noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Ile wydaje sektor mody na reklamę?

REKLAMA
noSlotData

Rynek mody w Polsce na przestrzeni ostatnich lat zmienił się nie do poznania, również w zakresie wydatków na reklamę. W 2008 r. firmy przeznaczyły na nią 30 mln zł, a już 7 lat później w 2015 roku blisko 50 mln zł.

Sektor obuwniczo-odzieżowy wydatkuje swoje budżety najczęściej w magazynach. To tu w II połowie 2015 r. branża ulokowała niemal 80 mln zł, co stanowiło ponad 62 proc. wydatków. Dodatkowo w porównaniu do II połowy 2014 r. reklama w czasopismach odnotowała wzrost o 29 proc. Dla przykładu sektor FMCG, farmacji czy finansów chętniej koncentruje się na wydatkowaniu budżetu na reklamę w telewizji. W branży modowej panuje sezonowość. Wzmożone wydatki można zaobserwować w okresach maj–czerwiec oraz wrzesień–październik. Największy wzrost branża notuje w okresie przedświątecznym – wtedy wydatki na reklamę są najwyższe.

Sektor mody wydaje coraz więcej na reklamę 7Jak wynika z analizy domu mediowego Codemadia, w drugiej połowie 2015 roku sektor mody wydał ponad 127 mln zł na działania promocyjne, o 18 mln więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. W ujęciu rocznym ta kwota wyniosła 224,7 mln zł, tym samym notując wzrost na poziomie 20 proc. rok do roku.

W badaniu wzięto pod uwagę następujące kategorie: odzież, biżuterię i zegarki, obuwie, okulary i soczewki kontaktowe, wyroby skórzane i skóropodobne, tkaniny i półprodukty. Nie jest niespodzianką , że największe budżety na reklamę przeznaczają producenci odzieży, którzy wydali ponad 53,2 mln zł. Stanowiło to 41,9 proc. wszystkich wydatków. Kategoria ta odnotowała także 6-procentowy wzrost w porównaniu do II połowy 2014 r. Branża odzieżowa ma również największy udział na rynku. Ten natomiast spada (o 4 p.p.) na rzecz produktów z kategorii biżuteria i zegarki, które powiększyły swój udział o 8 p.p.

Sektor mody wydaje coraz więcej na reklamę 2Wydatki na reklamę tych drugich stanowiły drugą po odzieży branżę, w której najintensywniej inwestowano w promocję. W II połowie 2015 roku wydano ponad 52,5 mln zł, co stanowiło najwyższy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r. – o 48 proc. Te dwie kategorie zajęły w II połowie 2015 r. ponad 80 proc. wszystkich budżetów.

fot. BALDOWSKI / materiały prasowe
fot. BALDOWSKI / materiały prasowe

W stosunku do pierwszych dwóch kategorii, wydatki pozostałych są niewielkie. Na trzeciej pozycji znaleźli się producenci obuwia z budżetem nieco ponad 9 mln zł i udziałem w rynku na poziomie 7,2 proc. Kategoria ta odnotowała znaczący spadek w porównaniu do II połowy 2014 r. Wydatki na działania promocyjne zostały uszczuplone o ponad 2 mln zł (-18 proc.).

Na reklamę okularów i soczewek kontaktowych oraz wyrobów skórzanych i skóropodobnych producenci wydali odpowiednio po 5,5 mln zł (4,4 proc. SoS) oraz 4,2 mln zł (3,4 proc. SoS). Kategoria okularów i soczewek kontaktowych odnotowała wzrost na poziomie 7 proc. (II połowa 2015 r. do II połowy 2014 r.). Jeśli chodzi o tę drugą kategorię, wydatki były nieznacznie niższe niż rok wcześniej.

Największe spadki odnotowały firmy z kategorii tkaniny i półprodukty. Producenci wydali na ich promocję nieco ponad 135 tys. zł (0,1 proc. SoS), co oznacza spadek na poziomie -24 proc.

Czytaj dalej…

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES