Znajomość konsumenta, jego zwyczajów i zachowań, to dla współczesnego biznesu wartość najwyższa. Dane stały się szczególnie istotne w przypadku handlu online. Pozwalają sprzedawcom przygotować jeszcze bardziej dopasowaną do potrzeb i możliwości klienta reklamę, czy też konkretną ofertę.
Konsumenci i ich upodobania różnią się jednak w zależności od kraju, z którego pochodzą. Zespół ShopAlike, korzystając z własnych danych z 13 europejskich rynków, na których platforma jest obecna, sprawdził, jakie podobieństwa i różnice występują pomiędzy konsumentami w poszczególnych krajach, pod względem używanych przez nich podczas zakupów online systemów operacyjnych, urządzeń, czy przeglądarek. W badaniu przeanalizowano blisko 80 milionów sesji przeprowadzonych na przestrzeni 12 miesięcy. Poniżej prezentujemy jego wyniki.
Na desktopie rządzi Windows
Windows pozostaje liderem desktopu. Ponad 85% użytkowników korzysta właśnie z tego systemu na swoich komputerach. Szacuje się, że na świecie jest ponad miliard komputerów z systemem Windows, podczas gdy z Mac OS korzysta, według danych Apple, ok 100 milionów komputerów.

W telefonach komórkowych – duopol Androida i iOS
W Polsce, podobnie jak w większości krajów Europy, dominuje Android (niemal 76% użytkowników korzystało właśnie z tego systemu). Podobnie wysoki udział system Google’a notuje jeszcze w pozostałych krajach naszego regionu – w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Poza tym rządzi też w Hiszpanii (70%), czy Holandii (64%). Mniej więcej po połowie dzieli się rynkiem z systemem iOS w Austrii, Niemczech, Finlandii, czy Francji. Z prawdziwą dominacją tego drugiego mamy natomiast do czynienia w Danii i Szwecji (odpowiednio 86% i 70%).

Chrome dominuje wśród przeglądarek
Jeśli chodzi o przeglądarki, Europę zdominował Chrome, którego udział w rynku sięga już 53,31%. Użytkownicy cenią sobie jego poziom bezpieczeństwa, a także szybkość i prostotę. Internet Explorer nadal mocno trzyma się w Austrii (29%) czy Holandii (ponad 23%). Firefox natomiast zajmuje pierwsze miejsce w Niemczech i Austrii (odpowiednio 46,75% i 32,83% udziału w rynku).

Sytuacja w Polsce
Polska nie wyróżnia się szczególnie na tle innych europejskich krajów. Na desktopie niepodzielnie rządzi u nas Windows (ponad 95% użytkowników, drugi najwyższy wynik po Węgrzech), na smartfonach Android (ponad 75%, drugi najwyższy wynik po Słowacji), a wśród przeglądarek Chrome (ponad 51%). W tej ostatniej kategorii mocno trzyma się u nas Firefox (ponad 38% udział, w rynku stawia nas na drugim miejscu po Niemczech pod względem przywiązania do tej przeglądarki). Polska ma też (obok Finlandii i Włoch) jeden z niższych udziałów w rynku Internet Explorera (7,8%).

Źródło: https://www.shopalike.pl/e-commerce-w-europie-podobienstwa-i-roznice