Talent Manager to zawód, który w ramach korporacyjnych oznacza jedno: zarządzanie zasobami ludzkimi. Osoba na tym stanowisku ma przed sobą wielkie wyzwanie: znalezienie i zapewnienie ścieżki rozwoju znalezionym przez siebie pracownikom. Talent Manager to coś w rodzaju łowcy gwiazd: wyszukuje z rynku najbardziej kompetentnych w danym obszarze specjalistów, którzy w jego ocenie, będą świetnie pasować do wizji i celów firmy. I chociaż większość z nas na pewno spotkała się kiedyś z nazwą “Talent Manager”, stanowisko to oznacza coś zupełnie innego w kontekście świata mody. Kim jest więc Talent Manager w branży mody? Sprawdzamy to u źródła.
Bartek Skuza to menedżer talentów w Van Dorsen Artists – czołowej agencji reprezentującej twórców z dziedziny fotografii, video, hair&beauty oraz stylizacji ubioru. Jest agentem twórców takich jak Jakub Pleśniarski, Paweł Kędzierski czy Maciej Spadło.
Talent Manager czyli agent gwiazd? Na czym dokładnie polega Twoja praca?
Uznaję twórców, z którymi współpracuję za swego rodzaju rzemieślników, którzy są elementem udanej kampanii. Ten proces może wydawać się atrakcyjny, ale jak w każdej pracy, jesteś tam, żeby pracować. Fajnie jest przebywać wśród klientów, ale jesteś tam po to, aby zadbać o każdy szczegół. Uważam, że skuteczny agent to nie tylko pośrednik czy booker, ale także osoba zdolna do pozycjonowania twórcy. Ta praca to w dużej mierze ciągłe zadawanie jednego pytania: “Jak mogę zmienić tok rozmowy, aby sprawić, żeby oni zobaczyli ten talent tak, jak ja?”
Dlaczego zdecydowałeś się zostać właśnie Talent Managerem? Kiedy stwierdziłeś, że to akurat ten kierunek?
Już jako nastolatek interesowałem się budowaniem wizerunku. Wtedy myślałem o managemencie polityków. Jednakże moje umiejętności i pasja do fotografii, którą wpoił mój tata, doprowadziły mnie do branży produkcyjnej, z którą związany jestem od ponad 5 lat.
Do Van Dorsen Artists trafiłem w zeszłym roku. Wcześniej, odpowiadając za działania komunikacyjne i kontentowe w Papaya Films miałem okazję blisko współpracować z zespołem reprezentującym talenty. W 2022 roku miałem szansę koordynować ich wystąpienie na jednej z konferencji. Słuchanie ich przygotowanych przemówień, zainspirowało mnie do podjęcia próby pracy w tej dziedzinie. W tamtym czasie nie było w ich zespole żadnego wakatu, ale zespół Van Dorsen Artists szukał nowego agenta. Skorzystałem z tej okazji. Spodobała mi się możliwość pracy bliżej produkcji modowych.
Zobacz też: Ukryte zawody: Kupiec mody – “największym wyzwaniem jest to, czy dany produkt stanie się sprzedażowym hitem“
Ukryte zawody, talent manager: “Moda to branża, w której budowanie relacji odgrywa kluczową rolę”
Jak wygląda praca z talentami? Zakładam, że to artyści o bardzo wrażliwej duszy. Trzeba mieć jakieś szczególne umiejętności, by ich zrozumieć?
To grupa różnorodnych osobowości, gdzie każdy ma swój unikalny styl komunikacji. Jedni preferują bezpośrednią wymianę informacji, inni potrzebują większego wsparcia. W branży konkurencyjnej, jak ta, łatwo popaść w porównywanie się i frustrację. W erze mediów społecznościowych oczekuje się, że wszyscy członkowie zespołu pracującego nad kampanią będą osobistymi markami, kontynuując swoją rolę także po jej zakończeniu. Twórcy muszą mieć swoje własne głosy i angażować się w komunikację z odbiorcami. To dodatkowy elementy tej pracy, który dla niektórych bywa trudny.
W mojej pracy kluczowa jest empatia i klarowne przedstawianie rzeczywistości. Wszyscy, których reprezentuję, są dla mnie priorytetem. Staram się być dostępny dla nich w każdej chwili i budować zaufanie. Choć jestem za młody, żeby nazywać się ich “tatą” lub “starszym bratem”, to dążę do bycia dla nich nieco młodszym kolegą, który przynosi świeże spojrzenie.
Czym się kierujesz wybierając konkretne Talenty do współpracy? Skąd wiesz, że praca z kimś będzie strzałem w dziesiątkę?
Kieruję się zestawem cech, które niektórzy określają jako intuicję. Uważam, że kluczowe jest lubienie osób, z którymi pracujesz, ponieważ to stanowi motywację do rozwoju.
Jakie są Twoje sukcesy w pracy z Talentami?
