Poniedziałkowa sesja giełdowa pokazała, że europejskie rynki odzyskują optymizm inwestycyjny. Po trzech tygodniach niepewności dalszych losów Unii Europejskiej, greckie banki ponownie mogą pracować w warunkach płynności finansowej i kontynuują negocjacje o planie restrukturyzacji finansów kraju. Te informacje korzystnie wpłynęły na zachowanie notowań akcji w Europie. Poniedziałek zamknął się następująco:
- FTSE MIB Mediolan zyskał najwięcej, bo aż 1% tym samym rosnąc do 24,004.75 punktów
- CAC 40 Paryż +0.3% (5,139.51 p.)
- FTSE 100 Londyn +0.1% (6,782.45 p.)
- DAX Frankfurt +0.1% (11,688.01 p.)
Akcje sektora tekstylno-odzieżowego pracowały następująco:
- French Connection Group +3.5% £0.45 funtów;
- Aeffe +2.9% €2.05 euro (dystrybutor miedzy innymi Alberta Ferretti, Moschino, Pollini czy nawet Jean Paul Gaultier)
- Safilo Group, 1.1 €12.85; (luksusowe okulary optyczne i słoneczne)
- Marks and Spencer Group +1.1% (£5.34)
Polskie spółki kolejny miesiąc z rzędu radzą sobie świetnie i odnotowują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.
Przychody Grupy LPP w czerwcu wyniosły 461 mln zł. (ok. 14% wzrostu). Niestety szacunkowa wartość marży brutto spadła o 8%; może być to spowodowane droższym dolarem (20% w porównaniu do roku ubiegłego) i zwiększoną liczbą wyprzedaży spowodowaną zapasami zgromadzonymi w magazynach.
Jesteśmy zadowoleni z wyników majowych, a jeszcze bardziej z czerwcowych – powiedział PAP Lutkiewicz.
Cieszy fakt, że w maju, a szczególnie w czerwcu sprzedaż LFL rośnie w całej grupie. W każdym kraju w czerwcu mieliśmy pozytywne odczyty, co jest dobrym prognostykiem na kolejne miesiące – powiedział wiceprezes.
Fakty:
- Sprzedaż w drugim kwartale wzrosła o ok. 1%.
- Ujemna sprzedaż w kwietniu może sprawić, że firma nie nadrobi tych wyników w drugiej połowie roku, a tym samym wzrost sprzedaży będzie niższy niż 20%, celujemy raczej w okolice 15% – dodał Lutkiewicz.
- Narastająco, w okresie styczeń – czerwiec 2015 r. przychody LPP wzrosły o 8%.
- Duże wyprzedaże zakończą się w lipcu co powinno znaleźć pozytywne odzwierciedlenie w osiąganych marżach.
- CAPEX podtrzymany- rozwój dystrybucji będzie utrzymany na tym samym poziomie bo ok 18% w porównaniu do roku poprzedniego.
- Rozwój sieci przebiega bardzo dobrze w Rosji i na Ukrainie. Podobnie w Niemczech. Spółka otworzyła dotąd 7 sklepów, do końca roku planuje mieć 12.
W tym roku akcje LPP zyskały 6%., a w skali ostatnich 12 miesięcy zwyżka sięga 16%.
Grupa CCC zanotowała w czerwcu gigantyczny, bo aż 27,3% wzrost przychodów do 185,6 mln zł. W tym okresie sprzedaż detaliczna wzrosła o 28,7% do 182,3 mln zł. W czerwcu spółka poprawiła wynik z maja, kiedy przychody rosły w tempie odpowiednio 20,2 i 18,6%. W całym pierwszym półroczu skonsolidowane przychody CCC podskoczyły o 21,6% do 1,04 mld zł, a w detalu o 21,3% do 995,8 mln zł.
Fakty:
- Powierzchnia sklepowa wzrosła o 25.6% w I kwartale roku. W całym roku 2015 ta liczba ma zwiększyć się o 30% (2/3 otwarć przypadnie na Polskę i rynki Europy Środkowo-Wschodniej, podczas gdy 1/3 na Niemcy i Austrię)
- Marża wyniosła 54,2% wobec 56,9% w porównaniu do roku ubiegłego. Jest to częściowo efektem zwiększonych wyprzedaży spowodowanych pogodą, ale również silnego dolara.
- Zysk netto na sprzedaży zmniejszył się o 46%, ogólne koszty administracyjne wzrosły o 7%, w tym koszty sprzedaży o 5%, a ogólnego zarządu o 28%
Przeczytaj pełną analizę spółki CCC za I kwartał na Stockwatch.com
W tym roku akcje CCC zyskały 34%, a w skali ostatnich 12 miesięcy zwyżka sięga 64%.
Obuwniczo-odzieżowa grupa zwiększyła przychody ze sprzedaży (22,1 mln zł, o 6% więcej niż rok temu) w obu segmentach. Zarząd spółki jest zadowolony z osiągniętych wyników.
Obuwnicza marka Gino Rossi zapewniła wzrost na poziomie +9% do 13,8 mln zł., zaś odzieżowa Simple +2% do 8,4 mln zł. Narastająco od początku roku grupa zwiększyła obroty o 11%, do 128,2 mln zł. Obuwniczy segment zwiększył sprzedaż o 8%, do 78,7 mln zł., zaś odzieżowy o 17%, do 49,5 mln zł.
Fakty:
- W II kwartale sprzedaż detaliczna samej marki Gino Rossi wzrosła o 11% rok do roku. Wzrost sprzedaży w Simple CP wyniósł 11%
- Powierzchnia handlowa Gino Rossi zwiększyła się o 10%, a Simple CP 11%
- Marże, podobnie jak w LPP czy CCC, w samym drugim kwartale wyraźnie spadły. Szacunkowa marża brutto ze sprzedaży w II kwartale tego roku w Gino Rossi zmalała do 45,4% z 47,3% rok temu. W Simple CP marża brutto spadła do 58,9% z 64,7%.
– Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych wyników sprzedaży, zarówno po pierwszym półroczu, jak i w drugim kwartale. Na pewno warto podkreślić, że wzrost sprzedaży w obu markach jest co najmniej na poziomie wzrostu powierzchni handlowej. Co więcej w marce Simple CP wiele nowych metrów handlowych pojawiło się na przełomie maja i czerwca, co nie zostało jeszcze odzwierciedlone we wzroście sprzedaży – mówi Tomasz Malicki, prezes Gino Rossi.
Wszystkie trzy wyżej wymienione spółki rozwijają się w stałym tempie. Ponadto, bardzo dobrze rozwija się sprzedaż w kanale internetowym. Największym problemem wszystkich spółek jest wysoki kurs dolara, zwiększone koszty i zaniżona marża.
Autor: Urszula Wiszowata