noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Ile wydaje sektor mody na reklamę?

REKLAMA
noSlotData

Produkty

W II półroczu 2015 r. sektor odzieżowy najczęściej reklamował konfekcję damską (42 proc. wydatków). Następne w kolejności były wydatki na promocję bielizny (19 proc.). Konfekcja męska znajduje się na trzecim miejscu pod względem wydatków, stanowiła 11 proc. ogólnego budżetu. W kategorii zegarki i biżuteria nastąpił spadek wydatków na biżuterię względem zegarków. Spadek ten wynika z obniżenia wydatków na promocję przez takich reklamodawców jak: Yes, Oriens Bijou oraz Frey Wille. Największe zmiany w inwestycji w reklamę zauważyliśmy w kategorii obuwie: wzrost o 15 p.p., szczególnie dziecięcego (wzrost o 13 p.p.). Reklamodawcy obuwia sportowego zredukowali budżety aż o 28 p.p. Spadek nastąpił również w branży okularów i soczewek. Względem II połowy 2014 r. spadł udział wydatków na reklamę okularów (-15 p.p.), a wzrósł udział wydatków na promowanie soczewek i akcesoriów do nich.

Które firmy omawianych branż wydawały najwięcej na promocję w 2015 r.? 

Zdecydowanym liderem był Apart (14 proc. udziałów w wydatkach branży). Ponadto w 2015 r. umocnił on pozycję, wydając o 63 proc. więcej niż w roku poprzednim (+12 mln zł).

Wśród dwudziestu firm wydających najwięcej na reklamę widoczny był wzrost wydatków. Spadki nastąpiły w trzech firmach, przy czym w dwóch przekroczyły one 1 mln zł. Największe wzrosty poza Apartem odnotowały: Vistula Group (+76 proc., czyli +7 mln zł), Redan (+314 proc., czyli +4 mln zł) oraz Essilor Polska (+6031 proc., czyli +2 mln zł). Cztery pierwsze firmy w zestawieniu odpowiedzialne były za 30 proc. wydatków w branży, a pozostałe miały po mniej niż 2,5 proc. udziałów.

Rober Lewandowski w lookbooku marki Vistula
Rober Lewandowski w lookbooku marki Vistula

Kanały mediowe

Sektor mody przeznaczył w II połowie 2015 r. ponad 139,5 mln zł na reklamę w magazynach (62,2 proc. wydatków), to o 29 proc. więcej (prawie 18 mln zł) niż w II połowie 2014 r. Telewizja uplasowała się na drugim miejscu z 20,4 proc. udziałem na rynku (26 mln zł) co stanowi wzrost na poziomie 15 proc. Największe zmiany obserwujemy w sieci. Reklamodawcy zredukowali budżety na reklamę w sieci o 32 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. Reklama online kosztowała nieco ponad 3 mln zł i zajęła 5,6 proc. SoS. Pozostałe kanały – czyli outdoor, gazety, radio i kina – zajęły poniżej 5 proc. SoS każdy. Producenci z branży mody przeznaczyli na nie łącznie ponad 14,5 mln zł.

Sektor mody wydaje coraz więcej na reklamę  9Reklamodawcy

Największym reklamodawcą w branży była w 2015 r. firma Apart, odpowiedzialna za 14 proc. (31,5 mln zł) wszystkich wydatków tego sektora. Inwestycje reklamowe tej firmy wzrosły w porównaniu do 2014 r. o 63 proc.

Daleko za Apartem znalazły się: Vistula Group z udziałem na poziomie 7,3 proc. oraz Calz Polska (właściciel takich marek, jak Calzedonia czy Intimissimi) z udziałem 5,1 proc.

Podsumowanie

Z badania przeprowadzonego przez Codemedia wynika, że wydatki na reklamę w branży mody powinny rosnąć. Obserwujemy również wzrost zainteresowania biżuterią czy odzieżą z wyższej półki – świadczy to o rosnącym rynku dóbr luksusowych w Polsce. W porównaniu do 2014 roku, na znaczeniu zyskały konfekcja męska oraz obuwie dziecięce. Okazuje się również, że coraz większe znaczenie ma dla nas zdrowy styl życia, uprawianie sportu i dbanie o swoje zdrowie. Twórcy analizy przewidują, że w kolejnych latach zwiększy się udział w rynku reklamy mobilnej.

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES