noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
(1,0)foreachslotdata->visible_adsense:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

„To był jeden z ważniejszych czynników, który przekonał mnie do LG.” Martyna Zastawna o współpracy z technologicznym gigantem oraz wadze działań proekologicznych

REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

Częstsze występowanie ekstremalnych zjawisk pogodowych, wzrost poziomu mórz oraz nieznośne fale upałów. To tylko kilka z wielu negatywnych efektów ocieplenia klimatycznego. Brak głębszej refleksji nad naszymi codziennymi zachowaniami może determinować dalsze pogarszanie stanu planety. Na szczęście w ostatnich latach świadomość potrzeby zmian rośnie. Z Martyna Zastawną, założycielką woshwosh, rozmawialiśmy o wadzę prowadzenia przez marki polityki ESG oraz jej współpracy z LG, jedną z najbardziej proekologicznych firm na świecie.

materiał sponsorowany

O woshwosh. Marce mającej ekologię w swoim DNA

Paweł Makosz, Fashion Biznes: W 2015 roku założyłaś markę, która od początku istnienia koncentruje się na edukacji rynku i wspieraniu drugiego obiegu. Pierwsza była miłość do ekologii czy stworzenie biznes planu?

Martyna Zastawna, woshwosh: Zakładając firmę nie myślałam nawet o koncepcji biznesu. Poprzez prostą usługę, jaką jest czyszczenie i naprawa butów, chciałam pokazać jak łatwo jest wdrożyć do codziennego życia ideę zero waste. Przypomnijmy, że wspominamy okres sprzed dziewięciu lat. Teraz wszyscy mówią o ekologii, wtedy nikt o niej nawet nie myślał. Zależało mi na udowodnieniu, że istnieją alternatywy wobec konsumpcjonizmu.

Cała ta inicjatywa wynikała wyłącznie z moich przekonań i pasji. Tematami środowiskowymi interesowałam się od najmłodszych lat. Wystarczy spojrzeć na moją ścieżkę rozwoju. Już na początku XXI wieku, nieprzypadkowo, wybrałam ekologiczne gimnazjum. Mogę śmiało stwierdzić, że dbanie o planetę jest w DNA firmy woshwosh.

W jaki sposób woshwosh wpływa na zmianę zachowań konsumentów?

Oprócz tego, że świadczymy usługi polegające na czyszczeniu i naprawie butów, to też uczymy innych, w jaki sposób dbać o swoje buty. Szkolimy również z zakresu ekologii. Mówimy o tym, czym jest ślad węglowy, co powoduje emisję dwutlenku węgla. I tu ważnym jest podkreślenie, z kim współpracujemy. Może się wydawać, że naszymi klientami są osoby prywatne. To jednak nie do końca jest prawda. Głównie współpracujemy z korporacjami, dzięki którym trafiamy do świadomości osób indywidualnych.

Wiesz… Teraz wszyscy chcą być ekologiczni. Oczywiście twierdzę, że to dobry kierunek. Czasami jednak nie jest to powodowane rzeczywistym zamiarem. Niejednokrotnie przymusem.

Cel uświęca środki?

Jestem zaangażowana w różne projekty legislacyjne na poziomie unijnym i wiem, że dzisiaj firmy nie mogą mówić o sobie jako o podmiotach prośrodowiskowych, jeżeli faktycznie nie prowadzą odpowiednich działań. Oznacza to, że często dla dobrego wizerunku decydują się na jakieś projekty. Chociażby na współpracę z woshwosh. Czy jest to z ich strony marketing? Jest. Ale czy greenwashing? Nie jest to greenwashing. 

Czyli popularnym rozwiązaniem stosowanym przez większe podmioty jest współpraca z firmami wspierającymi zrównoważone rozwiązania?

Obecnie myślę, że tak. Jeszcze kilka lat temu ekstremalnie ciężko było mi podjąć jakąś współpracę. To czym się zajmowałam uważane było za głupotę, fanaberię. Nikt nie chciał ze mną rozmawiać. Pamiętam jedną rozmowę z marką, która zaproponowała, abym to ja jej zapłaciła za wspólne działania. Teraz role się odwróciły i to ja z nią nie współpracuję. Nie zdradzę jej nazwy, ale powiem tylko, że to duża polska firma z sektora mody.

