noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Zalando notuje zyski. Zdjęcie przedstawia budynek firmy Zalando z focusem na logo.

Niemiecki gigant e-commerce notuje pokaźne zyski. W planach ma przejęcie konkurenta

REKLAMA
noSlotData

Zalando podzieliło się wynikami finansowymi za 2024 rok. Liczby nie kłamią: gigant e-commerce zanotował wyższy zysk operacyjny (EBIT), niż przewidywały prognozy. Dodatkowo niemiecki marketplace ma najwięcej aktywnych klientów w swojej historii i szykuje się do przejęcia konkurencyjnej grupy.

Zyski większe od przewidywanych

Zgodnie z prognozami Zalando miało zamknąć 2024 rok z zyskiem operacyjnym rzędu 440-480 mln euro. Marketplace poradził sobie o wiele lepiej, ponieważ – jak wynika z komunikatu prasowego – EBIT wyniósł ostatecznie 511 mln euro. To aż 46% więcej niż wartość, z którą niemiecka platforma zakończyła 2023 rok (350 mln euro).

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wartości GMV, która wyniosła 15,3 mld euro, osiągając górny przedział prognoz. Marketplace odnotował wzrost o 4,5% w stosunku do zeszłego roku, a także zwiększył przychody o 4,2%, zyskując tym samym 10,6 mld euro.

Tak dobre wyniki finansowe sprawiły, że grupa ma wielkie plany na nadchodzący rok. Niemiecki e-commerce prognozuje w 2025 wzrost:

  • skorygowanego zysku operacyjnego na poziomie 530-590 mln euro,
  • GMV i przychodów o 4-9%.

Zalando z coraz większą liczbą aktywnych klientów

Wzrost przychodów i GMV grupy to nie wszystko. Zalando zakończyło 2024 rok z 51,8 mln aktywnych klientów, odnotowując wzrost liczby konsumentów aż o 4,5% w porównaniu do 2023. To rekord w historii niemieckiego marketplace’u.

Przeczytaj także: Zalando zmienia zasady. Od teraz klienci mają mniej czasu na zwrot

Polska na liście najważniejszych rynków

„W 2024 roku ogłosiliśmy nową strategię budowy paneuropejskiego ekosystemu dla e-commerce w obszarze mody i lifestylu. Opublikowane dziś wyniki potwierdzają, że skutecznie realizujemy nasz cel i założenia. Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla Zalando, a polscy klienci niezmiennie pozostają w centrum wszystkich naszych działań. (…) W 2024 roku kontynuowaliśmy wsparcie dla polskich marek w rozwoju i ekspansji międzynarodowej. Dzięki naszej sieci logistycznej oraz systemowi ZEOS pomagaliśmy partnerom w pokonywaniu wyzwań związanych z realizacją zamówień w niemal całej Europie, umożliwiając im koncentrację na wzroście biznesu” – powiedział Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.

Dodatkowo Rogiński wspomina o dalszym zacieśnianiu współpracy z polskimi markami.

Ambitne plany Zalando

W segmencie B2C Zalando niezmiennie stawia na jakość i chce kontynuować jak najlepsze doświadczenia zakupowe związane z modą i stylem życia. Ma w tym pomóc program lojalnościowy Zalando Plus, który działa już w Niemczech, Włoszech czy Holandii. Sieć planuje również wejść na nowe rynki, uruchamiając platformę w Bułgarii, Grecji i Portugalii. Oprócz tego marketplace kontynuuje rozbudowywanie oferty. W 2024 roku udało mu się wprowadzić do asortymentu produkty Fjällräven czy Versace. Dodatkowo został jedynym wyłącznym sprzedawcą Diane von Furstenberg na rynku europejskim.

Na co jeszcze mogą liczyć klienci? W planach są:

  • cyfrowe porady dotyczące rozmiaru,
  • rozszerzanie usługi „wypróbuj, zanim zapłacisz” na kolejne rynki,
  • wejście z kategorią beauty do Finlandii i Hiszpanii,
  • Lounge by Zalando na kolejnych 5 rynkach.

„W ramach naszego wektora wzrostu B2C wdrażamy zaktualizowany program lojalnościowy, poszerzamy ofertę lifestyle’ową o nowe obszary, takie jak sport, oraz inspirujemy klientów poprzez ekscytujące integracje treści. W B2B niemal podwajamy liczbę rynków, na których działamy, a także oferujemy bardziej zaawansowane rozwiązania software’owe i logistyczne, wspierając własne sklepy internetowe i aplikacje marek oraz retailerów” – skomentował Robert Gentz.

Przygotowania do przejęcia konkurencji

W grudniu ubiegłego roku do mediów trafiła informacja o przejęciu grupy modowej About You przez Zalando. Wartość transakcji ma wynieść ponad 1 mld euro, jednak ostateczną cenę poznamy po dopełnieniu formalności i finalizacji transakcji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończy się ona latem 2025. Co istotne, prognozy finansowe nie uwzględniają przejęcia.

Sam ruch jest podyktowany chęcią zwiększenia skali działania niemieckiego e-commerce. Grupa kontynuuje realizację strategii, której celem jest zbudowanie paneuropejskiego ekosystemu modowego handlu elektronicznego.

Rozwój segmentu B2B

Zalando koncentruje się również na rozwoju w segmencie B2B. Mowa między innymi kontynuacji prac nad ZEOS-em. To system operacyjny dedykowany markom e-commerce, które działają w branży mody i lifestyle. Niemiecka grupa planuje rozszerzyć zasięg działalności na kolejne rynki europejskie przy jednoczesnym zwiększeniu kanałów sprzedaży. Od 2025 roku ZEOS będzie partnerem marki NEXT i przejmie realizację zamówień online.

Zdjęcie główne: Unsplash

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Tagi
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES