Skuteczne działania PR to podstawa w każdej marce. Można oddać część działań agencji, która w profesjonalny sposób zbuduje pozytywny wizerunek, zwiększy świadomość marki i pomoże dotrzeć do właściwej grupy odbiorców. Jednakże agencji jest sporo, mają różne doświadczenia oraz obszar działalności. Jak wybrać agencję PR, która spełni potrzeby marketingowe i wizerunkowe twojej firmy? Omawiamy podstawowe zasady krok po kroku.
Krok 1: Określ swoje potrzeby, by wiedzieć, kogo szukać
Szukanie właściwych partnerów po omacku nie jest dobrym pomysłem. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wybrać agencję PR, musisz znać potrzeby swojej marki. Jasna wizja celów PR pomoże wybrać profil działalności agencji, a także ułatwi komunikację.
W pierwszej kolejności określ, co chcesz osiągnąć. Czy chodzi o zwiększenie rozpoznawalności marki? Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi? Organizację eventów? Promowanie produktów? Na tej podstawie będziesz szukać właściwej agencji, która specjalizuje się w danym obszarze.
Przemyśl, ile jesteś w stanie zainwestować we współpracę. Budżet pomoże zawęzić wybór agencji. Zastanów się też, czy oczekujesz jednorazowej akcji, w ramach tymczasowego projektu bądź długofalowej współpracy. Ustalenie zakresu pomoże w przygotowaniu oferty, która spełni twoje oczekiwania.
Działania PR pomagają w realizacji celów biznesowych. Zobacz przykład znanej marki: Polski producent ikonicznych klapków prezentuje kwartalne wyniki
Krok 2: Zbadanie rynku agencji PR. Na co zwracać uwagę?
Kiedy już wiesz, czego szukasz, przejdź do analizy dostępnych opcji. Nie każda agencja PR będzie odpowiednia dla twojej branży i jej specyficznych wymagań. Jak zatem odsiać te niewłaściwe, a trafić na idealną?
Wyznacznikiem będzie portfolio agencji. Sprawdź, z kim współpracowała wcześniej oraz jakie zadania realizowała. Upewnij się, że mają doświadczenie w realizacji projektów podobnych do twoich. Przykłady udanych kampanii mogą świadczyć o umiejętnościach oraz rozumieniu branży.
Ważnym źródłem informacji są również opinie. Zapytaj też agencję o referencje. Renomowana agencja nie będzie miała problemu z udostępnieniem listy zadowolonych klientów. Te gorsze nie będa takiej mieć.
Krok 3: Kontakt z agencją, poznanie zespołu
Dopytaj o zespół. Dowiesz się, ile osób pracuje nad projektem. Czy mają odpowiednie doświadczenie i kompetencje? Zespół agencji może zdecydować o sukcesie współpracy. Sprawdź też kanały komunikacji. Czy będziesz mieć dedykowanego account managera, czy komunikacja przebiega bardziej ogólnie? Jasność w tej kwestii ułatwi codzienny kontakt, zwłaszcza w sytuacjach, w których będziesz potrzebować szybkiej informacji lub pomocy.
Krok 4: Zapytanie ofertowe
Gdy uznasz, że dana agencja może spełnić twoje oczekiwania, możesz złożyć zapytanie ofertowe. To wstępny brief kampanii lub innych działań, wedle którego agencja ułoży ofertę. Na jej podstawie poznasz strategię opracowaną przez agencję, pomysły, estymację wyników oraz harmonogram realizacji. W tym momencie poznasz też szczegóły finansowe, a dokładnie jakie efekty są możliwe do osiągnięcia w danym budżecie.
Upewnij się, że agencja proponuje jasne zasady raportowania wyników i rozliczania projektów. Transparentność w tej kwestii jest niezwykle ważna.
Krok 5: Omówienie warunków współpracy i dopracowanie szczegółów
Przekonała cię oferta agencji i rozważasz współpracę? Przed podpisaniem umowy dopilnuj, czy wszystkie szczegóły zostały jasno ustalone. Musisz mieć pewność co do harmonogramu działań, terminów lub innych sposobów raportowania efektów. Przyjmij formę rozliczeń, np. jednorazową zapłatę, czy płatności etapowe. Na koniec doprecyzuj, za co dokładnie agencja jest odpowiedzialna, by uniknąć nieporozumień w przyszłości.
Równie ważna jest ocena transparentności agencji. Nie możesz mieć żadnych wątpliwości co do zapisów w umowie, w tym również kosztów. Ukryte dodatkowe opłaty, które wynikają w momencie podpisania umowy, będą czerwoną flagą. Zadaj też pytania związane z etyką pracy PR. Agencja nie powinna prowadzić działań, które przyniosą szkody wizerunkowe na twojej firmie. Dobra agencja powinna być szczera i gotowa rozwiać wszelkie wątpliwości.
Krok 6: Przetestowanie współpracy
Nawet najlepsze przygotowanie nie gwarantuje w 100 procentach udanej współpracy. Dlatego, zamiast podpisywać kontrakt na kilka lat i związać się z niewłaściwym partnerem, przetestuj agencję w mniejszym zakresie. Niech będzie to okres próbny obejmujący dany okres lub działania skupiające się na realizacji jednego zadania, kampanii. Po okresie próbnym poznasz też skuteczność agencji na podstawie dostarczonych wyników. Wtedy podejmiesz decyzję o dalszej relacji.
Może się wydawać, że wybór agencji jest czasochłonny i wymagający zaangażowania. Warto jednak poświęcić chwilę na znalezienie właściwych ludzi, ponieważ jest szansa, że rozpoczniesz z nimi długofalową, udaną współpracę i rozwiniesz swój biznes.
Agencja PR pomoże w sytuacjach kryzysowych, takich jak ta: Właścicielka PLNY LALA odpowiedziała na oskarżenia Mai Bohosiewicz
Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, Akris