Miara mojego sukcesu to obecnie zadowolenie moich twórców ze współpracy ze mną. Każdy zakończony projekt, który satysfakcjonuje zarówno klienta, jak i talent, stanowi harmonię, do której wszyscy dążymy, a agent jest integralną częścią tego procesu. Każde osiągnięcie, każda efektywna negocjacja, każdy zrealizowany projekt – fajnie jest widzieć rezultaty i usłyszeć proste “dzięki”.
Jakie są Twoje doświadczenia z pracy z Talentami?
W każdej relacji z innym człowiekiem zdarzają się lepsze i gorsze chwile. Jednak mam przyjemność pracować z osobami, które lubię. Nasza współpraca to partnerskie podejście, które stanowi dla mnie motywację do rozwoju.
Jesteś talent managerem w agencji związanej ze światem mody. Czy praca Talent Managera w branży mody różni się znacząco od pracy w innej branży?
Moda to branża, w której budowanie relacji odgrywa kluczową rolę. Opiera się ona na nawiązywaniu kontaktów i wymaga głębokiego zrozumienia oraz analizy wszystkich aspektów biznesu, aby móc efektywnie współpracować i budować bazy kontaktów z producentami/tkami, agencjami, projektantami/tkami redaktorami/kami i innymi twórcami/czyniami.
Branża mody, podobnie jak wiele innych branż, obecnie silnie podlega wpływom cyfrowych zmian. Klienci i marki coraz częściej preferują współpracę z osobami, które same w sobie są gwiazdami w swoich dziedzinach, co skutkuje rosnącym trendem korzystania z Instagrama do poszukiwania talentów do kampanii. To wymusza na nas jeszcze większy wysiłek, aby utrzymać naszą pozycję.
Jak wygląda Twój standardowy dzień pracy? Jakie są Twoje codzienne obowiązki?
To szeroki zakres działań, obejmujący przygotowanie portfolio, udzielanie doradztwa wizerunkowego oraz prezentacje klientom w Polsce i zagranicznym agencjom. Jako agent działam jako łącznik między klientami a talentami, obsługując zapytania dotyczące dostępności twórców. Moje obowiązki obejmują zarządzanie kalendarzem talentu, negocjowanie stawek, a także przygotowanie umów, rozliczenia oraz nadzór nad płatnościami. Dodatkowo, dbam o regularną aktualizację portfolio na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Dużą uwagę poświęcam poszukiwaniu nowych klientów. Spotykam się z różnymi domami produkcyjnymi, agencjami oraz klientami, prezentując im portfolio naszych talentów. Spędzam również dużo czasu na rozmowach z samymi twórcami, omawiając ich możliwości, cele i ewentualne zmiany. Po zakończonym projekcie wraz z zespołem i talentem dokonujemy ewaluacji i wyciągamy wnioski.
Jakie są największe wyzwania w Twojej pracy?
Wyzwaniem są pewne układy i rodzaje zależności, które bywają trudne do nawigacji. Poza tym, radzenie sobie z ciągłym odrzuceniem i koniecznością dostarczania tej wiadomości swojemu talentowi. To jak codzienne chodzenie na rozmowę kwalifikacyjną. To trudne.
Co daje Ci największą motywację w tym, co robisz?
Lubię twórców, z którymi pracuję. Poza tym – możliwość bycia częścią procesu twórczego.
Zobacz też: Ukryte zawody – Art Director: „Zdecydowanie najtrudniejsze jest zmierzenie się z ograniczeniami”
Ukryte zawody, talent manager: “W obliczu rosnącej liczby talentów z różnych dziedzin i wzrostu agresywnej komunikacji, błyskawicznych karier, zarządzanie staje się niezbędnym elementem do utrzymania sukcesu”
Jakie narzędzia wykorzystujesz w swojej codziennej pracy?
To zawód, w którym musisz być wyczulony na zmiany i szybko na nie reagować. W tym celu bieżąco śledzę informacje o aktualnych przetargach, zmianach oraz ich planach. W mojej pracy regularnie przeglądam media branżowe i poświęcam dużo czasu na LinkedIna oraz Instagram.
Czy praca Talent Managera jest opłacalna?
Zależy od twórców, z którymi pracujesz. Wynagrodzenie agenta w dużej mierze opiera się na prowizjach. Bywają lepsze i gorsze miesiąc Jak to w pracy freelancera. Rynek jest silnie konkurencyjny, co skutkuje zróżnicowanymi stawkami. Praca ta jest opłacalna, lecz wymaga ciężkiego wysiłku, aby utrzymać swoją pozycję.
Czy Talent Manager to zawód przyszłości?
Tak. W obliczu rosnącej liczby talentów z różnych dziedzin i wzrostu agresywnej komunikacji, błyskawicznych karier, zarządzanie staje się niezbędnym elementem do utrzymania sukcesu. Jeśli chcesz konsekwentnie budować trwałą pozycję, potrzebujesz twardo stąpającego po ziemi agenta, który podejmuje właściwe decyzje oraz zna kroki dotyczące rozwoju i promocji.