Offowa Łódź
W Łodzi mamy do wyboru aż trzy podmiejskie ogromne centra handlowe: Głuchów, Tuszyn i Ptak w Rzgowie z asortymentem mainstreamowych marek modowych. Ale mimo szerokiego dostępu do tego asortymentu, Łódź nieco różni się od pozostałych największych miast – bo jest centrum przemysłu tekstylnego i włókienniczego w Polsce. W samym Ptak Fashion City funkcjonuje ponad 1000 producentów odzieży. Związane jest to z obecnością na tym terenie zakładów w zajmującymi się produkcją materiałów.
Niebagatelną rolę w skutecznym rozwoju przedsiębiorstw z branży odzieżowo-włókienniczej odgrywa również zdolność przedsiębiorstw do integrowania się z międzynarodową siecią sprzedaży. Na tych polach mamy coraz więcej sukcesów – pojawiają się renomowane szkoły, kształcące konstruktorów, materiałoznawców i projektantów, takie jak Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi. Przybywa także targów tekstylnych w naszym kraju. Szczególnym miejscem na odzieżowej mapie Polski jest właśnie Łódź. Przez wiele lat organizowany był tu event o charakterze promującym polskich projektantów Fashion Week Poland. Działa tu także szereg designerów. Kolejnym ogromnym wydarzeniem modowym w Łodzi są Międzynarodowe Targi Mody Ptak Expo. W targach uczestniczy ponad 3 tys. wystawców. Obecnie imprezę przeniesiono do Centrum Ptak Warsaw Expo do podwarszawskiego Nadarzyna. Od paru lat następuje pewne ożywienie w polskiej branży odzieżowej. Jest popyt, jest i podaż – przybywa młodych projektantów, którzy tworzą coraz więcej pięknej i ciekawej odzieży.
Awangardowy Kraków, kolorowe Trójmiasto i targowy Poznań
Pozostałe największe miasta Polski tak naprawdę niewiele się różnią, jeśli chodzi o asortyment sklepów i popyt. Powstają kolejne największe centra handlowe i podmiejskie outlety. W największych miastach można zauważyć coś w rodzaju mody na modę. Setki młodych osób projektuje ubrania i próbuje przebić się na rynku. Jak grzyby po deszczu powstają kolejne blogi poświęcone najświeższym trendom modowym oraz drobne firmy odzieżowe zakładane przez młodych Polaków, których oferta skierowana jest do rówieśników. Ubrania te, często droższe od tych z sieciówek, wyróżniają się nierzadko bardzo dobrą jakością lub oryginalnymi wzorami i fasonami. Sprzedawane są głównie za pośrednictwem internetu na takich stronach jak conceptshop.pl i showroom.pl. Jednak nie istniałyby one bez wszelkiego rodzaju kiermaszów, targów mody i miejsc, w których o modzie się dyskutuje – kawiarni, modnych klubów. W awangardowym Krakowie działa też Forum Mody oraz Kiermash – targi mody niezależnej i dizajnu. Wspierają one młodych projektantów i polskie szwalnie. Mieszkańcy największych aglomeracji stają się coraz bardziej wysublimowanymi, a do tego świadomymi konsumentami, ceniącymi jakość i oryginalny projekt, o którego pochodzeniu chcą wiedzieć coraz więcej. Butików sklepów zrzeszających polskich projektantów i oferujących produkty sygnowane ich markami przybywa także w Trójmieście. Takim miejscem jest Place of art z Gdańska, w którym można kupić rzeczy polskich projektantów, umówić się na stylizację, a nawet zamówić projekt wnętrza. Podobnym miejscem, który działa zarówno w Gdańsku, jak i w Sopocie jest Design Park z ubraniami i akcesoriami polskich projektantów. Autorskie butiki coraz częściej stanowią alternatywę dla popularnych sieciówek, w związku z czym w niektórych największych miastach zaczynają być umieszczanie w centrach handlowych. Takim sklepem jest ELSKA, która znajduje się w gdyńskiej Rivierze. Butik współpracuje m.in. z markami trójmiejskimi. W gdańskim Madisonie od niedawna funkcjonuje butik UFUFU, w którym znajdziemy kolekcje m.in. Łukasza Jemioła. W największych polskich miastach ubrania, podobnie jak w największych aglomeracjach światowych, jest wyrazem pragnień i aspiracji. Rośnie zainteresowanie modą w ogóle i przybywa wielkich wydarzeń na modowej mapie Polski. Przegląd tego, co się nosi w polskich miastach zamyka Poznań, gdzie działają Targi Mody Poznań 2016. Są to trzy dni z najlepszymi markami odzieżowymi i obuwniczymi, najnowsze kolekcje, szkolenia oraz możliwość kupienia ubrań i dodatków od debiutujących projektantów.
Autor: Adriana Krawiec