Te polskie brandy, choć niedawno zadebiutowały w branży, zdążyły już znaleźć swoich klientów. I sukcesywnie powiększają to grono. Stawiają na świadomy design, zrównoważoną produkcję oraz wykraczają poza rodzimy rynek. W niełatwych czasach dla autorskich marek udowadniają, że warto zaryzykować – jeśli idzie za tym jakość, autentyczność i nieuleganie wszystkim możliwym, szybko zmieniającym się trendom.
Moges Studio
Wszystko zaczęło się od naszyjnika stworzonego przez Monikę Górowską w 2020 roku – spontanicznie i bez żadnych oczekiwań. Szybko powstały kolejne projekty i rozeszły się wśród znajomych Moniki. Ta złapała wiatr w żagle i zaczęła na poważnie myśleć o własnej marce biżuteryjnej, pozwalając sobie na eksperymenty i szukanie własnego stylu. Tak raczkował brand Moges Studio, który właśnie otwiera swój nowy rozdział wraz z kampanią „New Energy” – hołduje ona wychodzeniu poza schematy, pokonywaniu wewnętrznych barier i robieniu tego, co się kocha. Projekty marki – naszyjniki oraz bransoletki – wykonane z trwałej i hipoalergicznej stali chirurgicznej, przyciągają uwagę odważnym, surowym designem. Powstają ręcznie w warszawskiej pracowni, jak podkreśla założycielka: „z potrzeby wyrażania siebie, wyjścia poza schematy oraz tworzenia form, które łamią rutynę”.
Toska Studio
Marka założona przez Annę Ziemniak to ukłon w stronę minimalizmu, zmyślnych detali oraz zamkniętego obiegu. Toska ma w swojej ofercie zarówno biżuterię, jak i ubrania. A wszystkie modele powstają w ograniczonych ilościach i dropach, bo w filozofii założycielki nie ma miejsca na nadprodukcję czy pogoń za sezonami. Anna wierzy natomiast, że można tworzyć modę tak, by jak najmniej szkodzić naturze, a jednocześnie inspirować się nią w procesie twórczym. Toska Studio stawia wyłącznie na naturalne tkaniny z jednego rodzaju włókna, co umożliwia późniejszy recykling. Z kolei pierścionki czy kolczyki rzeźbione są ręcznie z wosku oraz odlewane z przetworzonego srebra. Te wszystkie decyzje składają się na ciekawy, ponadczasowy produkt.
Reilet
Marka Reilet za ikonę stylu uważa Carolyn Bessette-Kennedy i swoje projekty kieruje do kobiet myślących podobnie. Czyli stawiających na uniwersalne kroje, ale przede wszystkim jakość posiadanych rzeczy. Kłania się więc idea szafy kapsułowej, która wyposażona w konkretne elementy, posłuży na długie lata i praktycznie nigdy nie zawiedzie. Reilet oferuje m.in. jedwabne sukienki typu slip dress, imponujące prostotą, ale i szerokim przeznaczeniem – idealnie sprawdzą się zarówno na specjalne okazje, jak i na co dzień, gdy nie zastanawiając się długo nad wyborem ubrania, udany efekt mamy jak w banku. W ofercie Reilet uwagę zwracają również wełniane swetry. W hołdzie dla rękodzieła powstają one ręcznie, w Bieszczadach.
Gilieri
Marka weszła na rynek z przytupem. Dosłownie, bo zadebiutowała z modelem solidnych skórzanych kozaków Flora, wyposażonych w kieszonkę i nietypowe falbankowe wykończenie. To także motyw przewodni dla innych elementów z oferty Gilieri. Podobny akcent pojawił się również na innych butach, ale i na ubraniach – bluzkach czy spodniach. Brand ten podchodzi do mody z przymrużeniem oka, bawiąc się konwencją i formą. Najlepszym dowodem na to jest nawiązująca do bielizny z epoki wiktoriańskiej i ówczesnych bloomersów jednoczęściowa piżama z odpinaną klapką w kształcie serca. Takie niecodzienne rozwiązania zawsze pozytywnie zaskakują, zwłaszcza wśród innych dostępnych w Polsce marek, które pozycjonują się dość zachowawczo.
One. bag
Choć w ostatnich latach powstało sporo polskich marek z torebkami, ciągle jest przestrzeń na nowe. Coraz bardziej wymagające klientki potrafią być też wierne temu jedynemu brandowi i wspierać go, inwestując nie w jeden, a kilka modeli. Szczególnie jeśli powstają one ze wsparciem rodzimych producentów i dbałością o wysoką jakość materiałów. Ewelina Ludwig założyła One. bag z założeniem, że projekty jej marki mają być świadomym wyborem na lata. Dlatego modeli w ofercie nie ma dużo, a każdy z nich szyty jest pod zamówienie – więc jeśli akurat nie jest dostępny od ręki, trzeba na niego cierpliwie poczekać. Ale warto! Torebki powstają z włoskiej skóry i występują w kilku rozmiarach oraz klasycznych kolorach, dzięki czemu łatwo wkomponować je w każdą stylizację.
