– Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2024 roku była wyższa niż przed rokiem o 6,1 proc. (wobec spadku o 5,0 proc. w lutym 2023 r.) – poinformował w czwartek Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu ze styczniem 2024 roku notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,9 proc.
Przeczytaj również: Tak wzrosły nasze wynagrodzenia. Najnowsze dane
Sprzedaż detaliczna wg rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W lutym 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 26,6 proc.), „pozostałe” (o 23 proc.), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 13,4 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały wzrost o 1,3 proc..
W lutym 2024 r. w porównaniu z lutym 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5,1 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się nieznacznie w lutym 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,7 proc. do 8,6 proc. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 26,3 proc. przed rokiem do 24,2 proc.). Wzrost udziału odnotowały natomiast jednostki z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 22,1 proc. do 24,8 proc.), „meble, rtv, agd” (z 17,9 proc. do 19,0 proc.).
Przeczytaj również: Sephora zniknie z tego rynku. „Od 6 maja rozpocznie się proces stopniowego wycofywania”
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2024 r. była o 2,9 proc. wyższa w porównaniu ze styczniem 2024 r.
Sprzedaż detaliczna – dane wyrównane sezonowo i niewyrównane (ceny stałe) – przeciętna miesięczna 2021=100
Zdjęcie główne: Unsplash