noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zbliżenie na stolik przy którym dwóch mężczyzn spogląda na wyświetlane na tablecie słupki giełdowe.

Sensacyjne transakcje i emocjonujące rundy finansowania. Sprawdziliśmy, jak moda miesza na giełdach

REKLAMA
noSlotData

Z czym kojarzy nam się moda? Niewątpliwie z kreatywnością, wyrażaniem siebie i nieprzerwaną chęcią tworzenia. Niejednokrotnie za tymi terminami kryje się szaleństwo, zmienność, ale też odwaga. Czy za sensacyjnymi decyzjami dyrektorów kreatywnych podążają zarządzający największych domów mody? Czy część biznesowego świata odpowiadająca za kategorię fashion miesza w głowach inwestorów? Sprawdziliśmy, jak w ostatnich miesiącach zachowywały się najpopularniejsze spółki akcyjne powiązane ze światem mody.

Myśląc o branży dóbr luksusowych bardzo szybko wyobrażamy sobie produkty oferowane przez podmioty odpowiadające za segmenty fashion i beauty. I choć świat mody to także sztuka proponowana przez lokalnych artystów, prym wiodą projekty największych domów mody. To one kreują trendy, decydują o tym, co w danym sezonie “jest modne”. I to niejednokrotnie one są budulcami wielkich biznesów tworzących spółki, grupy oraz koncerny. Prada, Gucci, Burberry – to tylko kilka przykładów marek należących do spółek akcyjnych, które według indeksu LYST należą do grona najgorętszych brandów II kwartału 2024.

A czy spółki powiązane z branżami fashion i beauty należą do podmiotów lubiących inwestowanie? W listopadzie 2023 roku ujawniono transakcję łączącą spółkę macierzystą Cartiera Richemont, chińskiego giganta e-commerce Alibabę i platformę sprzedaży detalicznej mody Farfetch. Jej wartość wyniosła 1,15 mld USD. W tym samym okresie LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton postanowiło zrealizować plan przejęcia Tiffany & Co. Tę transakcję oszacowano na 15,8 mld USD. Te dwa przypadki doskonale obrazują nastawienie branży do pomnażania dostępnych środków. Przyjrzeliśmy się najciekawszym, tegorocznym ruchom gigantów z branż fashion i beauty.

Przeczytaj również: Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych uderza w majątki najbogatszych. Straty sięgają 17 miliardów dolarów

Chanel pozyskuje 758 mln USD

Pod koniec lipca Chanel pozyskało 758 mln USD z prywatnej sprzedaży obligacji. Krok ten nastąpił po ostrzeżeniach spółki o cięższej sytuacji w branży luksusowej. Goldman Sachs i Societe Generale zorganizowały emisję, z terminami zapadalności wynoszącymi 10 i 12 lat. Warto podkreślić, że luksusowy dom mody jest w ostatnim czasie największym europejskim przedsiębiorstwem, które w ten sposób pozyskało fundusze.

Essilor Luxottica przejmuje Supreme

Do bardzo ciekawej operacji doszło 17 lipca 2024 roku. Według informacji potwierdzonych przez zaangażowane podmioty, spółka Essilor Luxottica przejęła Supreme od VF Corporationza, w ramach gotówkowej transakcji o wartości 1,5 mld USD. Co ciekawe, VF Corp zdecydowało się na sprzedaż kultowej marki zaledwie cztery lata po tym, jak kupiło ją za 2,1 mld USD. Transakcja, której finalizacja ma nastąpić przed końcem 2024 roku, oznacza pierwsze przejęcie marki odzieżowej przez francusko-włoskiego producenta okularów.

Wykresy giełdowe. Na zdjęciu widzimy przeważające zielone słupki wskazujące na wzrost wartości omawianych podmiotów.

LVMH pozyskuje szwajcarskiego producenta zegarków

26 czerwca 2024 roku grupa LVMH przejęła szwajcarskiego producenta zegarów wraz z zarządzającą nią spółką Swiz. Warunki transakcji nie zostały ujawnione. Co jednak oznacza ten ruch? Zdecydowanie kontynuację rozbudowy portfela LVMH o kolejne produkty powiązane z czasomierzami. – L’Épée 1839 jest piękną marką z historią sięgającą 1839 roku. Ma renomę rozpoznawalną na całym świecie. Jest doceniana przez entuzjastów zegarmistrzostwa. Przede wszystkim jednak posiada unikalne know-how – skomentował transakcję Frédéric Arnault. Syn jednego z najbogatszych ludzi na świecie, który we francuskim gigancie odpowiada za omawiany segment.

Richemont przejmuje Vhernier

Na początku maja spółka Richemont zawarła umowę przejęcia 100 proc. udziałów włoskiego producenta biżuterii Vhernier. Do transakcji doszło w ramach prywatnej sesji. Po jej przeprowadzeniu Johann Rupert, prezes spółki Richemont, stwierdził: „Maison Vhernier oferuje wyróżniający się i charakterystyczny design, który pięknie łączy nowoczesne, eleganckie i smukłe kształty z niekonwencjonalnymi materiałami. Ta wyjątkowa estetyka wpisuje się w naszą kolekcję renomowanych domów jubilerskich”. Dodał on również, że bardzo cieszy go ta transakcja i jest przekonany o możliwości wykorzystania potencjału marki na dynamicznie rozwijającym się rynku luksusowej biżuterii.

Przeczytaj również: Stworzył N’Sync, został z niczym. O czym opowiada dokument „Lou Pearlman: ciemna strona popu”?

Gigant kosmetyczny zapłaci wielomilinowe odszkodowanie

Trussardi częścią Miroglio

Miroglio sfinalizowało przejęcie Trussardi. Doszło do tego w ramach transakcji, w której zapłacono 38,28 mln USD za aktywa ponad 100-letniej włoskiej marki luksusowej. Zauważmy, że do omawianej operacji doszło w marcu bieżącego roku, niespełna dwanaście miesięcy po tym, jak Trussardi z siedzibą w Mediolanie zwróciło się do sądu o ochronę przed wierzycielami. Celem tego wniosku była restrukturyzacja i praca nad obniżeniem kosztów działalności. Dla prezes Miroglio, Alberto Racca, transakcja ma być jednak kluczowym krokiem w strategii wzrostu i dywersyfikacji portfela.

Harry Styles przejmuje udziały mniejszościowe w SS Daley

Piosenkarz Harry Styles objął mniejszościowy pakiet udziałów w brytyjskiej marce odzieży męskiej S.S. Daley. Założyciel Steven Stokey-Daley, który 11 stycznia potwierdził finansowanie, powiedział: „To naprawdę wspaniałe, że Harry podszedł do mnie i dał do zrozumienia, że jest fanem tego, co robimy. A ja oczywiście jestem jego fanem”. Stokey-Daley stwierdził, że wraz z gwiazdą estrady mają wspólną wizję przyszłości S.S. Daley i z niecierpliwością czekają na ten nowy rozdział. W ich planach jest długofalowy rozwój marki i skalowanie biznesu w nowoczesny brytyjski dom dziedzictwa.

Zdjęcie główne: Pexels

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES