Zawieszenie broni między Kanye Westem a Adidasem było krótkotrwałe. Raper powrócił do sieci i ponownie zaatakował markę w sieci, oskarżając ją o celowe działanie na jego niekorzyść.
Kilka miesięcy temu wydawało się, że konflikt pomiędzy Kanye Westem a Adidasem został definitywnie zakończony. Obie strony osiągnęły wówczas porozumienie po długotrwałych negocjacjach, a Bjorn Gulden – dyrektor generalny niemieckiego giganta sportowego – deklarował, iż wszystkie kwestie prawne są już rozwiązane. Najnowsze działania Westa w mediach społecznościowych każą jednak przypuszczać, że spór wcale nie wygasł. Raper opublikował kolejny wpis, w którym oskarża Adidasa o blokowanie jego rozwoju biznesowego oraz utrudnianie działalności marki Yeezy.
Nowy rozdział w konflikcie Kanye West i Adidas
Kanye West, znany też jako Ye, wrócił do mediów społecznościowych, by przedstawić kolejne zarzuty wobec Adidasa. Według rapera, firma miała rzekomo „zamrozić” jego konta i manipulować wynikami wyszukiwania w sieci – tak, by strona Adidasa pojawiała się wyżej niż Yeezy.com. West nie kryje rozgoryczenia faktem, że pomimo zakończonej współpracy, marka nadal generuje przychody ze sprzedaży zaprojektowanych przez niego kolekcji, zarabiając tym samym setki milionów dolarów.
– Kiedy w Google wpiszesz Yeezy.com, strona Adidasa pojawia się przed stroną Yeezy. Ludzie z Adidasa, przestańcie tak robić. Przestańcie blokować mnie swoimi zagrywkami. Nasza współpraca dobiegła końca. Jesteście korporacją wartą 60 mld i zamroziliście moje konta.
Teraz stanąłem na nogi i nie zamierzam tego tolerować. Wykonałem dla was fenomenalną robotę, a kiedy stanąłem w swojej obronie, próbowaliście mnie zastraszyć i uciszyć. Wszyscy pamiętają, że miałem z wami problemy z powodu kradzieży projektów.
– napisał Ye na Instagramie.
Jak informują zagraniczne media, po rozwiązaniu umowy z Kanye Westem, Adidas sprzedał resztę zapasów butów sygnowanych nazwą Yeezy, co miało przynieść marce 437 milionów dolarów. Część zysków została przeznaczona na cele charytatywne, w tym dla organizacji non-profit założonej przez brata George’a Floyda oraz Ligi Przeciwko Zniesławieniu.
Yeezy.com vs. Adidas: zarzuty o blokowanie kont i własności intelektualnej
W swoim obszernym wpisie Kanye West wytyka Adidasowi wiele nieprawidłowości, które – według rapera – mają uniemożliwiać mu prowadzenie biznesu pod marką Yeezy. Przywołuje m.in. kwestie dotyczące strony Yeezy.com, która w 2022 roku miała wygenerować około 100 milionów dolarów przychodu w zaledwie sześć miesięcy. West twierdzi, że zamknął stronę na kolejne pół roku, aby odzyskać pełną kontrolę nad własnymi kontami na platformie Shopify.
Artysta zarzuca też byłemu współpracownikowi, Jerriemu Lorenzo (założycielowi marki Fear of God), brak lojalności i „fałszywe” intencje. W ocenie Westa, udział Lorenzo w projektach Adidasa po kontrowersyjnym zakończeniu współpracy z samym raperem to dowód na utrzymywanie relacji z marką, która miała dopuścić się „kradzieży projektów”.
Przez lata nazywany był “francuskim Adidasem”. Teraz grozi mu bankructwo
Kontrowersyjne wypowiedzi i ich skutki
Spór na linii Kanye West–Adidas nie jest nowością. W ubiegłym roku raper kilkukrotnie wypowiadał się w negatywny sposób na temat mniejszości narodowych, co wywołało ogromne poruszenie w świecie mody, kultury i biznesu. Wskutek tych wydarzeń Adidas oficjalnie zakończył współpracę z Westem, jednak pozostające w magazynach produkty Yeezy sprzedawano jeszcze do końca 2024 roku, by zminimalizować ewentualne straty. Po czasie obie strony ogłosiły pojednanie, które – jak teraz widzimy – nie przetrwało długo.
Mimo ponownego ataku ze strony Kanye Westa, Adidas jak dotąd nie zajął oficjalnego stanowiska w sprawie. Wpis opublikowany przez rapera na Instagramie zyskał duże zainteresowanie w mediach i został polubiony przez ponad milion użytkowników. West podkreśla, że „Yeezy jest dla ludzi” i zamierza kontynuować samodzielną działalność, niezależnie od przeciwności oraz prób blokowania jego inicjatyw.
Które sneakersy Adidas będą królować w 2025 roku? Sprawdź nadchodzące trendy