Galerie handlowe przestały być już tylko miejscem robienia zakupów, to również centra rozrywki. W ciągu ostatniej dekady miasta Polski wzbogaciły się o dziesiątki galerii, a tym samym stały się punktem docelowym spędzenia wolnego czasu, zwłaszcza w przypadku rodziców i ich dzieci. Co centra handlowe mają w ofercie i co przyciąga małe pociechy? Co jest ważne dla matek, a co zniechęca ojców? Dowiemy się z badania przeprowadzonego przez Colliers International i Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH), a także firmę badawczą IQS Sp. z o.o..
W badaniu wzięto pod uwagę 60 centrów handlowych o powierzchni większej niż 20 000 tys. m2, a kryteria badania obejmowały inspekcję obiektu przeprowadzoną przez Colliers i PRCH oraz ankiety przeprowadzone przez IQS wśród posiadających dzieci mieszkańców największych miast w Polsce. Inspekcja ekspertów objęła charakterystykę ogólną obiektu, udogodnienia dla rodzin z dziećmi, ofertę handlowo-usługowo-rozrywkową dla rodzin z dziećmi.
Eksperci zwrócili szczególną uwagę na funkcjonalność alejek, wind, podjazdów dla wózków i parkingów (w tym miejsc przeznaczonych dla matek z dziećmi). To właśnie udogodnienia sprawiają, że rodzic chętniej wraca do centrum handlowego ze swoją pociechą. Okazuje się, że coraz więcej rodziców lubi zostawiać swoje dzieciaki pod opieką eksperta w tak zwanej „przechowalni”. Matki najmłodszych maluchów czyli 0-3 lat szczególnie doceniają pokoje dla matek – dziś przewijak w toalecie bardziej odrzuca niż przyciąga. Coraz częściej zaczęto zwracać również uwagę na ojców przy projektowaniu stref dla dzieci. Oferta centrów była również oceniana pod względem stref relaksu, rozrywki, sklepów z art. dla dzieci: zabawkami czy odzieżą. Zwrócono również uwagę czy restauracje są dostosowane do przyjęcia „małych klientów” lub czy w galerii są dostępne specjalne wózki na zakupy z dziećmi.
Z ankiety przeprowadzonej przez IQS wynika, że bez względu na miasto w Polsce, rodzice, w wyborze centrum handlowego, za najważniejsze uważają lokalizację galerii, ofertę handlowo-rozrywkową oraz parking. Najmniej istotne są kasy przystosowane dla rodziców z dziećmi. A jak wypadły poszczególne miasta? Które galerie okazały się najlepsze?
Warszawa
Stolica posiada największe skupisko galerii o powierzchni przekraczającej 20 tys. m2 każde. W ramach badania oceniono 15 centrów handlowych, według ekspertów wiele się zmieniło od ostatniego badania 2 lata temu. Jest przede wszystkim o wiele więcej sklepów z odzieżą i artykułami dla dzieci. To właśnie tu wprowadzono opaski na rękę dla dziecka, strefy relaksu, interaktywne place zabaw oraz mnóstwo eventów dedykowanych dzieciom. Najwyżej oceniono Arkadię, Blue City i Galerię Mokotów. Warszawskie centra zostały ocenione jako w 8% spełniające oczekiwania rodziców z dziećmi.
Trójmiasto
Centra handlowe w Trójmieście w 84% spełniają oczekiwania rodziców z dziećmi. Najbardziej zauważalnymi obszarami do poprawy w trójmiejskich obiektach są nie zawsze czyste i przystosowane toalety oraz brak odpowiednio wyposażonych pokoi rodzinnych. Według opinii klientów-rodziców na podium znalazły się: Park Handlowy Matarnia w Gdańsku, Centrum Riviera w Gdyni oraz Galeria Bałtycka w Gdańsku.
Kraków
Eksperci zbadali tu siedem największych centrów handlowych. Za najbardziej przyjazną dzieciom galerię w Krakowie respondenci uznali Bonarka City Centre, następnie M1 i Galerię Bronowice. Zdecydowana większość z nich jest dobrze przystosowana do potrzeb rodzin z dziećmi.
Łódź
W opinii respondentów jedynie dwa centra handlowe wyróżniają się dobrymi warunkami dla rodziców z dziećmi: Manufaktura oraz Port Łódź – ten drugi wygrywa wśród rodziców dzieci najmłodszych.
Wrocław
Centra handlowe są dobrze przystosowane dla rodziców z dziećmi. Najwyżej ocenione zostały Galeria Magnolia i Aleja Bielany. Pomyślano tu o szczegółach, na przykład wzięto pod uwagę rodzica, który może mieć dwójkę dzieci: malutkie i kilkuletnie. W centrum jest pokój, w którym jest miejsce dla matki karmiącej i przestrzeń dla starszego malucha, który w tym samym czasie może pooglądać bajki.
Poznań
Standard galerii w tym mieście jest dość niski. Jedyną galerią, która wyróżnia się jest Galeria Malta. W przestrzeni dla rodzica i dziecka są mikrofalówki do podgrzania jedzenia czy łazienki dostosowane dla mamy i taty.
Szczecin
Według ekspertów w tym mieście jest jeszcze dużo do zrobienia, zarówno jeśli chodzi o ofertę, jak i standard udogodnień dla klientów z dziećmi. Najlepiej wypada Centrum Galaxy. Galeria Ster zaskoczyła badających umieszczeniem placu zabaw tuż obok foodcourtu. Bardzo praktyczne rozwiązanie, w którym rodzic może spokojnie usiąść i obserwować bawiące się dziecko.
Katowice
Eksperci uznali Galerię Katowicką za najlepszą. Z kolei rodzice ocenili Silesia City Center najwyżej przede wszystkim za rozmaity asortyment.
Okazuje się, że centra handlowe są z roku na rok coraz bardziej przyjazne rodzicom i dzieciom. Im nowsza galeria, tym jest lepiej przystosowana. Oprócz bogatszego asortymentu i wielu udogodnień widać też ogromną poprawę w częstotliwości eventów organizowanych specjalnie dla małych klientów. Satysfakcja rodziców z centrów handlowych w ich mieście prawie zawsze przekracza 80%. Nawet proste rozwiązania, które nie wymagają dużych nakładów finansowych, mogą przyczynić się do lepszego odbioru galerii przez klienta: CSR czy imprezy są właśnie takim sposobem.
Autor: Urszula Wiszowata