Social media zdecydowanie zmieniły stosunek do makijażu i pielęgnacji. Dały przestrzeń influencerom, którzy mogli realizować swoje kosmetyczne pasje, a wzrost followersów (obserwujących) stworzył im nowe pole do działania. Najwięksi makijażowi guru, których styl się wyróżnia, mają wpływ na rozwój trendów, odznaczają się dużą wiedzą i talentem, prędzej czy później próbują założyć własny brand. Wielu z nich się udało, a nawet więcej – stworzyli kosmetyczne imperia. No właśnie, kto tego dokonał? Przeglądamy marki kosmetyczne influencerów z zagranicy i z Polski.
Rare Beauty – viralowa marka Seleny Gomez
Choć Selena Gomez z zawodu jest piosenkarką i aktorką, spełnia się także jako influencerka. W 2020 roku zadebiutowała z marką Rare Beauty. Kosmetyki niemal od razu stały się viralem (szybko się rozpowszechniały w sieci), a inne marki kosmetyczne influencerów do dziś starają się dogonić ten sukces.
Rare Beauty to odpowiedź na potrzeby osób szukających naturalnego piękna, dlatego też kosmetyki cechuje neutralna kolorystyka, ale o niesamowitej pigmentacji. Róże Rare Beauty, bronzery oraz rozświetlacze są hitem marki. Do tego, Gomez stara się angażować w działalność charytatywną i część zysków przekazuje organizacjom zajmującym się zdrowiem psychicznym.
Ciekawostka: w 2024 roku Rare Beauty osiągnęła rekordowe przychody, czyniąc z Seleny Gomez miliarderkę.
Fenty Beauty i Fenty Skin – Rihanna i jej kosmetyczne imperium
Od 2021 roku miliarderką jest również Rihanna, także dzięki swojej marce kosmetycznej. Artystka w 2017 roku wypuściła na świat Fenty Beauty, która zrewolucjonizowała rynek kosmetyczny ze względu na swoją inkluzywność. To była pierwsza firma oferująca tak dużą liczbę kolorów podkładów i korektorów, by każda kobieta znalazła odcień dla siebie. To wzbudziło zaufanie oraz sympatię konsumentek.
Do tego drobinkowy rozświetlacz „Diamond Bomb” wyznaczył nowe standardy w makijażu i do dziś wiele marek próbuje skopiować jego wykończenie. Sukces makijażowego brandu skłonił Rihannę do założenia osobnej linii pielęgnacyjnej, Fenty Skin.
Rhode – nowy brand kosmetyczny od Hailey Bieber
Najmłodszą marką w niniejszym zestawieniu jest Rhode stworzone przez Hailey Bieber – influencerkę, znaną też ze związku z Justinem Bieberem. Pierwszymi produktami były kosmetyki pielęgnacyjne, choć nie wzbudziły one dużego entuzjazmu w branży beauty. Z czasem zaczęło się to zmieniać, a Bieber wprowadziła do oferty kilka zaskakujących formuł zamkniętych w nowoczesnych, ale eleganckich opakowaniach.
Świetne recenzje zebrał pierwszy róż w kremie, ale prawdziwym hitem i czymś, czego jeszcze na rynku nie było, okazało się… etui na telefon z uchwytem na błyszczyk Rhode. Ten instagramowy gadżet jest teraz przedmiotem pożądania wszystkich kobiet, które chcą być na bieżąco z trendami.
Kylie Cosmetics – Kardashianka i jej wkład w branżę beauty
Kylie Jenner, najmłodsza z sióstr Kardashian-Jenner, w wieku zaledwie 22 lat stworzyła Kylie Cosmetics, markę-legendę, symbol ery „beauty influencerów”, który zainspirował innych influencerów do zakładania swoich brandów.