Dzisiaj sytuacja na rynku jest korzystniejsza. Marki już nie tylko dbają o tworzenie proekologicznych produktów, chętniej współpracują, ale same również zwracają uwagę na potrzebę edukacji. Doskonałym przykładem takiego działania jest mój udział w wydarzeniu zorganizowanym przez Wise Habit, którego partnerem była firma LG Electronics. Z okazji Światowego Dnia Środowiska, w Concept Store Wise Habit, odbyło się otwarte spotkanie, podczas którego wraz z innymi ekspertkami prezentowałyśmy koncepcję 6 R. Omawiałyśmy realne i praktyczne działania mające wpływ na środowisko.

Spotkanie z ekspertkami w Concept Store Wise Habit

Wspólne wartości LG i woshwosh

W jaki sposób Ty, a zarazem woshwosh, rozpoczęliście współpracę z LG? Niewątpliwie gigantem ze światowego rynku technologicznego.

To jest bardzo ciekawa droga rozpoczęcia współpracy! W zeszłym roku zostałam przez Departament Stanu i Fortune Most Powerful Women wybrana jedną z 15. najbardziej obiecujących kobiet w biznesie. To jest absolutnie najważniejsze wyróżnienie w moim życiu. W ramach tego wyróżnienia pojechałam na półtora miesiąca do Stanów Zjednoczonych. Ja oraz pozostałe nagrodzone miałyśmy możliwość aranżacji spotkań z najbardziej wpływowymi CEO, COO, kobietami zasiadającymi w zarządach największych spółek. Pochłonięta ekologią bardzo często podpytywałam o to, która firma ich zdaniem jest najbardziej zrównoważona. Wielu ekspertów twierdziło, że LG. Postanowiłam zrobić ranking firm uważanych przez branżę za najbardziej proekologiczne. Udostępniłam go na LinkedIn. LG znalazło się na drugim lub trzecim miejscu. Napisałam o powodach, dzięki którym ten technologiczny gigant znalazł się tak wysoko.

Mój post polubiła Monika z marketingu polskiego oddziału LG. Następnie odezwała się do minie i spotkałyśmy się na kawę. Później kolejną. Rozmawiałyśmy o zrównoważonych działaniach LG w Stanach Zjednoczonych oraz w Polsce. Również o tym, co ja mogłabym dla nich zrobić, co oni mogliby zrobić dla mnie. Dostałam od firmy pierwszy produkt do przetestowania, który mnie zachwycił. I w ten sposób powstał pomysł współpracy.

Jaki to był produkt?

Pralka. Moje psy są przeszczęśliwe, bo pracuje ona niemal bezdźwięcznie. A ponadto naprawdę uważam, że mniej niszczy ubrania, jest energooszczędna, przetestowałam to i zużywa mniej wody. I naprawdę to nie jest tak, że ja muszę o tym mówić. Te rozwiązania mnie realnie zachwycają. Ta inteligentna pralka wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI), który po wrzuceniu ubrań do bębna waży je, dopasowuje do nich odpowiedni tryb prania, temperaturę, ilość obrotów, dozuje środki czyszczące oraz pobór wody. Uwierzcie, że byłam dociekliwa. Sprawdzałam, czy to naprawdę działa. I działa. Jest to rozwiązanie proekologiczne, które również dba o trwałość naszych ubrań, co również jest bardzo ważne w przypadku polityki zmniejszającej konsumpcjonizm.

Pamiętajmy, że 35 proc. mikroplastików w morzach i oceanach trafia tam właśnie poprzez pranie. Im częściej pierzemy, im gorzej dopasowujemy programy tym bardziej zanieczyszczamy środowisko. Wydaje się, że wybór pralki nie jest ważny… W praktyce jest bardzo ważny!

Designerskie produkty LG Electronics

Dzisiaj dużo mówimy o AI. Mam wrażenie, że wykorzystanie sztucznej inteligencji będzie coraz mocniej wspierało ekologię. Tym bardziej, że żyjemy w strefie klimatycznej dotkniętej falami upałów. Czy możesz opowiedzieć mi o tym, jak działają klimatyzatory ARTCOOL Gallery LCD i Photo?

