noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Psychologia sprzedaży: czym jest looping

REKLAMA
noSlotData

Wchodząc do sklepu zazwyczaj wpadamy w wir zakupów i nie zwracamy uwagi na pewną ciekawą zależność. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej, łatwo znaleźć wspólną cechę znanych i lubianych marek. Wnętrza i ich układ nie są przypadkowe, a każdy z pozoru nieistotny szczegół ma zaprowadzić klienta… prosto do kasy. 

Looping, czyli ścieżka zakupowa

Ścieżka zakupowa to inaczej looping, czyli w dosłownym tłumaczeniu “robienie pętli”. Taki właśnie schemat, często stosowany przez branżę handlową, ma za zadanie zainteresować konsumenta jak największą liczbą produktów. Klient wchodząc do sklepu zatacza koło. Porusza się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Specjalna aranżacja wnętrza, pozornie niewidoczna dla gościa butiku, wpływa na dalsze przemieszczanie się po sklepie.

Stały schemat

Pierwszą rzeczą, którą zobaczymy dobrze zaplanowanym sklepie to najnowsza kolekcja. To ona wypełnia ścianę, którą klient widzi na samym początku. Tor, który prowadzi w głąb pomieszczenia, wyznaczają stoły z ekspozycją produktów. Zwykle w połowie butiku, kiedy zdążymy już zapoznać się z zawartością półek, znajdujemy przymierzalnie. Na sam koniec wędrówki na konsumenta czekają kasy. W ten sposób klient przemierza cały sklep i poznaje asortyment, by dotrzeć do celu i dokonać zakupu.

Grupa docelowa

Istotną kwestią jest także grupa docelowa. Inaczej tworzy się ścieżki zakupowe dla mężczyzn niż kobiet. Butiki z modą męską mają prostszy układ, są mniejsze, a kolekcja jest zaprezentowana przejrzyście. Wynika to ze sposobu, w jaki mężczyźni robią zakupy. Są skupieni na celu, wiedzą czego poszukują, mają sprecyzowany plan działania. Kobiety natomiast potrzebują więcej czasu na przemyślenie decyzji. Ważne jest więc dostosowanie zawiłości ścieżki zakupowej do płci konsumenta.

Przeciętny konsument nie jest zazwyczaj świadomy istnienia psychologii sprzedaży i mechanizmów, którym zostaje poddawany. Warto jednak je poznać, nawet jeśli nie prowadzi się własnego biznesu lub nie zarządza firmą odzieżową. Natomiast dla ludzi z branży, rozwój kompetencji handlowych oraz poznanie psychologii sprzedaży, jest kluczową kwestią, niezwykle istotną i pomocną podczas prowadzenia działalności.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES