W Polsce z sieci regularnie korzysta blisko 29 mln użytkowników. Według raportu opublikowanego przez firmę Gemius blisko ośmiu na dziesięciu internautów dokonuje minimum jednej transakcji online rocznie. Rynek e-commerce rośnie, a wraz z nim rosną oczekiwania konsumentów. Nadążyć za nimi planuje nowa platforma typu marketplace – wszystko.pl. O tym, dlaczego osiągnie ona sukces opowie jej dyrektorka, Mariola Barzyk-Libura.
Paweł Makosz, FashionBiznes.pl: Od grudnia zeszłego roku ponad 7 tys. pracowników Grupy Comarch testuje platformę wszystko.pl . Czym jest produkt, który zgodnie z zapowiedziami ujrzy światło dziennie pod koniec drugiego kwartału?
Mariola Barzyk-Libura, Business Director wszystko.pl: Nasza platforma jest marketplace’em, który śmiało można porównać do Allegro lub Amazona. Nie oznacza to jednak, że odtwarzamy wszystkie rozwiązania użyte przez konkurencyjne platformy. Chcemy wyróżnić się, tworząc przyjazne miejsce w sieci zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Zwłaszcza Ci pierwsi dostaną od nas wiele benefitów od samego startu sprzedaży na platformie.
Po pierwsze u nas wszystko jest za zero złotych. Sprzedawcy, którzy rozpoczną współpracę z nami jeszcze przed premierą konsumencką platformy otrzymają stuprocentową gwarancję sprzedaży bezprowizyjnej aż do końca 2024 roku. Zapewniamy również brak abonamentów oraz opłat utrzymaniowych. Zależy nam na tym, by sprzedawcy w prosty i tani sposób rozpoczynali współpracę z nami, tworząc dla siebie nowy kanał do sprzedaży produktów. Na tle konkurencji wyróżnia nas także brak walidacji białego tła. To nasza odpowiedź na problemy wielu polskich marek. Białe tło to częsta przeszkoda w atrakcyjnym zaprezentowaniu produktu. Uczymy nasze narzędzie tak, by rozpoznawało towary umieszczone również w kolorowej przestrzeni.
Nie zapominamy o kupujących. Chcemy by nasze rozwiązania kroczyły zawsze przed konsumentami. Udogodnieniami, które im oferujemy są darmowa i szybka dostawa, a także możliwość bezpłatnych zwrotów. To jednak nie wszystko. Cały czas pracujemy nad podnoszeniem standardów. W tym celu od 28 marca rozszerzymy naszą grupę testową o sprzedawców. Chcemy, aby i oni mogli dokładnie zobaczyć, jak wygląda ścieżka zakupowa. Liczymy na ich ewentualne uwagi, które wykorzystamy do udoskonalenia platformy.
Zachęcacie sprzedawców do współpracy. Jakie benefity czekają tych, którzy dołączą do was w bieżącym lub kolejnym kwartale? Zawsze będziecie bezprowizyjni?
Tak jak wspomniałam wcześniej. Wszystko jest za zero złotych. Przedsiębiorcy e-commerce, którzy zdecydują się na współpracę z nami przed premierą konsumencką platformy otrzymają gwarancję sprzedaży bez prowizji do końca 2024 roku.
Drugim benefitem będzie bezpłatny udział w naszych działaniach marketingowych. Ponadto sprzedawcy, którzy zaufają nam teraz mogą liczyć na wyższą pozycję na liście wyszukiwanych produktów. A prowizje? Nic nie chcemy ukrywać. One pojawią się, gdy nasza platforma urośnie, a my będziemy potrzebowali większych środków na jej utrzymanie. Gwarantuje jednak, że będą one dużo niższe niż u konkurencji.
Naszym celem jest stworzenie silnego polskiego marketplace’u! W pierwszych latach działalności skupimy się jednak wyłącznie na dobrowolnych opłatach marketingowych. Dzięki nim, sprzedawcy będą wyróżniali swoje produkty, wstawiali banery oraz poprawiali pozycje wśród towarów wyszukiwanych. Za dodatkową opłatą udostępniać będziemy także narzędzia analityczne.
Filozofia naszego działania jest prosta – chcemy wyróżnić się w świecie markatplace’ów postawą nakierowaną przede wszystkim na potrzeby użytkowników, a nie chęcią osiągnięcia wielkich zysków za wszelką cenę. Allegro ma bardzo duże prowizje od sprzedaży oraz wiele opłat pobocznych. Zalando ze swoim marketplace’em planuje wprowadzić opłatę abonamentową oraz podwyżkę prowizji z 10 proc. aż do 25 proc. Amazon również podniesie opłaty prowizyjne do 25 proc. My w tej chwili nie mamy żadnych prowizji. Dążymy do tego, by pomóc sprzedawcom. Liczymy, że wraz z naszymi działaniami ceny ich produktów na naszej platformie będą niższe od tych oferowanych u konkurencji.
Premiera platformy coraz bliżej. Jakie akcje reklamowe planujecie?
Szerokozasięgowy marketing rozpoczniemy wraz z premierą konsumencką, kontynuując obecnie realizowane działania, zwłaszcza w internecie i we współpracy z największymi wydawcami i portalami internetowymi w Polsce. Poza tym planujemy m.in. akcje outdoorowe oraz kooperacje z influencerami.
Zależy nam na ściągnięciu ruchu na platformę już w 2023 roku. Wiosną 2024 roku szykujemy dużą kampanię telewizyjną i radiową. Proszę się jednak nie martwić. Nie będziemy atakować odbiorców nachalnymi komunikatami. Zdajemy sobie sprawę, że aż dwóch na trzech kupujących za pośrednictwem internetu korzysta z marketplace’ów, dlatego zrobimy wszystko, aby konsument zobaczył, że najlepszym jego wyborem jest wszystko.pl.
Ale czy najbezpieczniejszym?
Zdecydowanie. Za naszymi plecami stoi Comarch. Firma technologiczna posiadająca trzydziestoletnie doświadczenie w dostarczaniu rozwiązań IT. Bezpieczeństwo realizacji transakcji oraz przechowywania danych traktujemy priorytetowo.
Dla przykładu… Wszyscy sprzedawcy przechodzą u nas dwuetapową weryfikację. Pierwszy etap odbywa się z użyciem narzędzi dostarczanych przez Comarch, drugi realizowany jest przez operatora płatności. Obecnie jest nim firma Przelewy24. Dodatkowo w planach mamy uruchomienie programu bezpośrednio gwarantującego klientom bezpieczne zakupy. Nie dopuścimy do sytuacji, w której konsument, zamawiając iPhone’a dostaje, przykładową, cegłę… Należy pamiętać, że nie jesteśmy nowicjuszami przy projektach e commerce’owych. Grupa Comarch stworzyła już między innymi programy Comarch e-Sklep oraz Comarch e-Sale.
Co jeszcze czeka na sprzedawców, którzy rozpoczną współpracę ze wszystko.pl?
Indywidualne podejście do użytkownika. Niezależnie, czy dotyczy to marki strategicznej, czy sprzedawcy posiadającego jednoosobową działalność. Chcemy zagwarantować wsparcie dla każdego, niezależnie od etapu podjętej współpracy. Każdy będzie mógł liczyć na fachową pomoc opiekuna kategorii. Ponadto na sprzedawców czeka możliwość skorzystania z pełnej automatyzacji umieszczania produktów w wirtualnej przestrzeni sprzedażowej. Aktualnie dostępnymi integratorami są Comarch ERP, BaseLinker, czy też Open API. Produkty dodawać można również przez rozbudowanego Managera Sprzedaży. A jeżeli jesteś dystrybutorem marek, to i dla Ciebie mamy specjalne udogodnienie. Wystarczy, że stworzysz jedno konto, z jednym numerem NIP, by móc sprzedawać towary nawet dziesięciu marek.
Co kupimy ze strony wszystko.pl?
Dosłownie wszystko. W szczególności wszystko, co związane z modą. Chcemy trafić zarówno do młodszego, jak i starszego konsumenta. W asortymencie pojawią się towary z najnowszych kolekcji, ale również produkty powystawowe i outletowe. Dla zwiększenia świadomości klienta pochodzenie towaru będzie specjalnie oznaczane.
Dążymy do tego, by wszystko.pl kojarzyło się z mnogością produktów, szybką i łatwą dostawą, atrakcyjnymi cenami, a także szerokim wachlarzem różnych rodzajów płatności… Chcemy, aby na naszej platformie dostępna była płatność odroczona. Nie zawsze klient jest przekonany, chociażby, co do rozmiaru towaru. Niejednokrotnie waha się. Powinien on mieć możliwość zamówienia kilku produktów, w pierwszej kolejności opłacając tylko jeden z nich.
Tak jak wcześniej wspominałam moda jest dla nas bardzo ważna. Szczególny potencjał widzimy w dziale obuwniczym. Uważamy, że polski rynek posiada wiele ciekawych marek, a nasza platforma może stać się dla nich doskonałym kanałem sprzedażowym. Pracujemy nad tym, by w przyszłości stworzyć oddzielną kategorię wyłącznie z polskim obuwiem.
Wchodzicie na rynek… Wasza pozycja rośnie… Co dalej?
Strategia długofalowa zakłada sukcesywne wprowadzanie nowych rozwiązań. Przede wszystkim utworzenie programu lojalnościowego, którego nie ma jeszcze żaden z naszych konkurentów. O szczegółach nie mogę informować, ale pamiętajmy, że za wszystko.pl stoi Grupa Comarch, która podobne projekty tworzyła, chociażby dla linii lotniczych.
Ponadto chcemy stworzyć moduł absolutnie wyróżniający nas na rynku e- commerce’owym. Ma on pozwalać sprzedawcy na stworzenie własnego sklepu wewnątrz naszej platformy. Z własnymi banerami. Z własnymi akacjami marketingowymi, dedykowanymi sekcjami. Niezależnie od dynamiki naszego rozwoju wciąż skupiać będziemy się na smart shoppingu – interesują nas szybkie zakupy, szeroka oferta, najniższe ceny i dostawa najlepiej jeszcze tego samego dnia!
Z pewnością dopracujemy działanie naszej wyszukiwarki. Chcemy dopasować to narzędzie tak, aby podpowiadało użytkownikom produkty, które mogą ich najbardziej zainteresować. Przykładowo, jeżeli jesteś fanem Harry’ego Pottera, to nasza wyszukiwarka ma znaleźć dla Ciebie towary związane z magicznym światem stworzonym przez J.K. Rowling. I tu kolejny raz pomoże nam technologiczne zaplecze Grupy Comarch. A co wraz z rozwojem platformy nas nie zainteresuje? Własny sklep. Jesteśmy marketplace’em. Nie będziemy konkurowali z naszymi sprzedawcami!
Więcej informacji o nowym projekcie wszystko.pl można znaleźć w tym miejscu.
Materiał sponsorowany
Zdjęcie główne: mat. prasowe