Balade
W czasach, kiedy rynki tak łatwo zalewa biżuteria z Azji, często niestety, mylnie przedstawiana jako autorska, marki stawiające na transparentność, zyskują na wartości. Jak Balade, która powstała w 2023 roku, z myślą, by trafić w serca klientek, ceniących prostotę i wyrazistość formy. To kolejny w tym zestawieniu brand, traktujący wyskakujące z lodówki (czytaj: z TikToka) tendencje z dystansem. I słusznie, bo w biżuterię nie inwestujemy po to, by zmieniać ją co sezon. Unikalne produkty Balade powstają w Polsce, ze srebra próby 925. To pierścionki, kolczyki, bransoletki oraz naszyjniki. Dodatki te, zdaniem założycielek, mogą być naturalną częścią naszej codzienności oraz przedłużeniem naszej osobowości.
rzeczytaj rwnież:
Przeczytaj również: Pride Month 2025: sprawdź, które marki modowe aktywnie wspierają Miesiąc Dumy
Jan Moore Maison
Takie brandy jak ten skutecznie przypominają o tym, jak szlachetnym rzemiosłem jest prawdziwe krawiectwo – sztuka, która potrzebuje czasu, przestrzeni i poszanowania dla materiału. Założyciel marki, Jan Moore, miłość do projektowania wyniósł z domu. Miał okazję podglądać dziadka w jego niewielkiej pracowni oraz podziwiać mamę, noszącą stroje szyte przez ojca. Dziś sam pracuje w kameralnym atelier i ma pełną kontrolę nad każdym etapem produkcji. Projekty Jan Moore Maison powstają z myślą o kobietach, które nie boją się eksperymentować z krojami, odważnymi wycięciami czy kolorami. To zarówno eleganckie suknie szyte na miarę zobowiązujących uroczystości, jak i kobiece kombinezony oraz komplety, które przełamią rutynę codziennych stylizacji.
Oya Studio
Jest na rodzimym rynku kilka przykładów marek, które założył duet: mama i córka. Oya Studio to kolejny dowód na to, że takie połączenie sił to przepis na sukces. Założycielki stawiają na przemyślane kroje i starannie wyselekcjonowane tkaniny. Kiedy inne brandy co rusz wypuszczają nowy drop, Oya buduje swoje DNA na ograniczonej ilości fasonów, ale z nieograniczonym zastosowaniem. Wszystkie łączy minimalistyczna linia i oszczędna paleta kolorystyczna. Modele dostępne od ręki, czyli bawełniane topy, sukienki i spódnice, posiadają charakterystyczny detal w postaci wiązań – przy ramiączkach, dekolcie czy wokół szyi. Oprócz nich w ofercie marki są również modele wykonane ze 100% wełny alpaki, np. biustonosze, topy i sukienki – jedyne w swoim rodzaju, bo wykonywane zawsze na zamówienie.
Khami
Choć marka Khami, podobnie jak jej produkty, powstała w Polsce, założycielki – Marianna i Laura pochodzą z Armenii i Wietnamu. To też czyni biżuterię Khami wyjątkową – twórczynie brandu inspirują się bowiem kulturą i historią Wschodu. Ale też czerpią garściami ze sztuki czy z natury. Większość modeli Khami to proste, choć niebanalne propozycje. Uwagę przyciągają szczegółami, jak w przypadku pierścionku Brisa z zawieszką, który obecny jest w ofercie od samego początku funkcjonowania brandu, czyli od 2023 roku. Biżuteria Khami powstaje głównie ze srebra. To materiał, który zachwyca założycielki marki swoją czystą, organiczną formą. A w ostatnim czasie ma zdecydowanie więcej fanek niż złoto.
Filip Bala
Zanim Filip Bala zdecydował się ruszyć z autorską marką, doświadczenie zbierał, pracując dla innych rodzimych brandów. Kiedy jedna z klientek, zachwycona jego talentem, zaproponowała mu współpracę, postanowił zaryzykować. Od początku miał jasną wizję: tworzyć garderobę prostą, ale zaskakującą siłą detali. Wiele z nich przemycił w swoich projektach w taki sposób, by ich zastosowanie docenić nie tylko wizualnie, ale przede wszystkim w praktyce. Zakładki, przeszycia, wszyte poduszki – te pozornie drobne zabiegi wzbogacają nawet najprostszy fason. W jego pierwszej kolekcji, która ujrzała światło dzienne wiosną 2025 roku, znalazły się klasyki damskiej szafy: od białego T-shirtu, przez denimowe spodnie po skórzaną kurtkę. Z ekscytacją czekamy na kolejne kroki projektanta.
Przeczytaj również: Projekty Magdy Butrym robią furorę wśród światowych gwiazd. Kto je nosi?