wine bar Folderol. Inspiracją dla limitowanej kolekcji adidas Originals dla Zalando stały się właśnie te wyjątkowe lokalizacje. Każdy z projektów wyróżnia się unikalnym wzornictwem, nawiązującym do atmosfery danego miejsca. Celem projektu jest stworzenie poczucia wspólnoty wśród miłośników streetwearu, zachęcając ich do noszenia projektów inspirowanych różnymi kulturami. Kolekcja będzie dostępna w grudniu na wszystkich rynkach Zalando.
Zalando wspiera polskie marki. Dowiedz się, jakie można kupić na platformie