noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
XPeng wszedł na polski rynek z 3 modelami elektrycznych samochodów.

XPENG redefiniuje elektromobilność w Polsce – ultraszybkie ładowanie, SEPA 2.0 i trzy nowe modele

REKLAMA
noSlotData

Chiński gigant XPENG oficjalnie wjechał do Polski, wnosząc na rodzimy rynek elektryków ultraszybkie ładowanie 5C, architekturę SEPA 2.0 oraz zaawansowaną autonomię opartą na kamerach. Dzięki temu nasz kraj staje się kluczowym punktem ekspansji XPENG w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucja drogowa zaczęła się w 1769 r., gdy Nicolas Cugnot zbudował swój parowy wehikuł, a w 1886 r. Karl Benz opatentował pierwszy samochód spalinowy. Dziś obserwujemy kolejny przełom: w 2024 r. Polacy zarejestrowali 551,6 tys. nowych aut osobowych (-16 % rdr), z czego aż 280 tys. to pojazdy z napędami alternatywnymi (+27 % rdr). Po krajowych drogach jeździ już 80 699 elektryków BEV. Samochód staje się mobilnym magazynem energii i źródłem danych – integralną częścią cyfrowego ekosystemu.

SEPA 2.0 – pojazd definiowany przez oprogramowanie

XPENG stawia na własną architekturę Smart Electric Platform Architecture 2.0. Centralne komputery zastępują dziesiątki sterowników, umożliwiając szybkie aktualizacje OTA i dołączanie nowych funkcji bez wymiany sprzętu. Aż 80 % komponentów SEPA jest kompatybilnych z kolejnymi generacjami, co skraca czas projektowania nowych modeli o 20 %.

Technologia 5C – 100 km zasięgu po 4 minutach

Elektryki XPENG obsługują ładowanie 800 V w standardzie 5C. Bateria uzupełnia energię od 10 % do 80 % w niecałe 20 minut, co przekłada się na 100 km zasięgu po zaledwie 4 minutach postoju. To tempo realnie zbliża się do czasu tankowania auta spalinowego – pod warunkiem odpowiedniej infrastruktury.

XNGP – autonomiczna jazda z kamer, nie LiDAR

System XNGP wykorzystuje zestaw kamer i radarów wspierany przez układy NVIDIA Orin o mocy 500 TOPS. XPENG już dziś oferuje funkcje L2+, a trwają prace nad wyższymi poziomami autonomii. Rezygnacja z kosztownych skanerów LiDAR obniża cenę pojazdu i zmniejsza zużycie energii.

Pojazd w sieci: V2L, V2G i chmurowe dane

XPENG traktuje auto jako węzeł energetyczno-danych. Funkcja Vehicle-to-Load zasila urządzenia zewnętrzne prosto z akumulatora, a planowane Vehicle-to-Grid pozwoli oddawać nadwyżki prądu do sieci. Informacje o stylu jazdy i stanie technicznym trafiają do chmury, wspierając rozwój systemu operacyjnego Xmart OS.

Technologiczne partnerstwo z Volkswagenem

XPENG i Volkswagen pracują nad wspólną architekturą elektryczno-elektroniczną (E/E) dla modeli przeznaczonych na rynek chiński. Współpraca podkreśla, że europejscy producenci coraz śmielej sięgają po innowacje rozwijane w Azji.

Debiut w Polsce: P7, G9 i G6 już dostępne

W II kwartale 2025 r. XPENG otworzył pierwszy salon w Warszawie dzięki partnerstwu z firmą Inchcape. Do sprzedaży trafiły:

  • XPENG P7 – sportowy sedan z zasięgiem do 700 km (WLTP),
  • XPENG G9 – flagowy SUV z bagażnikiem 660 l i ładowaniem 5C,
  • XPENG G6 – SUV coupé łączący sportową sylwetkę z praktycznym wnętrzem.

Wszystkie modele zdobyły 5 gwiazdek w Euro NCAP i wykorzystują architekturę SEPA 2.0. Polska, jako największy rynek XPENG w regionie CEE, ma odegrać kluczową rolę w europejskiej ekspansji marki.

Przeczytaj również: Oto 50 najlepszych pracodawców w Polsce. Na liście modowy gigant

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES