CSR: Czym się różni t-shirt z sieciówki od t-shirta od niezależnego projektanta?

REKLAMA

Świat to miejsce niebezpieczne do życia nie dlatego, że ludzie są źli, ale dlatego, że istnieją ludzie, którzy nic z tym nie robią – to słowa Alberta Einsteina, które idealnie pasują do sytuacji na rynku modowym i odzieżowym. Inne słowa: Wszyscy jesteśmy ignorantami, ale każdy w czymś innym – odnosić mogłyby się do warunków pracy, śmieciowych umów i niedbania o pracowników. CSR nie jest nowym pojęciem, ale wciąż niewielu o nim mówi. Czas to zmienić.

Czy kiedykolwiek słyszeliście o Eileen Fisher? Ta urodzona w latach 50. projektantka na zawsze zmieniła oblicze mody i pokazała, że CSR po prostu się opłaca. CSR, czyli Corporate Social Responsibility to bardzo szerokie pojęcie, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur. Według normy PN-ISO 26000 opracowanej przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną jest to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie w kluczowych obszarach, takich jak: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie i zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. To właśnie na tym skupiła się Eileen Fisher na początku swojej kariery, fundując swoim pracownikom urlop rodzicielski, opiekę dentystyczną (także dla partnera – i to tej samej płci), a także dodatek do zakupów odzieżowych. Aż 70% bawełny, której używa jej firma jest organiczna, dodatkowo zajęto się także specjalną akcją recyklingową (za oddawanie przez pracowników znoszonych ubrań, dostawali oni vouchery pieniężne).

Eileen była jedną z pierwszych. W 2016 roku wystartowała z akcją Vision2020, myśl ta składa się z sześciu części:

WŁÓKNO

Obiecujemy używać najbardziej zrównoważonych włókien, do których będziemy mieli dostęp. Cała nasza bawełna i len będą do 2020 roku organiczne. Będziemy używać wełny, która pochodzi od owiec traktowanych w sposób humanitarny. Spojrzymy w nowy sposób na poliester – jeśli pochodzi z recyklingu – wchodzimy w to.

 

KOLOR

Niebezpieczne chemikalia trafiają do Twojego ubrania, do Twojego ciała, a następnie są zmywane do wody, którą później pijemy. Postaramy się osiągnąć postępy: Do roku 2020 około 30% naszego produktu zostanie certyfikowane przez firmę bluesign®. Ale szczerze mówiąc, to nie wystarczy. Będziemy sięgać po inne marki i wspólnie pracować, aby stworzyć popyt na odpowiedzialne barwniki.

ZASOBY

Do 2050 r. przewiduje się, że światowa gospodarka zużywać będzie trzy roczne zasoby planet. Zobowiązujemy się do wykorzystywania mniej wody – o 25% mniej w przypadku kursu certyfikowanego bluesign® w Chinach. Do roku 2020 nasze operacje w USA nie tylko będą neutralne dla węgla. Będą carbon positive.

 

LUDZIE

W Indiach uruchomiliśmy Handloom Project – sześcioletni program inwestycyjny mający na celu umocnienie tkaczy w społecznościach wiejskich. To jedyny sposób, w jaki zamierzamy poprawić środki utrzymania pracowników w naszym łańcuchu dostaw, bo stawiamy nacisk na tę część od samego początku istnienia firmy.

 

MAPOWANIE

Musimy zweryfikować, jak każde włókno jest uprawiane i każda sztuka odzieży barwiona. Musimy wiedzieć, że każda fabryka, przędzarka i młyn spełniają ścisłe standardy pracy. To wymaga zaufania. I czasu.

 

 

RECYKLING

Zaczynamy od zaprojektowania ubrań tak, by pozostały w twojej szafie na dłużej. Kiedy skończysz z nimi, zabieramy je do odsprzedaży. A kawałki, których nie możemy sprzedać? Są jutrzejszym surowcem, odradzają się jako nowe tkaniny lub zmieniają się w nowe ubrania.

 

Korzyści strategii odpowiedzialności przedsiębiorstwa rozpatrywane powinny być w perspektywie długofalowej, co Eileen Fisher z pewnością przewidziała. CSR nie dotyczy jednak tylko dużych korporacji. Odpowiedzialny Biznes donosi: Po pierwsze, małe firmy często mają lokalny rodowód, funkcjonują w miejscu, gdzie żyją i mieszkają ich właściciele i pracownicy są więc blisko lokalnych spraw. Po drugie, małe firm angażują się w rozwiązywanie lokalnych problemów dotyczących chociażby edukacji czy wspierania rynku pracy, pomocy tej nie definiując jako CSR. Ponadto CSR może być realizowany przy użyciu różnych narzędzi i środków w zależności od potrzeb, preferencji czy rozmiaru firmy.

Następnym razem kupując zwykły t-shirt zastanówcie się przez chwilę. Czy firma, której przekazuję moje pieniądze faktycznie dba o pracowników, o środowisko i prawa zwierząt? Wybierając T-shirt od organizacji, która rozsądnie zarządza wartościami CSR, wspieracie rozwój odpowiedzialnego biznesu.

Autor: Joanna Porayska

Newsletter

FASHION BIZNES