Kylie Cosmetics powstało w 2015 roku, a flagowym produktem stały się zestawy lip-kit, zawierające pomadkę i konturówkę w tym samym odcieniu. Idealnie wpisały się w charakterystyczny styl makijażowi lat 2016-2018. Wielu fanów makijaży polowało także na paletki oraz produkty do konturowania. Choć dziś Kylie Cosmetics wzbudza mniejsze emocje, nie można odmówić jej silnego wkładu w rozwój beauty trendów.
Nimya – marka kosmetyczna specjalistki od tutoriali Nikkie Tutorials
Nikkie de Jager, znana jako Nikkie Tutorials, holenderska make-up artist i influencerka, była jedną z pierwszych osób publikujących tutoriale makijażowe (filmiki instruktażowe) w serwisie YouTube i do dziś pozostaje najbardziej rozpoznawalną postacią świata beauty.
Fani od lat czekali na debiut jej marki, aż w końcu w 2021 roku powstała Nimya. Choć w asortymencie brandu nie ma zbyt wielu produktów, cieszą się uznaniem. Misją de Jager było dostarczenie nowych formuł i wysokiej jakości. Jak sama przyznała:
„Trudno stworzyć nowe kolory, ale zawsze można zaoferować nowe formuły”.
I tym właśnie wyróżniają się kosmetyki – konsystencją, trwałością oraz mocną pigmentacją.
Jeffree Star – marka kontrowersyjnego influencera
Barwny i kontrowersyjny Jeffree Star na początku zajmował się muzyką. Popularność zdobył w serwisie Myspace, publikując swoje wokalne nagrania. Z czasem jednak zainteresował się makijażem. Stworzył ikoniczny wizerunek z platynowymi, prostymi włosami oraz wyrazistym makijażem. W 2016 roku, ważnym dla całej branży, stworzył markę Jeffree Star, oferującą kosmetyki o odważnych, mocno napigmentowanych, wręcz ekstrawaganckich kolorach. Dodatkowym wyróżnikiem były oryginalne opakowania, szczególnie palet cieni do powiek.
Jeffree Star królował w latach 2016-2018, jednak ze względu na liczne kontrowersje, wielu fanów odwróciło się od niego. Nie udało mu się również utrzymać innowacyjności produktów – z czasem nowe formuły oraz trendy zepchnęły na bok kosmetyki Jeffree Star, choć marka nadal się utrzymuje i sprzedaje swoje produkty.
Huda Beauty – marka Hudy Kattan, która lubi bawić się formułami
Mieszkająca obecnie w Dubaju Huda Kattan zaczynała jako makijażystka gwiazd, a popularność zyskała dzięki prowadzeniu bloga oraz profili w mediach społecznościowych, pokazując w nich swoje umiejętności i makijaże. W 2013 założyła markę Huda Beauty, której kosmetyki łączą w sobie oryginalne formuły oraz ekskluzywny wygląd.
Huda była prekursorką wielu obecnie popularnych rodzajów kosmetyków i wyróżniała się odwagą do eksperymentów. To ona wprowadziła na rynek małe paletki na 9 cieni do powiek, stworzyła kultowy puder Easy Bake i supertrwałe pomadki Liquid Matte. Do dziś testuje nowe rozwiązania, takie jak wazelinowe rozświetlacze. Marka ma zarówno fanów nowych konsystencji, jak i przeciwników, ale niewątpliwie plasuje się wśród najpopularniejszych marek kosmetycznych influencerów.
Polscy influencerzy i ich marki – u kogo kupisz kosmetyki i akcesoria?
W Polsce również mamy influencerów z długim stażem na rynku social mediów, którzy zaczynali od nagrywania filmików najprostszymi aparatami, a następnie skoczyli na szczyty popularności. Oni także odważyli się założyć swoje brandy, a polski rynek kosmetyczny wprowadzają z powodzeniem swoje produkty. Kto ma najpopularniejsze marki?