Nie testowałam klimatyzatorów. Nie wiem jak się przebić przez ściany! (śmiech) Natomiast widziałam te klimatyzatory w WiseHabit. To co je wyróżnia to na pewno design. Generalnie bardzo interesuję się sztuką, więc to, że rzeczywiście wyglądają jakby były obrazem, grafiką mnie intryguje! Można pomylić je z ozdobą. Ponadto wiem, że są one energooszczędne. I to ma bezpośredni wpływ na ekologię. Oczywiście pobierają one prąd, aczkolwiek w zdecydowanie mniejszym stopniu niż klasyczne klimatyzatory.

Jesteś już użytkowniczką aplikacji LG ThinQ?

Tak. Zdarza mi się z niej korzystać. Chociażby używając szafy parowej albo pralki. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie pozwalające na wykonanie wielu zadań w tej samej chwili. Innym jej atutem jest możliwość chociażby zrobienia prania po wyjściu z domu. Dzisiaj tak miałam. Spieszyłam się. Zapomniałam. Przede mną wyjazd na urlop. Aplikacja mnie delikatnie uratowała.

I dodatkowo uważam, że świetna jest szafa parowa LG Styler. O tym urządzeniu trzeba opowiedzieć! Zdarza mi się kupować ubrania w second handach. Niejednokrotnie po ich zakupie oddawałam je do pralni chemicznych. Po pierwsze zawsze kosztowało to około 100 złotych, po drugie wiązało się ze zużyciem mnóstwa wody, detergentów. To na pewno nie jest dobre dla środowiska. LG Styler pozwala na sporą oszczędność. Wystarczy, że wieszam ubranie ,dopasowuję program do typu materiału, dodaję troszkę perfum i wszystko jest odświeżone i zdezynfekowane. Oszczędzam pieniądze, czas oraz wybieram rozwiązanie lepsze dla środowiska. A ponadto mam marynarki, które pięknie pachną!

Mi bardzo podoba się inicjatywa LG polegająca na nadawaniu drugiego życia wyeksploatowanym lub uszkodzonym urządzeniom. Słyszałaś o tym?

Tak, to jest super inicjatywa. Swoją drogą to była jedna z tych rzeczy w Stanach, o których usłyszałam, że wyróżnia LG. I to pomimo tego, że w USA nie ma legislacji, takiej jak w Unii Europejskiej, więc w tym przypadku była to raczej wyłącznie kwestia dobrych chęci firmy, a nie przymusu. To był jeden z ważniejszych czynników, który przekonał mnie do współpracy z LG.  

Podkreślmy, że sam koncept woshwosh to jest dawanie drugiego życia butom, więc to się bardzo łączy. To niezwykle prośrodowiskowe, bo oprócz tego, że mamy gigantyczne ilości śmieci, to też zaczyna nam brakować surowców. Zauważ, że obecnie tylko 1 proc. ubrań podlega recyklingowi, bo nie ma dobrych metod, a w przypadku AGD są. Nie wiem jaki jest procent, nie pamiętam, ale to jest zdecydowanie wyższy.

Energooszczędne produkty firmy LG Electronics

Zwiększanie ekologicznej świadomości konsumentów

Wspomniałaś o tym, że woshwosh wspiera świadomość konsumentów i zastanawiam się, czy tutaj również znajdziemy podobieństwo z LG? Czy LG ma programy szkolące z ekologii?

Myślę, że moja współpraca z LG jest jednym z takich programów. Ja zajmuje się, czy poprzez działalność woshwosh, czy poprzez swoją zawodowo-indywidualną działalność edukacją, więc fakt tego, że mogę opowiedzieć o tym, że te urządzenia LG rzeczywiście mają sens, albo działania LG mają sens i są ciekawe to już jest dawanie dobrego przykład na rynku… To edukuje ludzi!

Myślisz, że jesteśmy daleko od poziomu świadomości ekologicznej, która pozwoliłaby nam żyć w zgodzie z naturą?

Myślę, że jesteśmy coraz bardziej świadomi. Według niektórych statystyk ponad 80 proc. konsumentów deklaruje, że jest ekologiczna, ale deklaratywność a realne działanie to jest co innego. Sądzę, że idziemy dobrym kierunku, aczkolwiek jeszcze jest długa podróż przed nami i uważam, że zarówno firmy powinny edukować, instytucje powinny edukować, organizacje międzynarodowe, ale my siebie też nawzajem powinniśmy edukować.

Zdjęcie główne: mat. prywatny

REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
(1,0)foreachslotdata->visible_adsense:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1
REKLAMA
noSlotData noSlotDataButCampaignVisibility:1

Newsletter

FASHION BIZNES