noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
(1,0)foreachslotdata->visible_adsense:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

Sprzedaż detaliczna w Polsce. Eksperci rozczarowani jej poziomem

REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,4 proc. (wobec spadku o 4,7 proc. w czerwcu 2023 r.) – poinformował Główny Urząd Statystyczny. Podkreślmy, że dla wielu ekspertów rynku wynik ten jest rozczarowujący.

Przeczytaj również: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych uderza w majątki najbogatszych. Straty sięgają 17 miliardów dolarów

Sprzedaż detaliczna w Polsce. Czerwiec 2024

Czerwiec 2024 roku okazał się miesiącem 4,4-proc. wzrostu rok do roku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. W porównaniu z majem 2024 notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,3 proc. W okresie styczeń-czerwiec 2024 roku sprzedaż wzrosła r/r o 4,9 proc. (wobec spadku o 5,7 proc. w analogicznym okresie 2023 r.).

W czerwcu 2024 roku znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 24,3 proc.). Również „pozostałe” (o 15,9 proc.), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 4 proc.

W czerwcu 2024 roku w porównaniu z czerwcem 2023 roku notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,8 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w czerwcu 2024 roku w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 7,7 proc. do 8,2 proc. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 16,9 proc. przed rokiem do 21,6 proc.). Również „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 14,4 proc. do 17,2 proc.) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,2 proc. do 21,4 proc.).

Sprzedaż detaliczna w czerwcu 2024 – analogiczny okres roku poprzedniego = 100

Przeczytaj również: Ich obroty rosną. „Sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą niż cały rynek”

Eksperci o sprzedaży detalicznej w czerwcu 2024

– Druga paczka danych za czerwiec wypada dość blado. Zarówno sprzedaż detaliczna jak i produkcja budowlana rozczarowują. Sprzedaż rośnie o 4,4 proc. r/r, nie jest to zły wynik, ale słabszy niż konsensus. Z drugiej strony wzrost po odsezonowaniu to 1,5 proc. m/m. W porównaniu z Q1 wzrost w Q2 nieco zwolnił (do poniżej 5 proc. r/r). Przypominamy jednak, że w Q1 spożycie prywatne zaskoczyło w górę pomimo nie tak mocnej konsumpcji towarów – ocenili wyniki eksperci mBanku.

W podobnym tonie wyniki opisują analitycy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. – Sprzedaż detaliczna wzrosła w czerwcu o 4,4 proc. r/r. Głównie za sprawą motoryzacji (+24,3 proc.). Konsumenci nadal wstrzymują się z zakupami innych dóbr trwałych – sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD spadła o 6,7 proc. Konsumpcji pomaga szybki wzrost wynagrodzeń. W czerwcu były one o 11,0 proc. r/r. – podsumowują.

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
(1,0)foreachslotdata->visible_adsense:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

Newsletter

FASHION BIZNES