Branża beauty w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie. Zobacz: Branża kosmetyczna w Polsce dogania liderów Europy
MBrush i M by Maxineczka – luksusowe akcesoria od Joanny Ferdynus-Gałuszko
Z pewnością nikomu nie trzeba przedstawiać Maxineczki, czyli Joanny Ferdynus-Gołuszko, która jest jedną z najdłużej funkcjonujących influencerek beauty w Polsce. To ona uczyła makijażu pokolenia kobiet. Maxineczka stawia na wysoką jakość oraz perfekcjonizm.
W 2016 roku stworzyła coś, co do dziś uchodzi za Ferrari w świecie pędzli do makijażu: pędzle z serii M Brush. Wykonane z koziego włosia, z drewnianymi uchwytami oraz skuwkami pokrytymi złotem do dziś stanowią wyznacznik jakości. Obecnie M Brush są częścią asortymentu marki M by Maxineczka, w której można zakupić inne serie pędzli, kosmetyczki, futerały, puszki oraz inne akcesoria przeznaczone dla zawodowych wizażystów lub entuzjastów makijażu.
Pariens – pielęgnacja i makijaż od Małgorzaty Smelcerz
Małgorzata Smelcerz jest zawodową wizażystką, która przez lata współpracowała z gwiazdami, następnie założyła kanał na YouTube o nazwie House of make-up i zaczęła przyciągać obserwatorów. Słynęła ze szczerych recenzji i nie bała się krytykować marek. W końcu wycofała się z YouTube na rzecz własnej marki: Pariens.
Marka zaczęła od pielęgnacji, a od niedawna Smelcerz wprowadza także produkty makijażowe. Pielęgnacja Pariens ma ogromne rzesze fanek, doceniają ją również wizażyści. Z kolei paletki cieni do powiek, pigmenty oraz produkty do konturowania znalazły uznanie wśród fanek naturalnego piękna. O tym, że marka nieustannie się rozwija, świadczy fakt, że niebawem rozszerzy się gama kosmetyków do makijażu.
Mexmo – marka Angeliki Martyn, która zawładnęła Instagramem
Kiedy inni influencerzy zakładają marki i starają się przekonać odbiorców do swoich produktów, Angelika Martyn, czyli youtuberka i instagramerka Andzie There, dostaje propozycję… poprowadzenia istniejącego już brandu. Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Mexmo, marka produkująca kosmetyki dla wizażystów, zaoferowała współpracę, której efektem była kolorowa paleta cieni do powiek „Cute but psycho”.
Sukces palety zaskoczył prawdopodobnie samą markę, ponieważ zaoferowała Martyn rolę współwłaścicielki i dyrektor kreatywnej. Od tej pory Mexmo zaczęło rozwijać się w zawrotnym tempie, stale powiększając asortyment. Obecnie znajdują się w nim produkty do makijażu oraz kosmetyki i akcesoria do pielęgnacji włosów.
Glam Shop – Hanna Knopińska stworzyła definicję błysku
Lata temu, Hanna Knopińska działała jako wizażystka oraz youtuberka. Prowadziła kanał z recenzjami kosmetyków i tutorialami. Szybko jednak zmieniła profil działalności. W 2011 roku stworzyła markę Glam Shop. Pierwszymi produktami były tzw. turbopigmenty, czyli cienie o bardzo mocnym, iskrzącym, wielowymiarowym blasku z mnóstwem drobinek. Formuła cieni oraz ich intensywność była innowacyjna jak na wówczas panujące standardy makijażowe, zwłaszcza w Polsce. Do dziś wielu uważa turbopigmenty za najlepsze dostępne błyszczące cienie, przebijające jakością i połyskiem wiele zagranicznych odpowiedników.
Knopińska wycofała się z działalności w sieci, za to skupiła na rozwoju marki. Obecnie Glam Shop to ogromny brand, który oferuje kosmetyki do makijażu, pielęgnacji oraz akcesoria.
Czytaj także: Czy na Vinted można sprzedawać używane kosmetyki?
Zdjęcie główne: Instagram @rhode