W maju 2024 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 5,4 proc. wyższe niż rok wcześniej – poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych. Przybliżamy szczegóły raportu.
Przeczytaj również: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych uderza w majątki najbogatszych. Straty sięgają 17 miliardów dolarów
Obroty najemców centrów handlowych. Dane za maj 2024
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 8,2 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów najemców wyniósł 6 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,9 proc. Podobny wynik odnotowały duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA), tu obroty były wyższe o 4,2 proc.
Największe wzrosty obrotów w wybranych kategoriach odnotowały w maju 2024 r.: zdrowie i uroda (14,6 proc.) i artykuły wyposażenia domu (8,5 proc.) Dobrze radziła sobie odzież i akcesoria (6,8 proc.). – W maju 2024 r. wzrosła dynamika obrotów w centrach w porównaniu do kwietnia 2024 r. Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że obroty najemców były o 5,4 proc. wyższe niż w maju 2023 r. – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
– Markowe sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą niż cały rynek raportowany przez GUS. W maju 2024 r., w przypadku centów handlowych odnotowano w tej kategorii wzrost o niemal 7 proc. w porównaniu rdr. Sprzedaż detaliczna dla całego handlu oraz sprzedaż w internecie spadły w tej kategorii o blisko 14 proc. – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Director w GfK.
Średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii były maju 2024 r. o 6 proc. wyższy rok do roku. W omawianym okresie odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 0,6 proc. niższa niż w maju 2023 r.
PRCH Turnover Index – co mierzy?
PRCH Turnover Index jest największym w Polsce wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, od 2008 r. nad ich gromadzeniem i analizą czuwa firma PwC. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
Przeczytaj również: Czy wciąż obawiamy się konkurencji ze strony AI? Polacy podzieleni
PRCH Footfall Density Index – obraz odwiedzalności centrów handlowych
PRCH Footfall Density Index jest wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Nieprzerwalnie od 2008 r. nad gromadzeniem, weryfikacją i analizą danych o odwiedzalności czuwa firma PwC. Indeks jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą aż do 98 proc. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. Dzięki temu indeks bardzo miarodajnie pokazuje liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.
Zdjęcie główne: Pexels