Vistula to jedna z najbardziej znanych polskich marek odzieżowych. Na jej podstawowy asortyment składają się męskie garnitury, koszule, spodnie oraz kurtki i akcesoria. Mimo że w ostatnich latach firma może pochwalić się udanymi kampaniami reklamowymi i satysfakcjonującymi wynikami sprzedaży, nie zawsze radziła sobie tak dobrze. Nauka na błędach i jakość produktów przełożyły się jednak na sukces.
Początki marki
Rozpoczęcie działalności przedsiębiorstwa datuje się na 1948 rok, kiedy uruchomiono Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. Na początku Vistula produkowała odzież zarówno męską i damską – dopiero z czasem ograniczyła się do kolekcji dedykowanym panom. Na początku lat 90. spółka została sprywatyzowana, a w 1993 roku Vistula zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W latach 70. intensywność rozwoju wymagała zlecenie produkcji filiom zakładów w Myślenicach, Staszowie, Przeworsku i Łańcucie; aktualnie produkty Vistuli pochodzą ze szwalni w Myślenicach.
Kryzys finansowy
W latach 2000 firma borykała się z poważnymi problemami finansowymi, ale wkrótce poradziła sobie z nimi dzięki restrukturyzacji, innowacyjnym projektom i utworzeniu własnej sieci sprzedaży. Stumilionowa strata zanotowana w roku 2002 została zamieniona w 21 mln zysku zaledwie 2 lata później. Duży udział miał w tym Michał Wójcik (w 2003 roku powołany na stanowisko prezesa) oraz Rafał Czapul, któremu powierzono obowiązki głównego projektanta.
Znane nazwiska w kampaniach
W 2006 roku do grupy Vistula dołączyła Wólczanka, specjalizująca się w sprzedaży koszul męskich. Za połączone firmy odpowiedzialność przejął wówczas Rafał Bauer. To za jego kadencji powstała głośna kampania reklamowa z Piercem Brosnanem. Wybór Pierce’a Brosnana ma potwierdzić i utrwalić wizerunek V&W jako marki z górnej półki – powiedział wtedy prezes zarządu. Aktora pozującego w garniturach i koszulach szytych na miarę fotografował Robert Wolański, który współpracował z firmą od lat. Aktualnym prezesem Vistuli jest Grzegorz Pilch, odpowiedzialny między innymi za wprowadzenie na polski rynek marki Hugo Boss.
Po poprzednich kilku sezonach udanej współpracy, Vistula w zeszłym roku roku podpisała z Robertem Lewandowskim umowę na czas nieokreślony. W propozycji na sezon jesień-zima 2017 oprócz promocji, piłkarz po raz pierwszy zaangażował się także w proces kreacji, czego efektem było powstanie linii Robert Lewandowski Collection. Starałem się przełożyć na język marki część indywidualnego stylu. Moja garderoba odznacza się niewymuszoną swobodą i dbałością o szczegóły. Na co dzień najchętniej sięgam po ubrania, które dają się łatwo zestawiać i taka jest też moja kolekcja: praktyczna i ponadczasowa – powiedział piłkarz. Kolekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, dlatego Lewandowski ponownie zaangażował się we współtworzenie w kolekcji w sezonie wiosna-lato 2018 i wspólnie z Wojtkiem Bednarzem, projektantem marki, mógł zadecydować o tym, jakie materiały czy fasony pojawią się w serii sygnowanej jego nazwiskiem.
Oferta
Firma słynie z produktów najwyższej jakości, a każda jej seria w nienaganny sposób łączy tradycyjne krawiectwo, najnowsze trendy i ponadczasową klasykę. Flagowym produktem marki są eleganckie garnitury produkowane z tkanin pochodzących od renomowanych europejskich dostawców. Kolekcja Vistuli składa się z trzech linii. Lantier i Vistula trafiają w gusta najbardziej wymagających klientów, natomiast Red stworzono z myślą o mniej formalnym stylu ubioru. Marka przygotowała również ofertę specjalną: Made to Measure, czyli ekskluzywny program szycia na miarę.
Vistula jako spółka
W skład grupy Vistula oprócz wspomnianej już Wólczanki wchodzą także marki: Deni Cler Milano, oferująca luksusową odzież dla kobiet oraz W.Kruk, reprezentująca tradycyjne jubilerstwo. Vistula Group S.A. od lat dynamicznie rozwija własną sieć sprzedaży detalicznej. Aktualnie liczy ona 408 sklepy o łącznej powierzchni sprzedażowej liczącej 33,1 tys. m2 (w tym między innymi: 133 sklepów marki Vistula, 114 sklepy marki W.KRUK, 128 sklepów marki Wólczanka oraz 33 sklepy marki Deni Cler Milano).