Szwedzka grupa opublikowała wyniki wpracowane przez pierwsze sześć miesięcy 2024 roku obrotowego. Naszą szczególną uwagę zwrócił drugi kwartał, w którym marża operacyjna była najwyższą osiągniętą przez H&M od lat. Gigant odniósł się do prognoz na kolejne miesiące.
Wyniki finansowe grupy H&M. Dane za I półrocze 2024
W czwartek, 27 czerwca, grupa H&M opublikowała wyniki finansowe za I półrocze 2024 roku obrotowego. Omawiany okres rozpoczął się 1 grudnia 2023 roku i trwał do 31 maja 2024 roku. W tym czasie jej sprzedaż netto wzrosła o 1 procent, do 113 274 mln SEK (9982,51 mln euro). W walutach lokalnych sprzedaż netto była na poziomie z roku poprzedniego. Zysk brutto wzrósł do 61 224 mln SEK (5395,49 mln euro). Odpowiada to marży brutto na poziomie 54 procent. W trakcie I półrocza bieżącego roku obrotowego zysk operacyjny grupy H&M wzrósł do 9 175 mln SEK (808,57 mln euro). To odpowiada marży operacyjnej na poziomie 8,1 procent.
Udany II kwartał 2024 roku. Szczegółowe wyniki grupy H&M
W okresie trwającym od 1 marca 2024 roku do 31 maja 2024 roku grupa H&M wypracowała wzrost sprzedaży netto o 3 proc. do 59 605 mln SEK (5252,82 mln euro). W tym czasie zysk brutto podmiotu wzrósł o 11 procent do 33 569 mln SEK (2958,34 mln euro). Odpowiada to marży brutto na poziomie 56,3 procent. Zysk operacyjny wzrósł do 7 098 mln SEK (625,53 mln euro), co odpowiada marży operacyjnej na poziomie 11,9 procent.
– W drugim kwartale osiągnęliśmy najlepsze wyniki od wielu lat. Po raz kolejny pokazując siłę i solidną sytuację finansową grupy H&M. Z dużymi przepływami środków pieniężnych. Obecnie podnosimy nasze ambicje. Chcemy wzmocnić markę, ofertę dla klientów i doświadczenia zakupowe. Koncentrując się na naszych klientach, zaangażowanych współpracownikach i szybszym tempie inwestycji w drugiej połowie roku, widzimy dobre warunki dla dalszego rentownego, długoterminowego i zrównoważonego wzrostu – skomentował Daniel Ervér, dyrektor generalny grupy H&M, z którym przed kilkoma tygodniami rozmawialiśmy między innymi o perspektywie rozwoju podmiotu na polskim rynku.
Prognozy na kolejne miesiące oraz reakcja inwestorów
Sprzedaż szwedzkiego podmiotu w czerwcu 2024 roku zmaleje o 6 proc. rdr w walutach lokalnych. Dane za czerwiec H&M postrzega w świetle mocnych danych porównawczych z 2023 r. Niestabilna pogoda z początku miesiąca obserwowana na wielu dużych rynkach grupy negatywnie odbija się na sprzedaży. Te informacje odbiły się na nastrojach inwestorów. – Czynniki zewnętrzne wpływające na koszty zakupów i przychody ze sprzedaży, w tym materiały i waluty obce, będą miały bardziej negatywny wpływ w drugiej połowie roku – tłumaczył dyrektor generalny H&M.
Przed godziną 16:00 notowane na giełdzie w Sztokholmie akcje H&M tanieją o blisko 12 proc. i znajdują się na poziomie 171,5 SEK (15,11 euro). Przewidywane niższe wyniki za szósty miesiąc bieżącego roku zwróciły większą uwagę akcjonariuszy. Szczególnie w porównaniu z ich uwagą na dane za II kwartał 2024 roku. W nim marża operacyjna (w wysokości 11,9 proc.) była najwyższą od 2021 roku.
Zdjęcie główne: mat. prasowy